Loli paradička

Na jarmoku sa aj láska nájde

V júli prichádza do slovenských kín celovečerný hraný debut Richarda a Víťa Staviarskych Loli paradička. Ide o tragikomický príbeh lásky dvoch outsiderov – hendikepovaného Milana a rómskeho dievčaťa Veronky. Film rozpráva nielen o láske, ale aj o tolerancii, o inakosti a jej prijímaní. Odohráva sa na východe Slovenska v nevšednom prostredí jarmočníkov.

Film vznikol v rodinnej produkcii STAVIARSKY. Okrem režisérskej dvojice otca (Víťo) a syna (Richard), ktorí sú zároveň autormi námetu a scenára, sa na filme podieľala aj Mária Staviarska ako producentka i pomocná režisérka. „S bratom Rišom sme nakrúcali krátkometrážne filmy už na škole, takže sme vedeli, čo jeden od druhého očakávať. A s otcom sme si skúsili spoluprácu pri absolventskom filme Andyho žena,“ hovorí Mária Staviarska. „Zapojili sme aj ďalšieho brata Juraja – pomáhal mi s produkciou a dokonca film s Rišom spoločne aj strihali a dnes pomáha s prípravou proma – a takisto môjho manžela, ktorý robil scénu a kostýmy. Žijeme s Loli paradičkou dennodenne, od rána do večera, už vyše štyroch rokov. Moje deti poznajú piesne z filmu i niektoré dialógy naspamäť. Herci tvrdia, že sa medzi nami potom aj tak cítili – ako v rodine. A to bolo dobre.“

Hlavným hrdinom filmu, v ktorom sa hovorí východoslovenským nárečím a po rómsky, je jarmočný predavač cukroviniek Milan. Raz prichytí pri krádeži rómske dievča, Veronku, no keď sa dozvie, že bola prosto iba hladná, zľutuje sa nad ňou a kúpi jej obed. Veronka mu z vďaky ponúkne, že bude u neho robiť predavačku. Zaľúbia sa do seba a začnú si plánovať spoločný život. Veronke nevadí, že Milan nemá nohu, a jemu neprekáža, že Veronka je Rómka. Lenže problém s ich vzťahom má nielen Milanova mama, ale aj viacerí ľudia z ich okolia. Dvojica teda zažíva rôzne peripetie, statočne čelí vonkajším tlakom a sníva o spoločnom šťastí.

Snímka sa snaží o spoločenský presah, keď na pozadí jednoduchého príbehu a odľahčenou formou zobrazuje konflikt medzi majoritou a minoritou. „Náš film má asi najbližšie k Ružovým snom od Dušana Hanáka, ktorý je postavený na podobnom podloží. Film Loli paradička je však menej lyrický a poetický. Snažili sme sa o trochu rýchlejší dejový pohyb,“ ozrejmuje Víťo Staviarsky a pokračuje: „Martin Šulík v Cigánovi zobrazuje svojho mladého hrdinu v  morálno-psychologických kontúrach, ale živelnosť rómskeho charakteru trochu potláča. Naša Veronka je prosté rómske dievča z východu, živá ľudská bytosť nabitá energiou a emóciami. Rada sa smeje, aj si poplače, občas tresne hlúposť. Je to akási hrabalovská perlička na dne. Vynorí sa z jarmočnej ľudskej masy, zažiari nám pred očami ako malá kométa a potom zmizne nevedno kam.“

Tvorcovia filmu dôverne poznajú pestrofarebný svet jarmokov, trhov, slávností či festivalov s ich špecifickou atmosférou a nakrúcali v reálnych prostrediach. Rozpočet bol obmedzený a podľa producentky sa mu musel prispôsobovať aj scenár vzhľadom na množstvo premenných, s ktorými sa nedá dopredu rátať. „Napríklad sme nemohli ísť pre zlé počasie nakrúcať folklórny festival do Detvy. Vtedy to bola pre nás tragédia, pretože žiadny ďalší vhodný veľký festival už v tom roku nemal byť. Rozhodli sme sa teda, že si ho skúsime vystavať sami. Pomohli nám rôzne východoslovenské obce i folkloristi z množstva súborov svojou účasťou, a to nakrúcanie bolo najlepšie zo všetkých, čo sa určite odrazilo aj vo výsledku,“ spomína Staviarska.

Na začiatku počítali s malým štábom, ľahkou technikou a nehercami. Tohto zámeru sa však v procese vývoja projektu vzdali. „Hoci brat Rišo s otcom písali scenár ako realizačne jednoduchší a pôvodný plán bol, že ho nakrútime takmer polodokumentárne pri absolútne minimálnom štábe, v štádiu vývoja sme zistili, že taká dokumentárnosť ich scenáru nepristane. Že si žiada vystavané scény a  hercami presne podané dialógy – pretože tie dialógy sú nosné a dobre napísané. Tým pádom bolo nutné zväčšiť štáb i techniku, čo v intenciách nízkorozpočtového filmu nebolo jednoduché,“ vysvetľuje producentka.

Tvorcovia stavili na civilný prejav neopozeraných hercov z východoslovenských divadiel, ako sú Michal Iľkanin, Michal Soltész, Kveta Stražanová, Vasiľ Rusiňák. Do úlohy Veronky obsadili študentku košického konzervatória Kamilu Mitrášovú. Vo filme si okrem nich zahral aj Fedor Vico či sám Richard Staviarsky, jeden z režisérov. Na hudbe sa podieľal rómsky muzikant Štefan Cína, ktorý sa so svojou kapelou v snímke takisto objaví.

V rámci uvádzania filmu do kín sa chystá aj séria projekcií s účasťou tvorcov a hercov, prioritne na východnom Slovensku, kde sa film nakrúcal. Program by mal byť obohatený o diskusie, ako aj o hudobné, spevácke a tanečné vystúpenia. Okrem klasickej kinodistribúcie majú autori v pláne dostať film čo najbližšie k ľuďom do malých miest a dedín formou tzv. „pojazdného kina“.

Loli paradička (r. Richard Staviarsky, Víťo Staviarsky, Slovensko, 2019)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 174 960 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 130 000 eur, podpora z RTVS: 14 529 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP, DVD

Jaroslava Jelchová
foto:
STAVIARSKY

Kto je ďalší?

Naliehavá a znepokojivá otázka

V auguste prichádza do slovenských kín poviedkový film Kto je ďalší? Mira Drobného. Režisér, scenárista a producent v jednej osobe debutoval pred štyrmi rokmi celovečerným dokumentom Rytmus: Sídliskový sen. Drobný je aj autorom animovaného seriálu OVCE.sk.

Film Kto je ďalší? otvára spoločensky aktuálne témy súvisiace s problematikou internetových nástrah a nebezpečenstiev, ktorých obeťami sa najčastejšie stávajú deti a mladí ľudia. Túto tému rieši aj animovaný seriál OVCE.sk, hoci iným spôsobom a v podstate hravou formou vzdeláva. Novinka Mira Drobného má bližšie k dokumentu o Patrikovi Vrbovskom napriek tomu, že ide o hraný titul. Snaží sa totiž o rekonštrukciu skutočných udalostí a po boku hercov sa v ňom objavujú aj reálni aktéri samotných príbehov.

Virtuálny svet sa vyvíja a hrozby s ním súvisiace sú stále sofistikovanejšie, preto treba na ne stále nanovo a intenzívne upozorňovať. O to sa snímka Kto je ďalší? snaží. Drobného povzbudil divácky úspech Sídliskového sna, ktorý sa v roku 2015 stal najúspešnejším domácim distribučným titulom, keď ho v kinách videlo 81 597 ľudí, a začal uvažovať nad ďalšou témou vhodnou na filmové spracovanie. Prvá klapka snímky Kto je ďalší?padla v roku 2016 a posledná začiatkom tohto roka.

Drobného novinka je inšpirovaná tromi skutočnými príbehmi ľudí zo Slovenska, z Ruska a Kanady. Vo filme sú podľa režiséra vyrozprávané jazykom mladej generácie, ale každý inak. „Koncepčne bol mojou inšpiráciou film Divoké historky či seriál Čierne zrkadlo. Chcel som, aby každá z troch mojich poviedok bola iná, a to nielen príbehom, ale aj obrazovým spracovaním, hudbou, presahom do rôznych žánrov alebo napríklad aj jazykom.“ Vo filme zaznie slovenčina, ruština a angličtina. Samotné nakrúcanie prebiehalo v lokalitách, kde sa príbehy reálne odohrali a filmový štáb pracoval okrem Slovenska a Česka aj vo Francúzsku, Číne, Hongkongu a Južnej Kórei.

Trojicu príbehov spájajú podobné osudy hlavných hrdinov a to, ako im internet zasiahol do života a priviedol ich až na hranicu smrti. Jedna z poviedok je podľa slov režiséra inšpirovaná príbehom Kanaďanky Amandy Todd, ktorá sa stala obeťou kyberšikany spojenej so sexuálnym obťažovaním. V roku 2012 spáchala Amanda samovraždu. Miro Drobný na príbehu spolupracoval aj s jej matkou, ktorá mu pomohla pri objasňovaní udalostí. Páchateľ, ktorý je už známy a odsúdený, vydieral okrem Amandy aj ďalšie obetev rôznych krajinách Európy i v USA. Režisér rozšíril túto poviedku aj o dva podobné prípady zo Slovenska.Vo filmovom stvárnení uvedeného príbehu sa objaví americká neherečka Anita Sonnberger, slovenská speváčka Celeste Buckingham a postavu kňaza stvárnil Brian Caspe – americký herec, ktorý už účinkoval vo viacerých európskych tituloch a dokonca aj v niekoľkých českých filmoch (Operácia AnthropoidMilada,Sklenená izba).

V ďalšom príbehu figuruje Angela Nikolau, ruská modelka a rooftoperka. Tá tvorí partiu s Vitalijom a Vadimom a každý z nich patrí k najznámejším rooftoperom na svete. Zdolali už množstvo výškových budov, bez istenia a častokrát protizákonne. V snahe urobiť čo najkrajší záber a získať čo najviac lajkovriskovali životy. Tento príbeh bol z pohľadu natáčania najnáročnejší. Problematická bola najmä scéna v dvestometrovej výške pri areáli atómovej elektrárne na Slovensku. Podľa režiséra išlo o zdĺhavý proces vybavovania povolení na natáčanie a zároveň o značné riziko, ktoré podstupovali účinkujúci, pretože pri svojich kúskoch, z pohľadu bežných smrteľníkov poriadne krkolomných, nemohli použiť istiace laná.

Raperka Aless je rovnako protagonistkou skutočného príbehu, ktorý sa dostane aj na plátna. Vo filme stvárňuje hudobníčku, ktorá sa v rámci turné ocitla vo svojom rodnom meste, kde je konfrontovaná s minulosťou. V hľadisku totiž sedia jej bývalí učitelia a spolužiaci, ktorí ju pred pár rokmi dohnali až k pokusu o samovraždu. Okrem Alessy sa v príbehu objavia aj herci Peter Brajerčík a Stanislav Staško.

Hudobná stránka filmu je takisto cielená na mladé publikum. Britský spevák Liam Adams vytvoril pre film skladbu Don't let me fall, ďalšia skladba Voiceless pochádza od Celeste Buckhingham, raperka Aless pridala skladbu Tisíc dôvodov a americká speváčka a herečka Demi Lovato poskytla jeden zo svojich hitov, Skyscraper.

„Moje projekty vznikajú s minimálnou alebo so žiadnou podporou Audiovizuálneho fondu, RTVS či Ministerstva kultúry SR, preto musím projekt plánovať úplne inak,“ poznamenáva režisér. „Hľadám financie z ,nefilmových‘ zdrojov, tie sú však menšie a prichádzajú neplánovite, s veľkými časovými odstupmi, majú ohraničený cieľ využitia a podobne. To všetko ovplyvňuje dĺžku vývoja, realizáciu, distribúciu či marketing.

Kto je ďalší? (r. Miro Drobný, Slovensko, 2019)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: V čase uzávierky Film.sknebol rozpočet uzavretý.
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Jaroslava Jelchová
foto:
Miro Drobný