„Dekameron 1968“

Päť krátkych filmov, päť výpovedí o vpáde vojsk Varšavskej zmluvy na územie Československa. Nový koprodukčný dokument Okupácia 1968, ktorý v júni vstupuje do kín a v auguste ho odvysiela RTVS, sa pozerá na udalosti spred päťdesiatich rokov očami tých, ktorí nás okupovali.

Posledná misia generála Jermakova (r. Jevdokija Moskvina), Červená ruža (r. Linda Dombrovszky), Píšem ti, láska moja (r. Magda Szymków), Hlasy v lese (r. Maria Elisa Scheidt), Zbytočný hrdina (r. Stefan Komandarev). Tieto filmy tvoria celovečerný projekt iniciovaný Petrom Kerekesom, ktorý ho aj producentsky zastrešoval. „Pôvodne chcela robiť Česká televízia film Okupácia očami okupantov, ale mali ho točiť režiséri z Čiech a za Slovensko ja. Potom to kvôli nákladnosti vzdali. No ja som už mal hotové rešerše a rozhovory s maďarskými vojakmi, ktorí strávili koniec augusta, september a október roku 1968 na juhu Slovenska. Boli to krásne príbehy, taký ,dekameron 1968‘. Tak som sa rozhodol v projekte pokračovať,“ vysvetľuje Peter Kerekes. Oslovil teda ďalších režisérov a koproducentov a po troch rokoch intenzívnej práce vznikol film. „Snažil som sa vyberať výrazné autorské osobnosti. Každá z nich má iný režijný prístup. Jevdokija vytvorila situačný dokument, Linda pracovala s rekonštrukciou, Magda nakrútila film založený na archívnych materiáloch, Maria Elisa meditatívnu konfrontáciu a Stefan ,klasický‘ príbeh,“ dodáva Kerekes, pre ktorého je dôležité, aby mal autor záujem o tému, zmysel pre humor a vlastnú poetiku. Okrem Stefana Komandareva vybral debutujúcich tvorcov.

Význam má nielen téma osobnej zodpovednosti, ktorá sa nesie jednotlivými filmami, ale aj radenie príspevkov, ktoré vytvára gradáciu. „,Každý má právo výberu, otázkou je cena za tento výber,‘ hovorí ruský veliteľ delostrelectva, ktorý mal spustiť paľbu na obývanú časť Rimavskej Soboty. ,Neviem si predstaviť, čo by som robil, keby som dostal rozkaz strieľať do demonštrantov,‘ zamýšľa sa maďarský vojak. ,Bojím sa, ako sa zachovám, keď dostanem rozkaz strieľať do ľudí,‘ píše svojej manželke poľský vojak. V nemeckom príbehu zaplatil náš hrdina za odpor proti okupácii slobodou – nahováral svojich spolubojovníkov, aby v prípade rozkazu nepoužili zbrane. A v bulharskom príbehu zaplatil vojak za svoje rozhodnutie nezúčastniť sa okupácie životom,“ vyberá z jednotlivých poviedok filmu Kerekes. Priznáva, že sa rád pozerá na známe udalosti z novej perspektívy, na čo sme už z jeho tvorby zvyknutí.

Slovenského prostredia sa najviac dotýka filmový príspevok Červená ruža maďarskej režisérky Lindy Dombrovszky. „Peter mi už dávnejšie povedal o myšlienke urobiť film o okupácii Československa v roku 1968. Už mal hotové nejaké rešerše v Maďarsku aj vytvorený koncept tohto príbehu. Ja som ho nasledovala. Tým konceptom bolo vytvoriť film o láske medzi maďarskými vojakmi-okupantmi a ženami z okupovanej krajiny,“ ozrejmuje pre Film.sk autorka. Urobili si teda podrobný prieskum so zámerom nájsť bývalých vojakov, ktorí boli zapojení do okupácie a mali za sebou nejaké citové príbehy. „Nemohla som nájsť žiadny pár, pretože buď muž, alebo žena už zomreli, tak som sa rozhodla urobiť film o vzťahoch – mileneckých aj kamarátskych – medzi okupantmi a okupovanými,“ pokračuje Linda Dombrovszky, ktorá nakrúcala v južnej časti Slovenska. „So svojimi protagonistami som sa stretla trikrát, než som si ich vybrala. Najdôležitejším kritériom bol ich príbeh a potom to, či ho môžu a chcú rozpovedať. Keď sme sa stretli tretí raz, požiadala som ich, aby si obliekli uniformu. Táto ,kostýmová skúška‘ bola veľmi dôležitá, pretože som mohla vidieť, ako budú reagovať, keď ich požiadam o niečo nezvyčajné,“ vysvetľuje režisérka, ktorá si v spolupráci s protagonistami zvolila cestu rekonštruovania ich príbehov počas nakrúcania. „Našťastie, títo páni v rokoch sa s nami s radosťou pustili do ,hrania‘ a vo filme to aj cítiť. Keďže sme točili v pôvodnom prostredí ich vojenského tábora, mohli zároveň vnímať atmosféru.“

A ako sa vlastne tvorilo v rozsiahlej slovensko-česko-bulharsko-poľsko-maďarskej koprodukcii? „Na začiatku nám veľmi pomohol vstup RTVS a Audiovizuálneho fondu, ktoré film podporili. So zmluvami v rukách sa nám oveľa jednoduchšie rokovalo s poľskou, maďarskou, bulharskou a českou televíziou a s jednotlivými fondmi. Samozrejme, projekt zastrešovali skúsení koproducenti, takže investícia do tohto filmu nebola až také veľké riziko. Peniaze sme dávali dokopy asi dva roky a za rok sme film natočili. Bolo to pomerne rýchle,“ uzatvára Peter Kerekes.

Okupácia 1968 (r. Jevdokija Moskvina, Linda Dombrowszky, Magda Szymków, Maria Elisa Scheidt, Stefan Komandarev, Slovensko/Česko/Bulharsko/Poľsko/Maďarsko, 2018)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 528 000 eur (vklad Audiovizuálneho fondu: 57 500 eur, podpora z RTVS: 70 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

text: Zuzana Sotáková
foto: Peter Kerekes