Do Varov s Čiarou

V hre o Krištáľový glóbus malo vlani Slovensko film Učiteľka (r. J. Hřebejk) aj minoritnú koprodukciu Vlk z Královských Vinohrad (r. J. Němec), tento rok sa na 52. MFF Karlove Vary (30. 6. – 8. 7.) situácia so slovenskou účasťou v hlavnej súťaži opakuje: o cenu sa uchádza nový film Petra Bebjaka Čiara aj titul Křižáček českého režiséra Václava Kadrnku. Slovenské snímky sa pritom nachádzajú aj v ďalších súťažných sekciách.

„Ja sa tomu veľmi teším, pretože to vnímam ako domáci a zároveň áčkový festival, čo je krásna kombinácia,“ hovorí o účasti filmu Čiara na MFF Karlove Vary jeho producentka Wanda Adamík Hrycová. „Pred dvomi rokmi sme tam boli s Petrom Balkom (scenárista filmu – pozn. red.) na pitching fóre a je skvelé, že sa tam vraciame, a rovno do hlavnej súťaže.“ Kriminálna dráma Petra Bebjaka tam absolvuje svoju svetovú premiéru, pričom do hlavnej súťaže sa dostalo celkovo dvanásť titulov. Je medzi nimi aj Khibula (Chibula) gruzínskeho režiséra Georga Ovašviliho, ktorý vo Varoch zvíťazil v roku 2014 so snímkou Kukuričný ostrov, film Keep the change (Drobné si nechajte, r. R. Israel), ktorý už uspel na festivale Tribeca, alebo titul Ptaki śpiewają w Kigali (Vtáky spievajú v Kigali) autorskej dvojice Joanna Kos-Krauze a Krzysztof Krauze, ktorá stojí aj za snímkou Môj Nikifor (2004) ocenenou Krištáľovým glóbusom. V tohtoročnej súťaži je však aj slovenská minoritná koprodukcia Křižáček v réžii Václava Kadrnku. Jeho novinka sa síce odohráva počas stredoveku a príbeh naznačuje dobrodružné peripetie, ale od Kadrnku možno očakávať najmä prieniky za prvý plán rozprávania.

Dvanásť snímok sa stretne aj v súťažnej sekcii Na východ od Západu. A v zostave sa ocitla i Nina režiséra Juraja Lehotského, ktorý už vo Varoch získal Zvláštne uznanie v rovnakej sekcii s filmom Zázrak (2013). „Festival v Karlových Varoch je pre Slovákov jeden z najkrajších vôbec, pretože sa tam stretávame s Čechmi, kamarátmi, a je nám to tam blízke. Je to aj zvláštny stred Európy, prestížny festival, kam chodia ľudia, ktorí vedia, čo sú kvalitné filmy. Pre slovenský film je to najprirodzenejší začiatok festivalovej cesty,“ uviedol Lehotský. Jeho Nina je príbehom 12-ročného dievčaťa, ktoré sa ocitá v ťaživej kulise rozpadávajúceho sa vzťahu svojich rodičov. Mimochodom, vo Varoch tento rok uvedú aj Lehotského celovečerný debut Slepé lásky (2008).

Je trochu nezvyčajné, že organizátori festivalu zaradili do súťaže dokumentárnych filmov titul, ktorý sa už premietal v slovenskej i českej kinodistribúcii. Platí to pre dokument Mira Rema Richard Müller: Nespoznaný. V prípade tejto súťaže je slovenská účasť zdvojená vďaka minoritnej koprodukcii Svet podľa Daliborka, „štylizovanému portrétu autentického českého neonacistu, ktorý neznáša svoj život, ale nevie, čo v ňom zmeniť“ v réžii Víta Klusáka.

V programe festivalu je roztrúsených ešte oveľa viac slovenských titulov. Mnohé z nich sústreďuje sekcia České filmy 2016 – 2017 (spomeňme aspoň majoritné či rovnocenné koprodukcie Piata loď, Out, Masaryk). Do karlovarskej sekcie Prvé podanie sa zase po skúsenosti zo súťaže Cinéfondation na tohtoročnom MFF Cannes dostal študent réžie na VŠMU Michal Blaško s filmom Atlantída, 2003. No a Návraty k prameňom znamenajú aj návrat k oscarovej snímke Jána Kadára a Elmara Klosa Obchod na korze.

Vo Varoch sa opäť uchádzajú o pozornosť aj pripravované a vznikajúce snímky. V rámci prezentácie Pitch & Feedback, ktorú spoluorganizuje Slovenský filmový ústav, sa k slovu dostanú tvorcovia slovenských projektov Made in Czechoslovakia (r. J. Nemčeková), Moc (r. M. Prikler) a Nech je svetlo (r. M. Škop). Na podujatí Works in Progress to zase bude projekt Cenzorka (r. P. Kerekes), v rámci Docu Talents Raj na zemi (r. J. Vojtek) a rozsiahla medzinárodná koprodukcia Okupácia 1968, pozostávajúca z príspevkov piatich zahraničných režisérov z krajín bývalej Varšavskej zmluvy.

Daniel Bernát
FOTO:
Záber z filmu Čiara, zdroj: Wandal production