Toni Erdmann
(Film Europe Media Company/Magic Box)

Nemecká režisérka Maren Ade vo svojich doterajších na výsosť autorských filmoch predkladá divákom vlastnú analýzu svojráznych osobností a ich vzťahových interakcií. Vyvoláva konfrontácie medzi vnútorným svetom filmových postáv a ich okolím. Vzťah nonkonformného učiteľa hudby s dcérou, zošnurovanou korporátnou konzultantkou, sprostredkúva v oceňovanej snímke Toni Erdmann kombináciou mockumentary štýlu a princípov manifestu Dogma. Mnohé realisticky sa tváriace situácie tak často vyvolávajú v publiku až neznesiteľný pocit trápnosti a zbytočného čakania na milosrdné úsmevné odľahčenie. Komediálna rovina má skôr charakter jemnej satiry a absurdného, značne špecifického zmyslu pre humor. Samotné dramatické napätie medzi dvomi osudovo neoddeliteľnými, a pritom absolútne cudzími svetmi, rozložené do nadmernej minutáže, ležérne kryštalizuje do banálnych životných právd, ktoré by mal otec dcére odovzdať skôr výchovou než šokovou terapiou. Tretí režijný počin Maren Ade je jej DVD premiérou v našej distribúcii. Oproti väčšine nosičov z edície Festival 12 dokonca obsahuje aj bonusy v podobe rozhovorov s tvorcami filmu a nepoužité zábery. Samozrejmosťou je štúdia o filme, ktorú napísal Vít Schmarc.

Komúna
(Film Europe Media Company/Magic Box)

Rozľahlé a na prevádzku náročné rodinné sídlo poskytne na určitý čas útočisko nesúrodej skupine ľudí, ktorí však v istom zmysle majú podobné zmýšľanie. Spontánne vyvolaným a zdanlivo bez výhrad odsúhlaseným experimentom sa hneď na začiatku nahryzne otázka, aké budú pravidlá koexistencie v mikroklíme spoločného príbytku. Ich (ne)deklarovanie sa ukáže ako príčina všetkých nasledujúcich, osudovo sa nabaľujúcich peripetií. Zrážka kolektívneho voľnomyšlienkarstva a túžby po individuálnej sebarealizácii, prirodzene, nemôže ostať bez následkov. Nie všetky problémy či traumy sa totiž dajú riešiť hlasovaním alebo nekonečným diskutovaním o nich, zvlášť ak sa diskusia netýka bezprostredne každého. Renomovaný dánsky režisér Thomas Vinterberg je jedným z kľúčových autorov známeho manifestu Dogma 95. A hoci dnes už jeho filmy nie sú formálne natoľko radikálne, stále sa snaží udržať istú autenticitu svojej kinematografickej výpovede. Scenár navyše vychádza z jeho osobných skúseností z podobného spolužitia. Komúna prichádza na DVD v štandardnej výbave edície Festival 12, zahŕňajúcej kvalitný anamorfný obrazový prepis, pôvodné znenie s českými titulkami a štúdiu o filme.

Taxi Teherán
(Film Europe Media Company/Magic Box)

Moderné digitálne technológie „zrovnoprávnili“ tvorivé snahy filmových nadšencov aj profesionálov. Okrem iného to znamená, že audiovizuálne diela vrátane filmov môžete nakrúcať aj v prípade, že to máte oficiálne zakázané. Takýto zákaz postihol iránskeho režiséra Džafara Panahího. A práve moderné záznamové prostriedky (digitálna minikamera, tablet, mobil...) mu ponúkli nové spôsoby, ako môže realizovať svoje autorské výpovede. Po dokumente In film nist (Toto nie je film) a dráme Pardé (Spustená opona) nakrútil v roku 2015 ďalšiu sondu do súčasnej iránskej spoločnosti. V úlohe taxikára jazdil po Teheráne a zaznamenával mikropríbehy pasažierov svojho vozidla. Metóda epizodicky vrstveného rozprávania v sebe kombinuje umne pripravené a profesionálne zrežírované scény a závan dokumentaristickej improvizácie. Scenáristická fikcia nie je striktne oddelená od bezprostredne zachytenej skutočnosti. Táto metóda filmovej reality šou pôsobí vo výsledku veľmi uvoľnene a autorskú výpoveď o režisérovom vnímaní sveta podáva s maximálnym zmyslom pre dramatický i tragikomický detail. Aj Panahího film je v rámci režisérovej filmografie DVD premiérou v našej distribúcii. DVD obsahuje tradičnú výbavu edície Festival 12, ktorej dominuje štúdia z pera Tomáša Pavlíčka. 

Smrť v tme
(Bontonfilm)

Detroit je niekdajšia mekka automobilového priemyslu USA, z ktorej sa v posledných približne dvoch desaťročiach stalo „mesto duchov“, ukážkový príklad zlyhania amerického sna a vďačný exteriér pre horory, znepokojivé či apokalyptické snímky. Ak do takmer vyľudnenej štvrte podobného mesta situujú filmári ponurý dom, obývaný tajomným slepcom, ktorý môže byť „pri peniazoch“, je jasné, že o napínavé situácie nemusí byť núdza. Premisa je jednoduchá a na prvý pohľad až odpudivo schematická: trojica mladistvých delikventov sa rozhodne vylúpiť slepcov dom a očakáva rýchlu akciu v štýle tam a späť. Režisér Fede Álvarez však preukázal nadpriemerný zmysel pre klasické filmárske remeslo a z prvoplánového námetu dokonca vydoloval pomerne šokujúcu pointu. A hoci je Muž v temnote (pod týmto názvom figurovala snímka v slovenských kinách) označovaný za jeden z najoriginálnejších hororov posledného desaťročia a mnoho hororových prvkov naozaj obsahuje, žánrová škatuľka trileru mu pasuje oveľa viac. Vzhľadom na očakávaný komerčný potenciál vybavil distribútor disk pomerne obsiahlymi bonusmi (komentár režiséra, dokumenty o nakrúcaní a ďalšie), prekvapivo však vynechal dabing a film ponúka iba v originálnej verzii s českými titulkami.

Jaroslav Procházka