Top 10 Slovensko

V prvom štvrťroku 2017 prišlo do slovenských kín 2 003 103 divákov, ktorí zaplatili za vstupenky dovedna 10 231 886 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2016 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 38,49 % a hrubých tržieb o 36,47 %. Až tri filmy sa dostali cez hranicu 100 000 divákov. A po prvý raz v histórii sú na prvých dvoch priečkach slovenské tituly, ktoré navyše prekročili hranicu 200 000 divákov, čo sa naposledy podarilo filmu Bathory pred deviatimi rokmi. Snímkam Všetko alebo nič a Únos tak v súčasnosti patrí druhá a tretia priečka v rebríčku najnavštevovanejších domácich filmov v ére samostatnosti. Návštevnosť ďalších slovenských a koprodukčných premiérových filmov k 31. 3.: Lichožrúti (premiéra 12. 1. 2017 – 19 259 divákov), Profesionálna cudzinka (27. 2. 2017 – 113), Sprisahanie šedej rasy (23. 2. 2017 – 372), Baba z ľadu (2. 3. 2017 – 8 575), Hotel Úsvit (6. 3. 2017 – 64), Piata loď (16. 3. 2017 – 7 362), Masaryk (15. 12. 2016 – 27 715), Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii (7. 2. 2017 – 143), Opuštěný vesmír (28. 1. 2017 – 142), Diera v hlave (30. 3. 2017 – 483).

Miro

Európske filmy za euro

Množstvo kvalitných filmov za zvýhodnené vstupné ponúka podujatie Európske filmy za euro, ktorého hlavným organizátorom je Asociácia slovenských filmových klubov. Uskutoční sa od 15. 6. až do konca augusta vo viacerých filmových kluboch Slovenska, pričom v Bratislave budú môcť diváci využiť túto akciu iba v Kine Lumière. V ponuke podujatia sú napríklad tituly Attila Marcel (r. S. Chomet), Epizóda zo života zberača železa (r. D. Tanovič), Fénix (r. Ch. Petzold), Hasta la vista! (r. G. Enthoven), Hon (r. T. Vinterbeg), Chlapec na bicykli (r. J.-P. a L. Dardennovci), Ida (r. P. Pawlikowski), Je vysoký muž šťastný? (r. M. Gondry), Karamazovci (r. P. Zelenka), Láska (r. M. Haneke), Mami! (r. X. Dolan), Melancholia (r. L. von Trier), Miestnosť samovrahov (r. J. Komasa), Mladosť (r. P. Sorrentino), Motýle (r. P. Strickland), Mustang (r. D. Gamze Ergüven), Pieseň mora (r. T. Moore), Príbeh lesa (r. J. Perrin, J. Cluzaud), Slepá (r. E. Vogt), Spojené štáty lásky (r. T. Wasilewski), Zväčšenina (r. M. Antonioni) a ďalšie.

zs

Eurimages v Bratislave

V dňoch 19. až 23. 6. sa v Bratislave uskutoční 147. zasadanie Rady Eurimages, filmového fondu Rady Európy. Je to vôbec po prvýkrát od nášho vstupu do Eurimages v roku 1996, čo sa zasadanie rady bude konať na Slovensku, ktorému sa počas dvadsiatich rokov členstva podarilo získať podporu pre 38 koprodukčných projektov v celkovej hodnote 8 839 022 eur. Aktuálna uzávierka na podávanie žiadostí v oblasti koprodukcie celovečerných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov je 24. 8. 2017, príslušné zasadanie riadiacej rady fondu sa uskutoční v dňoch 16. až 20. 10. 2017 v Skopje v Macedónsku. Všetky nové informácie o zmene stanov a podmienok účasti v súťaži o grant z Eurimages, najmä v oblasti dokumentárnej tvorby, možno nájsť na domovskej stránke fondu www.coe.int/ eurimages.

zgt

Programovací seminár ASFK

Asociácia slovenských filmových klubov pripravila pre zástupcov filmových klubov seminár, ktorý sa uskutoční v Krpáčove od 9. do 11. 6. Okrem premietania titulov pripravovaných do distribúcie – je medzi nimi napríklad OUT (r. Gy. Kristóf), Posledná rodina (r. J. P. Matuszyński), Druhá strana nádeje (r. A. Kaurismäki), Personal Shopper (r. O. Assayas) – na ňom nebudú chýbať ani odborné prednášky. V rámci edukatívneho programu prebehnú prednášky o podpore Audiovizuálneho fondu na redigitalizáciu kín a návštevnosť slovenských filmov, témou budú aj technológie súvisiace s redigitalizáciou a prezentácia slovenských filmových klubov. Účastníci sa dozvedia aj novinky z projektu Filmový kabinet deťom.

mp

Film je.

Medzinárodný festival krátkych filmov v Oberhausene si v kontexte slovenskej kinematografie občas pripomíname – skrz dávne úspechy – ako unikátnu prehliadku hľadačstva, nonkonformity, antimainstreamu. Od dekády manifestu si drží úroveň smerodajnej festivalovej udalosti. U nás ešte stále v diskusiách vášnivo riešime jasné „zaradenie“ filmov, ako sú 5 October či Hotel Úsvit. Ostatný, 63. ročník festivalu v Oberhausene (11. – 16. 5.) ideálne ilustroval márnosť podobného druhového či žánrového rozlišovania, vymedzovania hraničnej oblasti filmových experimentov, resp. kritického ozvláštňovania doc-fi či iných hybridov. Samozrejmosť a inovatívnosť prekročenia nielen žánrových hraníc vo filmoch napríklad z hlavnej medzinárodnej súťaže (56 filmov, 33 krajín) boli obdivuhodné. Stačí, ako to už dávnejšie vyjadril Gustav Deutsch, že film je a bodka. Za všetky spomeniem päťminútový warholovský testovací záber tváre mladej herečky, dokumentujúci jej majstrovstvo, v sérii štyroch krátkych etúd AAA (Mein Herz) od Katariny Zdjelar alebo víťazný film festivalu – čínske Neskoré leto (r. Cchuej I). V súťaži sa Oberhausen snaží čo najskôr detegovať nové impulzy i talenty (z 56 filmov 29 svetových premiér!), v archívnych programoch programoch odkrýva nielen sily tradície, ale i možnosti novej inšpirácie (program „mestských filmov“ zo švédskej filmotéky). Aj SFÚ by sa mohol budúci rok (55. výročie) pokúsiť takto prekvapiť... Krátky film zo Slovenska v programe festivalu opäť chýbal. Možno aj preto, že na ňom už dlhé roky chýbajú aspoň ako diváci naši mladí adepti filmovej tvorby (letenka z Viedne stojí okolo 100 eur). Publikum v Oberhausene tvoria predovšetkým študenti, nielen z nemeckých univerzít a rôznych (kunst)hochschule. Orientujú sa a učia sa vidieť. Inak by časom ani oni nemali šancu.

Martin Kaňuch

Zomrel Ivan Stadtrucker

Vo veku 82 rokov zomrel 26. 5. po vážnej chorobe scenárista, dramaturg, publicista, pedagóg a bývalý riaditeľ Slovenskej televízie Ivan Stadtrucker. Rodák z Krupiny vyštudoval rozhlasovú, filmovú a televíznu techniku na Českom vysokom učení technickom v Prahe. Už v roku 1958 nastúpil do Československej televízie v Bratislave ako pracovník televíznej techniky, po dvoch rokoch sa stal vedúcim zvukovej výroby. Založil a viedol prvé štúdio pre elektronickú hudbu v Československu, v 60. rokoch experimentoval spolu s Iljom Zeljenkom s konkrétnou hudbou. V roku 1970 sa stal redaktorom vo filmovom vysielaní, o päť rokov neskôr už pôsobil v hlavnej redakcii literárno-dramatického vysielania ako dramaturg celovečerných inscenácií. Slovenská televízia uviedla viac ako 50 inscenácií v jeho dramaturgii a neraz bol aj autorom scenára. Do funkcie ústredného riaditeľa televízie ho vymenovali v roku 1994, no ešte koncom roka ho po parlamentných voľbách z tohto postu odvolali. Napísal niekoľko kníh, medzi ktorými je Krása tmy (1971) či nedávno vydané Dejiny slovenskej televízie. Dlho sa venoval aj pedagogickej činnosti, prednášal na VŠMU v Bratislave, stal sa prvým dekanom Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, neskôr bol dekanom Fakulty dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde aj viedol katedru filmovej dramaturgie a scenáristiky.

zs

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V utorok 13. júna sa vo Dvorane VŠMU v Bratislave uskutoční medzinárodná konferencia Verejne o verejných zdrojoch pre kultúru. Verejné dotačné schémy fungujú na princípoch, ktoré sú určované a vyrokúvané v občianskom dialógu a vyhodnocované na základe kvalitatívnych aj kvantitatívnych kritérií. Rôznorodá a zdravá kultúrna produkcia sa nezaobíde bez verejnej podpory – či už finančnej, alebo morálnej. Program Kreatívna Európa (2014 – 2020) je v polovici svojho trvania. Popri jeho zákonitostiach a možnostiach národného spolufinancovania nás bude zaujímať aj širšia téma – podstata a smerovanie verejných dotačných schém na kultúrne projekty a zákonitosti ich zakladania. Program konferencie nájdete na www.cedslovakia.eu, prihlásiť sa dá na kultura@cedslovakia.eu.

Kancelária Creative Europe Desk Slovensko vydáva od roku 2004 Správu o stave slovenskej audiovízie v predchádzajúcom roku. Správa za rok 2016 prináša v sedemnástich kapitolách množstvo podrobných informácií o najrôznejších aspektoch slovenského audiovizuálneho priemyslu (legislatíva, filmové školy, produkcia, financovanie – Audiovizuálny fond, Literárny fond, MEDIA, Eurimages, distribúcia v kinách i na DVD, kiná, festivaly, ocenenia, Slovenský filmový ústav a televízie). Vychádza v slovenčine a v angličtine a je určená pre profesionálov, domáce a zahraničné inštitúcie a organizácie. Kompletnú správu nájdete na webovej stránke www.cedslovakia.eu, krátená verzia je súčasťou aktuálneho Film.sk.

Aktuálne uzávierky podprogramu MEDIA: 14. júna má uzávierku Kinodistribúcia – selektívna schéma (EACEA/ 19/2016). Vzhľadom na to, že ide o druhú uzávierku výzvy, ostávajú podmienky rovnaké.

vs