Záhradníctvo: Rodinný priateľ

Rodinná sága z ťažkých čias

Koprodukčná filmová trilógia Záhradníctvo, ktorá sa odohráva na pozadí najdramatickejších období minulého storočia (od konca 30. do konca 50. rokov), je doposiaľ najväčším projektom tvorivého tandemu Jan Hřebejk – Petr Jarchovský. Prvá kapitola s názvom Rodinný priateľ vstupuje tento mesiac do slovenských kín.

Záhradníctvo vykresľuje dvadsať rokov života členov rodiny, ktorým bolo súdené prežiť najlepšie roky v pohnutých časoch. Dej melodrámy Rodinný priateľ sa odohráva počas nemeckej okupácie. Tri mladé ženy a ich deti čakajú na návrat svojich väznených mužov a otcov. Vojnou vynútenému rodinnému spoločenstvu troch sestier obetavo pomáha lekár a rodinný priateľ Jiří. Podľa tvorcov je tento film príbehom lásky, o ktorej všetci vedia, no musia o nej mlčať. V hlavných úlohách sa predstavia Ondřej Sokol, Aňa Geislerová, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Martin Finger a Jiří Macháček.

Pre scenáristu Petra Jarchovského je Záhradníctvo najosobnejším projektom, na akom kedy pracoval, pretože vychádza z histórie jeho rodiny. Jarchovský v sebe už od detstva nosil spomienky svojich rodičov a pred pár rokmi si pri stretnutiach s príbuznými začal rodinné historky, príbehy a udalosti aj nahrávať a zapisovať. „Keď zomrel môj otec, dostal som silný impulz rodinnú pamäť zafixovať a pretvoriť ju do fabulovaného príbehu. Niekoľko rokov som sa tento producentsky náročný projekt pokúšal roztlačiť, najprv sám, potom s pomocou priateľov a kamarátov, a dnes sa mi ,sen o mojej rodine‘ konečne zhmotnil.“ Práve veľkosť celého materiálu vyvolávala sprvu otázku, ako ho uchopiť. „Uvažovalo sa o televíznom seriáli, ale zistili sme, že nám z toho vyrastajú tri príbehy, každý z nich sa odohráva v inej dobe a v inej časti rodiny, a tak to náš producent Viktor Tauš začal chystať ako tri filmy. Bolo jasné, že sa budú točiť súčasne, hlavne z finančných dôvodov, ale aj niektorí herci prestupujú celým projektom. Rozhodne to bolo najväčšie dobrodružstvo, aké sme spoločne s Petrom Jarchovským a Viktorom Taušom podnikli,“ povedal v rozhovore pre Film.sk režisér Jan Hřebejk, ktorý nakrúcal Záhradníctvo asi trištvrte roka. „Najzložitejšia bola logistika. Najťažšie to bolo pre ľudí okolo výpravy a pre deti. V Rodinnom priateľovi hrajú asi šesťročné deti a s nimi nemôžete nakrúcať dvanásť hodín denne, preto sme napríklad dopoludnia točili jeden film a popoludní druhý,“ ozrejmil Hřebejk. Kus práce na projekte odviedla aj slovenská kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková: „Bolo zaujímavé sledovať kostýmom vývoj postáv, ich starnutie, to, ako sa menil alebo nemenil ich vzťah k okolitému svetu, aj to, ako sa premieňal ten svet okolo. Príprava bola veľmi hektická, len necelé dva mesiace pred nakrúcaním, a prebiehala takmer do posledného natáčacieho dňa, keď sme nakrúcali najväčšiu komparzovú scénu.“ Podľa jej hrubého odhadu vytvorili pre Záhradníctvo až päťsto kostýmov.

Druhý diel trilógie, tragikomédia Dezertér o znárodňovaní luxusného pražského kaderníctva, a tretia časť, komédia Nápadník o jedných nekonečných pytačkách, vstúpia do slovenskej distribúcie na jeseň.

Záhradníctvo: Rodinný priateľ (Zahradnictví: Rodinný přítel, r. Jan Hřebejk, Česko/Slovensko/Poľsko, 2017)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 1 614 503 eur (podpora Audiovizuálneho fondu: 90 000 eur, podpora RTVS: 80 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Zuzana Sotáková
FOTO:
Forum Film

Špina

Špina ukazuje aj na slabiny systému

Čo sa stane s krehkou dušou dospievajúceho dievčaťa, ktorému do sveta vtrhne násilie? Dá sa tento maras vôbec ešte zmyť? Mladá režisérka Tereza Nvotová sa vo svojom celovečernom hranom debute zamerala na traumy znásilnenia, ktoré vykresľuje cez intímny portrét sedemnásťročnej hrdinky Leny. Film Špina, ktorý mal svetovú premiéru na MFF Rotterdam, vstupuje tento mesiac do slovenských kín.

Lena sa od svojich rovesníkov nijako zvlášť nelíši – vzdoruje rodičom a túži po slobode, zažíva dobrodružstvá s kamarátmi i prvé zamilovanie. Keď ju však znásilní učiteľ matematiky, začína sa jej vnútorný boj so strachom, s pocitmi viny aj hanby, ktoré ju dovedú až k pokusu o samovraždu a následne na psychiatriu. „Námet sa vyvíjal postupne. S Terezou sme chceli filmom rozprávať silný príbeh kamarátstva dospievajúcich dievčat. Téma násilia sa doň dostala prirodzene, bola totiž všade okolo nás,“ hovorí pre Film.sk scenáristka Barbora Námerová a pokračuje: „Myslím si, že v Špine sa nesústreďujeme na vykreslenie násilia a film nie je naturalistickým zobrazením znásilnenia hrdinky, ako je to napríklad vo filme Zvrátený od Gaspara Noého. V Špine ide skôr o ponor do toho, čo nastáva potom. Človeka možno ponížiť rôznymi spôsobmi, znásilnenie je jedným z nich. Noé nechá postavu brutálne znásilniť a už ju viac nepotrebuje, sústredí sa na reťazec zla, ktorý sa po tomto čine tvorí. My to v Špine robíme naopak, zostávame s hrdinkou až do konca. Rovnaký je však osud, ktorým sú postavy v oboch filmoch tlačené a s ktorým musia bojovať.“

Pri písaní scenára sa s Nvotovou obrátili aj na organizácie a združenia pomáhajúce obetiam, kontakt mali aj s liečebňami. „Robili rozsiahly výskum počas vývoja filmu, jednak so ženami, ktoré znásilnenie prežili, a jednak s odborníkmi a so psychológmi, ktorí sa tejto téme venujú. Množstvo situácií, ktoré sú vo filme, vychádza zo skutočných zážitkov, hoci diváci možno majú niekedy pocit, že toto by sa tak určite nestalo. Zmyslom nebolo kritizovať systém, ale skôr poukázať na jeho slabiny, na to, že aj takéto veci sa dejú a že znásilnené dievčatá by mali mať priestor otvorene rozprávať o svojich zážitkoch bez toho, aby ich situáciu niekto zľahčoval alebo sa im nebodaj vysmial,“ približuje pre Film.sk slovenský producent Peter Badač zo spoločnosti BFILM, ktorý sa s Nvotovou spoznal počas štúdia na FAMU v Prahe. „Oslovila ma v ranom štádiu vývoja projektu, niekedy v roku 2014. Film sme spoločne vyvíjali, zúčastnili sme sa na workshope MIDPOINT, scenár prešiel niekoľkými verziami a žánrovými úpravami, ale Tereza s Barborou presne vedeli, čo chcú filmom povedať a aj to, kde môžu spraviť ústupky. Mali sme veľa možností, kam sa s filmom uberať, ale myslím, že výsledok sa veľmi nelíši od prvej verzie, ktorú som čítal a ktorú sme chceli realizovať.“

Nvotová obsadila do hlavnej úlohy Dominiku Morávkovú (ktorá stvárnila obeť sexuálneho násilia aj v dráme Pirko), v ďalších úlohách sa predstavia Anna Rakovská, Róbert Jakab, Anna Šišková, Patrik Holubář či Luboš Veselý. V snímke účinkujú aj deti z resocializačných zariadení. „Pred nakrúcaním som tri mesiace chodila po detských domovoch a diagnostických ústavoch, kde som hľadala autentické deti, ktoré sa nehanbia postaviť pred kameru a byť sami sebou. Samotné nakrúcanie s nimi bolo obojstranne silným zážitkom. Moja metóda stála na mixe hercov a nehercov. Herci viedli situáciu a decká jej dávali divokosť či nečakané zvraty,“ priblížila režisérka v press kite k filmu. „Ukázalo sa, že to bola dobrá voľba, a deti boli z nakrúcania nadšené, bol to pre ne únik z ich denného stereotypu. Často nám dokonca hovorili, že sme príliš ,mäkkí‘, že realita na detskej psychiatrii je drsnejšia,“ dopĺňa ju Badač.

Vzhľadom na to, že dej sa odohráva počas viacerých ročných období, sa prvá časť filmu nakrúcala na jeseň 2015, záver v lete 2016 a druhá časť počas minuloročnej zimy. Natáčalo sa v Bratislave a scény z detskej psychiatrie vznikali v nemocnici v Pezinku. Slovensko-česká snímka sa pred tunajšou premiérou na aprílovej prehliadke Týždeň slovenského filmu predstavila vo svetovej premiére na prestížnom Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame v sekcii Bright Future. „Je vždy zaujímavé pozorovať reakcie divákov v zahraničí, ktorí nepoznajú domáce reálie až tak detailne ako tí domáci Napriek tomu si dovolím povedať, že film zaujal. Všetky štyri projekcie boli vypredané, nadšene sa diskutovalo s režisérkou a so scenáristkou, dokonca nás zastavovali ľudia na ulici, najmä ženy, ktoré Špinu videli, a hovorili, že je dôležité, aby také snímky vznikali a boli uvádzané v kinách a na festivaloch,“ uzatvára Peter Badač. Českým producentom snímky je spoločnosť moloko film. Za kamerou Špiny stál Marek Dvořák, o strih sa postarali Jiří Brožek, Michal Lánský a Jana Vlčková.

Špina (r. Tereza Nvotová, Slovensko/Česko, 2017)
► celkový rozpočet filmu: 365 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 120 000 eur, podpora RTVS: 35 000 eur)
► distribučné nosiče: DCP Režisérka Tereza Nvotová pri nakrúcaní Špiny.

Zuzana Sotáková
FOTO:
www.spina.film