Na festivale v Cannes tento rok súťažili dva slovenské filmy. Do sekcie Cinéfondation sa dostala Atlantída, 2003 študenta VŠMU Michala Blaška a po prvý raz v histórii sme mali zástupcu aj v súťaži Un certain regard vďaka snímke Györgya Kristófa OUT. Cenu si z festivalu nepriniesli, ale o úspechu sa dá hovoriť aj bez nej. Aktuálna prezentácia tunajšej kinematografie na francúzskom festivale nás inšpirovala na prieskum historickej účasti slovenských filmov a tvorcov v Cannes. Výsledky nájdete v Téme čísla.

Film.sk tentoraz prináša až dva rozhovory. V tom kratšom nám o svojich skúsenostiach so spravodajským, s dokumentárnym a s animovaným filmom rozpráva Rudolf Urc a nájdete ho pod hlavičkou rubriky Profil, pretože pán Urc oslávi osemdesiatku. Hlavný rozhovor je venovaný mladej režisérke (a herečke) Tereze Nvotovej, ktorá sa púšťa do problémových tém a svojimi filmami chce vyprovokovať diskusiu. Najnovšie to platí pre jej Špinu, o ktorej sa dočítate aj v rubrike Novinky. Mimochodom, keď bola reč o festivaloch, Špina mala svetovú premiéru na MFF Rotterdam.

Bohatý festivalový život majú aj filmy, ktoré recenzujeme (hoci nie sú slovenské), konkrétne Glory (r. K. Grozeva a P. Valčanov), Safari (r. U. Seidl) a Olli Mäki (r. J. Kuosmanen). Uvidíme, na aké festivaly zavíta pripravovaná novinka Martina Šulíka Tlmočník, o ktorej píšeme v rubrike Reportáž. A pri festivaloch môžeme zostať, pretože v júni sa chystá aj niekoľko slovenských (Fest Anča v Žiline, Art Film Fest Košice a novinka – Park Film Fest v Trenčianskych Tepliciach). Ak sme hovorili o tých zahraničných, potom sa ponúka otázka, ako vnímajú v zahraničí tunajšie festivaly. Aké majú meno hoci len v okolitých krajinách? To by takisto stálo za prieskum.

Daniel Bernát