Creative Europe Desk Slovensko informuje

Nová generácia programu Kreatívna Európa na roky 2021-2027 bude administrovaná výhradne elektronicky. Žiadatelia teda podajú granty iba elektronicky a rovnako celá komunikácia s EACEA bude elektronická. E-granty sa už bežne používajú v iných podporných programoch a budú mať jednotnú, alebo veľmi podobnú štruktúru aj v programe Kreatívna Európa. Viaceré detaily sú známe už teraz. Žiadateľ i každá partnerská organizácia sa musia predovšetkým zaregistrovať na portáli a získať identifikačné číslo (PIC). E-granty budú podávané v štruktúre  zodpovedajúcej jednak podpornej schéme a tiež kritériám, na základe ktorých sa bude žiadosť vyhodnocovať. Jednotlivé činnosti, nevyhnutné na realizáciu projektu, budú rozdelené do niekoľkých skupín (work packages) a tomu bude zodpovedať aj štruktúra predkladaného rozpočtu. E-granty, najmä v kombinácii s jednotnými sumami podpory, prinesú výrazné zjednodušenie celého procesu podávania, hodnotenia a ďalšej administrácie programu, aj keď je zrejmé, že určitý čas potrvá, než si všetci zúčastnení na nový systém zvyknú.

Počas European Film Market, ktorý sa uskutočnil online v prvom marcovom týždni, sa konalo niekoľko seminárov venovaných rôznym aktuálnym témam vývoja audiovizuálneho priemysylu v Európe a tiež budúcemu programu Kreatívna Európa. Jeden z nich sa detailne venoval zásadám podávania elektronických grantov. Záznam celého seminára je voľne dostupný na www.media-stands.eu/index.php/homepage/markets/european-film-market/programme/

vs

Best Febio Pitch pre Potopu. Rozpráva o zániku v mene pokroku

Febiofest hľadal najsľubnejší projekt, zvíťazili Potopa a Strigov

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava sa tento rok vo svojom plánovanom termíne (24. 3. – 31. 3.) nekonal v tradičnej podobe. Pre obmedzenia spôsobené pandémiou zúžil v marci svoj program na Industry Days. Ich súčasťou bola premiérovo súťažná prezentácia pripravovaných slovenských filmov Works in Progress. V živom online prenose 29. marca sa predstavilo jedenásť pripravovaných domácich noviniek. Prezentáciu sledovalo vyše 70 filmových profesionálov z prestížnych medzinárodných festivalov (Toronto, Sundance, Benátky, Locarno, Edinburgh, Karlove Vary) a z festivalov dokumentárnych filmov, ako sú IDFA v Amsterdame alebo Doc Leipzig, a okrem nich aj sales agenti a novinári. Hlavnú cenu Best Febio Pitch, spojenú s finančnou prémiou 3 000 eur, získal pripravovaný celovečerný hraný film Potopa v réžii Martina Gondu. Ten získal medzinárodnú pozornosť už svojou predchádzajúcou snímkou, absolventským filmom Pura Vida, ktorý mal v roku 2019 svetovú premiéru na festivale v Cannes v sekcii Cinéfondation. V debute Potopa rozpráva príbeh rusínskeho dievčaťa, ktoré túži po štúdiu v meste, ale otec ho chce udržať doma na dedine, aj keď jej osud spečatil projekt novej priehrady. „Film zaujal pútavým rozprávaním o téme rodiny na pokraji zániku v mene pokroku,“ odôvodnila rozhodnutie medzinárodná porota. Jej členmi boli Renata Santoro, ktorá vyberá filmy do paralelnej sekcie festivalu v Benátkach Giornate degli Autori, festival v Cottbuse zastupoval Bernd Buder a karlovarský programový tím reprezentoval Hugo Rosák. Porota udelila aj Zvláštnu cenu, ktorou vyzdvihla pripravovaný krátky film Barbory Berezňákovej Strigov.Zaujal „nežným pozorovaním vymierajúcich tradícií a výnimočnou schopnosťou úprimne rozprávať o smrti“. V deň nasledujúci po prezentácii svojich projektov sa mohli ich autori stretnúť online s vybranými filmovými profesionálmi. 

Hlavným organizátorom MFF Febiofest Bratislava je Asociácia slovenských filmových klubov. Prezentáciu Works in Progress organizovala v úzkej spolupráci so Slovenským filmovým ústavom.Súčasťou industry programu bol aj workshop MIDPOINT Intensive. O ňom i o samotných Industry Days budeme podrobnejšie informovať v májovom vydaní Film.sk

mak

Štefan Mandžár (10. 6. 1952 – 16. 3. 2021)

Jeden z najznámejších slovenských dabingových režisérov Štefan Mandžár zomrel vo veku nedožitých 69 rokov. Štefan Mandžár pôvodne študoval herectvo na bratislavskej Vysokej škole múzických umení. Po skončení školy koncom 70. rokov pôsobil krátko v prešovskom Divadle Jonáša Záborského. V tomto období sa objavil aj v niekoľkých celovečerných filmoch. Epizódnu úlohu stvárnil napríklad v Ružových snoch (1976) Dušana Hanáka, objavil sa v Blízkych diaľavách (1979) Otakara Krivánka či v slovensko-poľskej povojnovej dráme Krátky život (1976) režiséra Zbigniewa Kuźmińského. V nej je prítomný dokonca dvakrát – raz v epizódnej úlohe príslušníka Zboru národnej bezpečnosti a druhýkrát v menšej postave Urbana. Tú stvárnil Stanisław Biczysko, Mandžár jej však prepožičal hlas. Práve dabing, v ktorom sa postaral o slovenské znenie množstva populárnych filmov a seriálov, sa neskôr stal jeho doménou. Režíroval slovenské znenie seriálov ako Skippy, stepná kenguraBol raz jeden život či Matlock„S jeho menom sú späté aj desiatky titulov známych z vysielania Slovenského rozhlasu,“ uviedla RTVS o Mandžárovi, ktorý účinkoval i v niekoľkých televíznych filmoch a rozprávkach. Neskôr často spolupracoval aj s televíziou Markíza. „Štefan Mandžár stál pri zrode slovenského znenia filmov a seriálov vysielaných na staniciach Markízy. Režíroval ich od začiatku vysielania Markízy. Bol pracovitý, precízny, mal cit pre hlas a prácu s hlasom pred dabingovým mikrofónom. Bol pilierom a zárukou kvalitného slovenského znenia. Zároveň bol naším najdlhšie spolupracujúcim dabingovým režisérom,“ uviedla televízia o Mandžárovi, ktorý pre ňu režíroval slovenské znenie filmov ako Sám domaMaskaNekonečný príbeh aj seriálov ako Akty XMonk a mnohých ďalších. Často spolupracoval so svojou manželkou, dabingovou herečkou Ľudmilou Mandžárovou. Za réžiu slovenského znenia seriálu Hriešny zoznam I, II získal Mandžár Cenu Literárneho fondu, za dabingovú réžiu snímky Na ostrie noža mu udelili ocenenie Zlatá slučka a bol aj držiteľom Ceny Literárneho fondu za celoživotné dielo v oblasti dabingu.

mak

Na deti čakajú Šarkan aj Monštrum

Po pásme animovaných večerníčkov Drobci 2, ktoré Kino doma uviedlo 10. 4. a v spolupráci s Filmovým kabinetom deťom k nemu pripravilo diskusiu s režisérkou Vandou Raýmanovou, čaká na detských divákov a ich rodičov ďalšia nádielka animovanej tvorby, tentoraz spojená s workshopom. Filmový kabinet deťom, ktorý sa už sedem rokov zameriava na prácu s detským divákom a jeho vzdelávanie, našiel vo februári nový dočasný domov vo virtuálnej kinosále Kina Lumière. V Kine doma zvyčajne každú druhú sobotu pripravuje filmový program so zaujímavými hosťami. „Filmový kabinet deťom je jednou z kľúčových aktivít pre deti, ktorá sa dlhodobo realizuje v priestoroch Kina Lumière. Vnímame ho ako unikátny interaktívny projekt, ktorý podporuje všeobecnú audiovizuálnu gramotnosť a kreativitu detí vo veku 6 až 10 rokov. Sme nesmierne radi, že sme aj v tomto nekonečnom marazme našli spôsob, ako v jeho realizácii pokračovať, zachovať jeho základnú interaktivitu a ponúknuť deťom, aby sa v kruhu svojich rodín vydali na dobrodružnú cestu animovaným filmom,“povedala manažérka Kina Lumière Zita Hosszúová. Pásmo animovaných filmov, ktoré organizátori Filmového kabinetu deťom z Asociácie slovenských filmových klubov pripravili , ponúkne v sobotu 24. apríla napríklad Monštrum (r. Martin Snopek) či krátky študentský film Nešťastník (r. Natália Zabáková), ktorého autorka kombinuje animáciu inšpirovanú štýlom Tima Burtona s prvkami hraného filmu. Diváci uvidia aj dobrodružstvá hrdinov seriálu Veroniky Kocourkovej Tresky plesky. Premietať sa bude aj Šarkan Martina Smatanu, ktorý obletel svet a zbieral ceny, a film o tom, ako táto snímka vznikala. Deti, ktoré budú mať ďalšie otázky, sa na to, čo je animácia, kto ju tvorí, akými rôznymi postupmi môže vzniknúť animovaný film či aké rekvizity sa filmárom dostanú do rúk, môžu pýtať po projekcii cez chat počas interaktívneho online workshopu s koordinátorkou projektu Martinou Mlichovou a animátorkou Máriou Kralovič.

mak 

Oscarové nominácie vedie Mank, slovo dostávajú aj ženy

Nominácie v 93. ročníku udeľovania cien americkej filmovej a televíznej akadémie vedie Mankrežiséra Davida Finchera, životopisný príbeh scenáristu slávnej snímky Orsona Wellesa Občan Kane. Film z dielne Netflixu získal desať nominácií. Po šesť nominácií majú dráma Otec (r. Florian Zeller) o vzťahu dcéry a otca (Olivia Colman, Anthony Hopkins) bojujúceho s demenciou, príbeh z prostredia FBI a hnutia Čierni panteri Judas and the Black Messiah (r. Shaka King), sčasti autobiografický príbeh Minari kórejsko-amerického režiséra Leea Isaaca Chunga, road movie Krajina nomádov režisérky Chloe Zhao, súdna dráma o procese s aktivistami proti vojne vo Vietname  Chicagsky tribunál (r. Aaron Sorkin) a príbeh bubeníka, ktorý stratil sluch Sound of Metal (r. Darius Marder). Nominácie oznámili 15. marca. Víťazi budú známi 25. apríla. V kategórii najlepší film, v ktorej sa o cenu môže uchádzať päť až desať titulov, nominovali akademici tento rok osem diel. Okrem už spomínaných siedmich snímok, ktoré majú najviac nominácií sa o Oscara pre film roka uchádza aj režijný debut herečky Emerald Fennel, príbeh pomsty Nádejná mladá žena. Z ôsmich filmov roka však nomináciu za réžiu získali iba štyri. V tejto kategórii sa o Oscara prvýkrát v histórii uchádzajú dve režisérky – favorizovaná  Chloé Zhao a  Emerald Fennell. Ak by jedna z nich uspela, po Kathryn Bigelow by sa stala iba druhou ženou, ktorá získala sošku za réžiu. V takmer storočnej histórii Oscarov doteraz totiž za réžiu nominovali iba režisérky, ktoré sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky – Linu Wertmüller, Jane Campion, Sofiu Coppola, Kathryn Bigelow a Gretu Gerwig. Konkurenciou dvom dámam sú tento rok David Fincher, Lee Isac Chung a päticu uzatvára dánsky režisér Thomas Vinterberg s Európskym filmom roka Chlast. Ten je jedným z nominovaných v kategórii zahraničných filmov, kde o Oscara súperia hongkongská snímka Better Days (r. Derek Kwok-cheung Tsang), rumunský dokument Collective (r. Alexander Nanau), Quo Vadis, Aida? z Bosny a Hercegoviny o masakre v Srebrenici v réžii Jasmily Žbanić a tuniská snímka L'Homme qui a vendu sa peau (Muž, ktorý predal svoju kožu, r. Kaouther Ben Hania), ktorá pre svoju krajinu získala vôbec prvú nomináciu v tejto kategórii. 

mak

Detská porota vyberie najlepší európsky film

Medzinárodná Cena mladého publika pre deti od 12 do 14 rokov, ktorú vyhlasuje Európska filmová akadémia, sa na Slovensku koná už ôsmykrát. Pre pandémiu bude opäť online. O priazeň detských divákov sa uchádza taliansko-francúzsky film Pinocchio (r. Matteo Garrone) s Robertom Benignim v hlavnej úlohe, nórsky príbeh o dôvere a priateľstve z obdobia 2. svetovej vojny Hranice odvahy(r. Johanne Helgeland) a írsko-luxemburský film Vlkochodci (r. Tomm Moore, Ross Stewart), ktorý získal oscarovú nomináciu v kategórii animovaný film. O víťazovi rozhodnú deti z 38 krajín sveta 25. 4. Okrem pozerania a hodnotenia budú slovenskí účastníci podujatia o filmoch aj diskutovať.Moderátorkou bude po tretíkrát Martina Mlichová, koordinátorka projektu Filmový kabinet deťom, ktorý organizuje Asociácia slovenských filmových klubov. Tá je zároveň spoluorganizátorom podujatia. Hlavným organizátorom je občianske združenie Boiler a partnermi sú kiná Lumière Bratislava, Úsmev Košice, Tatran Poprad, Mestské kultúrne centrum Hlohovec a Filmový klub Iskra Kežmarok. Keď to situácia dovolí, organizátori plánujú premietnuť filmy a prísť diskutovať aj do vybraných kín, aby tak oživili záujem o kinokultúru.

jj

CEE Animation Forum predstaví aj študentské projekty

Deviate CEE Animation Forum sa uskutoční online a vo dvoch fázach. Pitchingové fórum má termín od 26. do 29. 4. a ďalší program pre filmových profesionálov sa koná od 4. do 9. 5. v spolupráci s Medzinárodným festivalom animovaných filmov Anifilm. Fórum predstaví 42 projektov v piatich sekciách. Novinkou je sekcia študentských filmov. Do nej sa dostali dva projekty z FTF VŠMU – Silo(tvorcovia: Ema Nemčovičová, Romana Candráková, Imrich Kútik) a Delí nás svetelný rok (tvorcovia: Viktória Taranová, Michaela Čermáková, Kristína Bajaníková, Sonia Maria Slaninková), ktoré sú vo fáze vývoja ako tímové cvičenia. V kategórii krátkych filmov sa predstavia projekty Ahoj, leto!Martina Smatanu a Patrick in Town Valentíny Hučkovej a Eszter Sándor.

jj