V téme čísla sa venujeme nenápadným zastávkam, ktoré mnohé filmy absolvujú nielen na ceste k divákom či festivalovým úspechom, ale často i k tomu, aby vôbec vznikli. Ide o rôzne industry a tréningové programy, na ktorých sa v prvých mesiacoch tohto roka úspešne predstavilo viacero pripravovaných slovenských filmov vo fáze vývoja aj pred dokončením. Hoci ide o podujatia, kde sa nepremietajú hotové filmy, už samotná účasť na nich je istým druhom ocenenia. „Všetky tieto podujatia sú veľmi selektívne a ich organizátori majú možnosť vyberať si z niekoľkých stoviek projektov,“ vysvetľuje v téme producent Peter Badač.

Prvý veľký filmový projekt, ktorý sa na Slovensku realizoval, Jánošík bratov Siakeľovcov, oslavuje tento rok storočnicu. Výročie sme pripomenuli už v predchádzajúcich číslach a premietlo sa aj do novej dočasnej rubriky Film.sk Jánošík pohľadom... Otvára ju text Stanislava Štepku, ktorý pripomína ďalšiu storočnicu. Herečka Katarína Kolníková, dlhoročná tvár Radošinského naivného divadla, sa totiž narodila v roku premiéry prvého slovenského celovečerného filmu. Rovnako ako filmový kritik, teoretik, publicista a prekladateľ Pavel Branko. V čísle pripomíname aj 80 rokov od narodenia spisovateľa Ladislava Balleka a 90 rokov by mal v apríli režisér a pedagóg Igor Ciel. Rovnako ako jeho kolega Franek Chmiel, ktorému sa však samostatný text neušiel a spomíname ho iba v texte o Cielovi. Obaja patria k tvorcom s najbohatšou televíznou filmografiou, no s výročiami je to ťažké. Jubilantov, ktorí by si zaslúžili zmienku, je takmer vždy viac ako priestoru v časopise. A tak zohrávajú pri ich výbere úlohu rôzne faktory. Pri vhodnej príležitosti sa však k osobnostiam, ktoré sme vo výbere vynechali, radi vrátime. Aj bez okrúhleho výročia. 

To nemá ani prvý film zo série Fritza Langa, ktorej ústrednou postavou je doktor Mabuse. Premiéru mal v apríli 1922, teda pred 99 rokmi. Spolu s ďalšími Langovými filmami, ktoré spája nielen téma zločinu, ich vo svojej online premiére vo virtuálnej sále Kina doma predstaví v apríli a máji Filmový kabinet špeciál. 

To, že pre film nie je dôležité iba svetlo, ale i tieň, vie dobre aj Martin Štrba. Aktuálny držiteľ Českého leva za film Šarlatán hovorí v rozhovore čísla nielen o spolupráci s Martinom Šulíkom, Agnieszkou Holland alebo najnovšie so Zuzanou Piussi, s ktorou nakrúca jej hraný debut, ale aj o pandémii, empatii a veciach medzi nebom a zemou.

Štrbova kamera spája dvojicu filmov z 90. rokov, ktoré sa nedávno dostali opäť k divákom. K debutom Martina Šulíka a Štefana Semjana Neha a Na krásnom modrom Dunaji sa pri tej príležitosti vracia vo veľkej dvojrecenzii Jana Dudková. Kým Semjan ani debutujúci Siakeľovci sa už k celovečernému hranému filmu nevrátili, Jána Kadára rozpaky nad jeho debutom neodradili. Katku, ktorá je podobne výpovedným odrazom doby ako Semjanov film, pripomíname v rubrike TV Tip. 

Matúš Kvasnička