Slovensko v čase prvého roku pandémie

Tri týždne sme potichu chystali najväčšiu logistickú operáciu, aká bude na Slovensku uskutočnená.“ Aj vystatovačné vyhlásenie premiéra o celoplošnom testovaní a odvrátení lockdownu pripomenula tým, čo zabúdajú, jedna z desiatich častí dokumentárnej série Pandémia SK. Po štyroch mesiacoch , ktoré od tohto vyhlásenia uplynuli, sa Slovensko stalo krajinou, kde na covid-19 zomiera v prepočte najviac ľudí na svete. 

Tému, ktorá už rok vyvoláva strach, vyobracala Pandémia SK z rôznych aspektov. A neraz spustila sondy do hlbších vrstiev donedávna nepoznaného. Čísla... Počty otestovaných, novo infikovaných, mŕtvych. Každý deň ich omieľajú všetky médiá. Ale čo prezrádzajú o realite, ktorú už dvanásť mesiacov žijeme? O nebezpečenstve, ktoré človeku hrozí? Prečo niekto ani netuší, že v sebe nový koronavírus nosí, a inému zničí organizmus tak, že skončí na dýchacom prístroji alebo ešte horšie? A prečo sužuje celý svet? Presne to zatiaľ nevieme. Virológovia, molekulárni biológovia, lekári a ďalší špecialisti však už odhalili nemálo čiastkových odpovedí. Napríklad prečo sa nový koronavírus presťahoval zo zvierat na človeka. Alebo to, že vyrobiť ho v laboratóriu je nemožné. Či to, ako dopadnú pľúca pacienta, ktorý sa mu neubráni. Slová odborníkov sa nepočúvajú príjemne, pripomínajú hriechy civilizácie.

Dokumenty sú dobrodružnými výpravami za poznaním, reflexiou diania, ktoré najskôr ochromilo život a v lete dovolilo vystrašeným ľuďom vydýchnuť, aby na jeseň zaútočilo oveľa prudšie, aj odkrývaním (ne)obyčajných ľudských príbehov. A nejeden z nich obnažuje aj hlbšie celospoločenské problémy – nášho zdravotníctva, školstva, sociálnych služieb. Azda najhlbšie do „záhady“ vo vizualizácii krásneho, no smrteľne nebezpečného vírusu preniká Výprava k začiatkom (r. Peter Hledík). Pátranie po „živej vode“ sa prelína s líniou spletenou z výpovedí odborníkov. O tom, kde sa nový koronavírus vzal, prečo zabíja (ako iné vírusy v histórii neraz), čím sme ho „vyprovokovali“. V jaskyni „živú vodu“ nenájde, ale nemálo odpovedí na otázku prečo, to áno.

Séria hovorí aj o ekonomických a existenčných ťažkostiach, v ktorých sa náhle ocitli tisíce ľudí, no Návody prežitia (r. Soňa Gyárfášová) sa nesústreďujú na bedákanie. Netradičná a dynamická road-movie pôsobí ľahko i humorne – aj zásluhou bezprostrednej Doroty Nvotovej. Tá križuje krajinu, aby sa stretla s ľuďmi, čo neohli chrbát, aj keď ich lockdown veľmi postihol. S majiteľom penziónu hľadajúcim, ako zarobiť, aby nemusel prepúšťať, so šéfom strojárskej firmy, ktorej novinku, dezinfekčnú bránu, kupuje svet, s fotografom, ktorý sa chytil roboty vrátnika.

Úsmev, občas trpký, vyvolávalo chvíľami Školstvo verzus korona (r. Dominik Jursa). Keď stredoškolská profesorka v rámci online vyúky nechtiac odtajnila študentom svoju e-mailovú schránku a vyslúžila si výčitku, prečo má tisíc neprečítaných mailov. Alebo netradičná hodina matematiky v rómskej osade, keď učiteľka a jej žiaci rátajú nie na notebookoch, ale s veľkým hrncom a príbormi. Bez možnosti online vyučovania ostalo 18 percent školákov, žiadny prístup k vzdelávaniu ich nemalo 52-tisíc. 

Filmové rozprávanie oživili viacerí autori príbehmi. Pred rokom nám stopka náhle vniesla do života priveľa pokoja. A strach. Nie však záchranárovi Ivovi Baľajovi, ktorý odolal zahraničným pracovným ponukám, sám prekonal nákazu a s tímom zachraňoval ľudí v postihnutých oblastiach (Ľud verzus korona, r. Peter Pokorný). Príbeh zdravotnej sestry a humanitárnej pracovníčky Márie Jackulíkovej v reportáži Slovensko pomáha (r. Lucia Kašová) nás zavedie do preplneného tábora migrantov na ostrove Lesbos. Požiar, ktorý počas jej misie vypukne, zničí všetko, čo tam zdravotníci vybudovali. „Kliniku postavíme znova, hlavne, že sa tebe nič nestalo,“ utešuje ju šéf misie.

Namiesto obrazov vojakov strážiacich pre karanténu rómske osady prináša sociálna sonda Ihla a niť (r. Jaro Vojtek) príbeh dobšinskej učiteľky a občianskeho združenia Domček, ktoré sa stará o maloleté matky. Spoločne učia aj ďalšie deti z osady. O finančných problémoch, ktoré prišli s koronakrízou, napísali kompetentným otvorený list. Nikoho to nezaujímalo!

Projekt Pandémia SK sa zrodil v produkčnej spoločnosti Trigon, vznikal v spolupráci s RTVS a odvysielala ho Dvojka. Vysielanie dvoch častí za sebou bolo danajským darom a ukážkou dramaturgickej nemohúcnosti. Každá časť totiž ponúkala sumu informácií a podnetov a tak ako po dobrom filme by divákovi dobre padol čas na spracovanie zážitku. V žánrovo i tematicky pestrej desiatke sa objavili aj slabšie časti. Paradoxne nejde o výpovede mladších, ale skôr tých skúsenejších autorov. 

Napriek tomu by si séria žiadala pokračovanie. Pred rokom zaznelo, že nikto nevie odhadnúť, kedy a či vôbec ochorenie covid-19  zmizne. Platí to stále, hoci vakcíny sú už na svete. Z médií stále zaznievajú  čísla – počty otestovaných, infikovaných, mŕtvych. Molekulárny biológ Peter Celec pripomína, že ich treba vnímať v kontexte s inými číslami. Bez ohľadu na koronavírus u nás zomierajú tisíce ľudí zbytočne. Trebárs na onkologické či kardiovaskulárne ochorenia. Vieme, koľkí za deň, týždeň či rok?

Pandémia SK (Slovensko, 2021) RÉŽIA A SCENÁR Peter Pokorný, Peter Hledík, Dominik Jursa, Jaro Vojtek, Nikita Slovák, Yvonne Vavrová, Soňa Gyarfašová, Lucia Kašová, Daniel Svoreň FORMÁT dokumentárny cyklus 10 x 30 min. HODNOTENIE *** a pol TELEVÍZNA PREMIÉRA január-február 2021 na Dvojke RTVS

Jena Opoldusová, publicistka
foto: TRIGON