Dorota Holubová

fotografka a šéfredaktorka Fotonovín

Mám rada európsku kinematografiu a klubový film. Ako dokumentárna fotografka preferujem dokumenty, a tie aj na Slovensku vznikajú hodnotné. Spomeniem seriály Prvá a Ikony – okrem kvalitného obsahu ponúkajú aj zaujímavé spracovanie.

Ženy sú v dejinách často neviditeľné, keďže, bohužiaľ, stále žijeme v patriarchálnej spoločnosti. Cyklus Prvá predstavuje výnimočné slovenské ženské osobnosti, ktoré sa svojím pôsobením zapísali do histórie. Námet skrsol v hlave talentovanej scenáristky a režisérky Zuzany Liovej a realizovali ho viacerí ďalší talentovaní tvorcovia. Okrem obsahu oceňujem aj jeho formu – invenčné použitie animácií a archívnych materiálov. Priame kreslenie do fotografií a jednotlivých scén pôsobí moderne a sviežo. Môj najobľúbenejší diel je príbeh špiónky Beatrix Čelkovej-Pospíšilovej.

Cyklus Ikony reflektuje generáciu osobností povojnovej architektúry, ktoré vo väčšine dielov aj osobne vystupujú. Napriek drobným zaváhaniam v dramaturgii niektorých dielov vyvažujú kvalitu seriálu atraktívne zábery z dronu na architektonické ikony brutalizmu. Často sú to stavby bežne prehliadané, pretože splynuli s koloritom mesta alebo chátrajú. Vďaka výbornej kamere, práci so svetlom a hudbe sa ich darí zviditeľňovať. Jednotlivé časti režírovali talentovaní mladí režiséri, o ktorých ešte určite budeme počuť. Najviac ma zaujali diely o Ferdinandovi Milučkom od Doroty Vlnovej, Vladimírovi Dedečkovi od Jany Durajovej a Štefanovi Svetkovi od Maroša Milčíka.

Myslím si, že slovenský dokument je na dobrej ceste ku kvalite, ktorá obstojí v konkurencii zahraničných produkcií.