Šťastné riešenie pre Cormorana Strika

Zo súkromného detektíva Cormorana Strika a jeho snaživej asistentky Robin zrejme nikdy nebudú ikony, ktoré by fanúšikovia hrdo nosili na tričku. Knižná a seriálová podoba detektívok J. K. Rowling však majú rovnakú remeselnú kvalitu spracovania a v rámci nej aj cit pre mieru.

Príbehy o Cormoranovi Strikovi sú chtiac-nechtiac poznačené predchádzajúcim úspechom ich autorky. Len čo sa čitatelia nedeľníka The Sunday Times dozvedeli, že pod pseudonymom Robert Galbraith sa neskrýva bývalý vyšetrovateľ vojenskej polície, ale spisovateľka J. K. Rowling, spustila sa polemika, či by kniha bola rovnako úspešná, ak by ju naozaj napísal debutant, a do akej miery bolo využitie pseudonymu marketingom a „odhalenie“ spisovateľkinej identity odhalením. Dá sa predpokladať, že Rowling si po veľmi dlhom čase užila pozíciu tvorcu, od ktorého nikto neočakáva kúzla na počkanie. Dnes je však prvou asociáciou pri stretnutí s úspešnou knižnou sériou o jednonohom detektívovi to, že ju napísala autorka Harryho Pottera

Presne namiešané

Bez ohľadu na svoju extrémne úspešnú literárnu minulosť napísala autorka naozaj slušné detektívky. To bol vlastne aj dôvod, prečo (podľa oficiálnej verzie) začali The Sunday Times pátrať, kto sa pod pseudonymom Robert Galbraith skrýva. Zápletky kníh s Cormoranom Strikom pôsobia istým retro dojmom, ako vzdialená spomienka na populárne škandinávske „masakry“. Pritom stále fungujú. Postavy sú namiešané presne, aby boli komplikované a sympatické tak akurát, majú charakter a prirodzene im drukujete. Dialógy majú na zreteli účelnosť, zároveň sú však uveriteľné. A dej odsýpa šialene rýchlo – áno, tak ako v ságe o čarodejníckom učňovi.

Zo série o Cormoranovi Strikovi a jeho asistentke Robin vyšli v slovenskom preklade zatiaľ štyri diela – Volanie kukučkyHodvábnikV službách zla a Smrtiaca biela. Preklad knižnej päťky sa chystá. Ešte pred jej vydaním však HBO aj na Slovensku sprístupnilo štvordielny miniseriál z dielne BBC. C. B. Strike: Smrtiaca biela je spracovaním štvrtej knihy; v BBC dostali seriálovú podobu aj predchádzajúce tri detektívky.

Literárny a filmový úspech Harryho Pottera sú porovnateľné. Z hercov sa stali cez noc hviezdy a pre filmových režisérov išlo o poctu aj výzvu. Svet Cormorana Strika filmárom, pochopiteľne, neponúka taký bombastický obrazotvorný repertoár; sú to skôr civilné knihy, z ktorých necítiť ambície okázalého filmového trháku. Televízne spracovanie im prirodzene sedí. Na J. K. Rowling je sympatická práve schopnosť priznať svoju jednoduchosť. Namiesto hľadania násilne originálnych námetov a bizarných tém fantasticky spracovala to, čo čitatelia a diváci už poznajú v najrôznejších odtienkoch. S dejovými stereotypmi detektívok však pracuje precízne a premyslene, čím dosahuje skvelú gradáciu s adekvátne prekvapivými momentmi. Pointa je prešpekulovaná, ale nezachádza do absurdít, ktoré by vyrušovali. A najmä: stále, naozaj stále chcete vedieť, čo sa bude diať ďalej a ako to celé dopadne. Čo viac možno chcieť od dobrej detektívky?

S vôňou čierneho čaju

K prednostiam kníh, ktoré scenáristi využili naplno, pridali televízni tvorcovia výborné obsadenie. Tom Burke a Holliday Grainger nie sú uhladené hviezdy, ktoré by svojou dokonalosťou zničili odťažitý britský príbeh a komplikovaný vzťah súkromného detektíva a jeho asistentky. Ak má byť Cormoran sympatický a tak trochu na poľutovanie a Robin milá, agilná, ale do istej miery takisto poľutovaniahodná, je to dokonalý kasting. V televíznom spracovaní sa ešte výraznejšie než v knihách akcentuje rýdzo britské prostredie príbehov. Na obrazovke rozkvitli všetky zákutia Londýna od jagavého elitárskeho až po sivý prisťahovalecký a prechádzky po starosvetských uličkách či návštevy v honosných sídlach pri šálke čierneho čaju sú silnými atmosférotvornými prvkami seriálu. Ak si ho pustíte bez dabingu, v originálnom znení a započúvate sa do výrazného prízvuku protagonistov, zabudnete na lockdown a ocitnete sa rovnými nohami v centre mýtického Albionu.

Ak J. K. Rowling vie niečo najlepšie, tak vytvoriť napätie a atmosféru. Tvorcovia seriálu ich dokázali bez ujmy preniesť na obrazovku. Do toho, čo položila J. K. Rowling na papier, zásadne nezasahovali, nepodľahli vábeniu rôznych zdokonalení ani prehnaných ambícií. Šťastné riešenie.

C. B. Strike: Smrtiaca biela (C.B. Strike: Lethal White, Spojené kráľovstvo / USA, 2020 ) MINUTÁŽ 4x 58 – 60 min RÉŽIA Susan Tully SCENÁR Tom Edge podľa knižnej predlohy J. K. Rowling HUDBA Adrian Johnston HRAJÚ Holliday Grainger, Tom Burke, Sophie Winkleman, Robert Pugh, Robert Glenister, Sophie Colquhoun, Kerr Logan HODNOTENIE **** DISTRIBUČNÁ PLATFORMA HBO GO

Katarína Holetzová, autorka detektívnych kníh a publicistka