Lichožrúti

Nikdy nevezmeš celý pár!

Poznáte to – vyperiete, vysušíte, idete skladať. A zrazu sa vám zdá, že ani jedna ponožka nemá svoje dvojča. Vedeli ste, že na túto večnú záhadu existuje vysvetlenie? Ponúka ju koprodukčný animovaný film Lichožrúti.

„Lichožrúti sú ako my! Spolužijú s ľuďmi – živia sa totiž ich ponožkami. Podobajú sa na nás, potrebujú jeden druhého, rodina je pre nich všetkým. Niektorí však nemajú dosť a v momente, keď sa prestanú chcieť deliť o ponožky s ostatnými a kradnú celé páry, treba zasiahnuť,“ hovorí režisérka a spoluscenáristka česko-slovensko-chorvátskej snímky Galina Miklínová. Lichožrúti sú originálna animovaná gangsterka pre deti aj dospelých, ktorí napínavý príbeh filmu prežijú spolu s hlavnou postavou – Chichúnikom.“ Práve tohto malého, no odvážneho lichožrúta čakajú viaceré dobrodružstvá, či už v interakcii s čudáckym Profesorom, s mafiánskym strýkom Padrem, alebo s drsnou partičkou nazývanou Kojoti.

„Nikdy nevezmeš celý pár“ a „drž sa ľudí, ale drž sa od nich ďalej“, to sú dve pravidlá z desatora, ktorým vybavil Chichúnika jeho starý otec Lamor. Príbehy originálnych postavičiek vo vizuálne nápaditom spracovaní sa predstavili najprv v knihe spisovateľa Pavla Šruta a ilustrátorky Galiny Miklínovej. Počas približne siedmich rokov, čo vznikal film, vyšli ešte dve knižné pokračovania. „Pred samotnou realizáciou bol nevyhnutný vývoj figúr lichožrútov, vlastne nového živočíšneho druhu, s fyziognómiou úplne odlišnou od nás stavovcov. Pôvodnou a originálnou látkou nadväzujeme na tradíciu českého animovaného filmu a sujetom a spôsobom realizácie sa zároveň približujeme k súčasnej svetovej produkcii. Pri výrobe filmu sa použila technológia CGI – počítačová animácia,“ ozrejmuje Miklínová. Animáciu koordinovalo štúdio Alkay Animation Prague a na tvorbe sa vystriedalo mnoho českých aj slovenských animátorov, dokopy tvorilo tím asi 25 ľudí. „Našou prácou je z daného scenára a výtvarných návrhov vytvoriť obrazovú zložku filmu, teda nakresliť storyboard/animatik, vymodelovať v počítači všetky postavy, rekvizity a pozadia. To všetko na tabletoch ručne pokresliť štruktúrami, pripraviť postavám virtuálne ovládače na animáciu, naanimovať jednotlivé scény, potom ich virtuálne nasvietiť, vyrenderovať, skomponovať a odovzdať na finálny strih a farebné korekcie do postprodukčného štúdia,“ približuje tvorivý postup majiteľ štúdia Alkay Petr Horák.

Celovečerná snímka je podľa režisérky určená tak detským, ako aj dospelým divákom. „Deti sa budú určite smiať a báť. Ale deti sa boja rady. Najmä keď to dobre dopadne. Verím, že si na svoje príde každý divák. Poetika lichožrútskeho sveta sa z filmu nevytratila. Navyše to, že je to veľkolepá akčná ,podívaná‘, vyplynulo prirodzene už pri tvorbe scenára. Chceli sme sa odlíšiť od českých poviedkových celovečerných animákov a vytvoriť kompaktný, napínavý, ale svojím spôsobom dojemne komický príbeh malého lichožrúta vo veľkom meste,“ dodáva Galina Miklínová. Za slovenskú stranu produkuje Lichožrútov spoločnosť PubRes.

Lichožrúti (Lichožrouti, r. Galina Miklínová, Česko/Slovensko/Chorvátsko, 2016)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 1 700 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 143 000 eur)
POČET KÓPIÍ, V KTORÝCH SA FILM BUDE DISTRIBUOVAŤ V SLOVENSKÝCH KINÁCH: 6 DCP nosičov

Zuzana Sotáková
FOTO:
Forum Film

Všetko alebo nič

Romantická komédia nielen pre ženy

„Príjemná oddychovka nielen pre ženy“, „komédia zo života“ , „film o každom z nás“. Takto charakterizujú nový film režisérky Marty Ferencovej Všetko alebo nič predstavitelia hlavných úloh Táňa Pauhofová, Klára Issová a Michał Żebrowski. Romantická komédia podľa rovnomennej knižnej predlohy Evity Urbaníkovej vstúpi tento mesiac do kinodistribúcie.

Linda a Vanda sú nerozlučné kamarátky, ktoré spája okrem priateľstva aj malé kníhkupectvo v centre mesta. Kým Linda (Táňa Pauhofová) je praktická rozvedená žena a matka, Vanda (Klára Issová) je veselá, nezávislá a živelná. V ich spoločnom obchode pracuje aj kamarát Edo (Ľuboš Kostelný) – plachý a introvertný homosexuál. Napriek rozdielnym charakterom ich spája túžba nájsť si partnerov, ktorá ich ženie do zamotaných situácií. „Hlavná hrdinka sa zmieta medzi láskou a vášňou. Vzhľadom na to, že má dve deti, rozhoduje sa medzi vášňou a otcom pre deti,“ ozrejmuje režisérka a scenáristka Marta Ferencová. „Ambíciou od začiatku bolo, aby bol film svieži, vtipný a v takom akoby európskom kontexte. Asi to vychádza aj z knižnej predlohy, že štýl humoru je ľahký, pomerne súčasný,“ dodáva filmárka, ktorá mala vlani v kinách rozprávku Řachanda. Na scenári snímky Všetko alebo nič s ňou spolupracovala Evita Urbaníková, ktorá napísala aj úspešnú knižnú predlohu. „Niektoré veci sa museli trochu zmeniť, aby bol film atraktívny aj pre ľudí, ktorí knihu nečítali,“ vyjadruje sa v presskite Urbaníková. Jej slová potvrdzuje aj Ferencová: „Zmeny tam museli byť. Nie je to vyslovene sfilmovaná knižka, film je natočený na jej motívy. To je pomerne dôležité. Mnoho vecí, ktoré sú knižné, sa nedajú preniesť do filmu, pretože to nefunguje. V knihe prebieha zoznámenie Jakuba (Michał Żebrowski, pozn. red.) a Lindy cez internet a ich komunikácia je veľmi dlhá, čo by, samozrejme, na plátne úplne nefungovalo. Veľa okolností a vecí sme museli zmeniť.“ Kým prvú verziu scenára písali s režisérkou tri mesiace, jeho finálna podoba vznikla asi po roku a pol. Do nakrúcania sa štáb pustil v roku 2014, neskôr mal však dlhšiu prestávku.

O predstaviteľke hlavnej hrdinky Lindy mali obe scenáristky jasnú predstavu, o obsadení ostatných postáv už uvažovali dlhšie. Viacerých úloh sa zhostili aj poľskí herci, okrem Żebrowského to bol napríklad Paweł Deląg či Krzysztof Tyniec. Kameru mal na starosti Peter Bencsik, ktorý s Ferencovou spolupracoval aj v minulosti. „Pre kameramana je jednoduchšie a lepšie točiť dramatické veci, pretože kamera môže byť dramatická. Komédia, naopak, vyžaduje menej dramatické svietenie a zábery. Povedal by som, že pri komédii nemá kameraman toľko priestoru ukázať sa, pretože sa musia predviesť herci. V komédii je kamera dobrá vtedy, keď si ju nikto nevšimne,“ hovorí Bencsik, podľa ktorého si diváci v kinách zaslúžia okrem sociálnych drám aj komédie, aby sa odreagovali.

Nakrúcalo sa v Prahe i v Taliansku, no takisto na Slovensku, konkrétne vo Vysokých Tatrách. Pre štáb aj hercov to bola náročná časť – pri mínusových teplotách a v polmetrovom snehu mrzla technika aj vlasy. „Bolo to krátke, asi štvordňové natáčanie a Tatry boli naozaj krásne zimné, čo sme potrebovali. Ale náročné to bolo, pretože hlavná scéna tkvie v tom, že sa nám herci zaseknú na lanovke,“ približuje Ferencová. „Takú zimu sme ešte nezažili. Mali sme námrazu na vlasoch a mihalniciach, mne sa na lanovke spustila krv z nosa. Vonku nebol naozaj nikto, len my filmári, ktorí, samozrejme, musia vždy všetko vydržať,“ spomína si na nakrúcanie Klára Issová. Spolu s ostatnými hercami – boli medzi nimi napríklad Zuzana Kronerová, Ondřej Sokol, Jan Budař – sa musela okrem snehovej nádielky popasovať aj s malým babylonom. Nakrúcalo sa totiž v češtine, poľštine a slovenčine. „Aj ja som bola zvedavá, ako budú fungovať dialógy, kde komunikuje poľský herec s českou herečkou, každý vo svojom jazyku. Fungovalo to prekvapivo dobre,“ myslí si Marta Ferencová. Tunajší diváci uvidia film Všetko alebo nič so slovenským dabingom.

A ako je so svojím filmovým debutom spokojná autorka knižnej predlohy? „Za výsledok sa nebudeme hanbiť a ženy, ktoré majú rady filmy, pri ktorých sa trochu dojmú, dobre zasmejú a nájdu tam i trochu svojho života, nebudú sklamané,“ uzatvára Evita Urbaníková.

Všetko alebo nič (r. Marta Ferencová, Slovensko/Česko/Poľsko, 2016)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 1 350 166 eur (podpora Audiovizuálneho fondu: 110 000 eur)
POČET KÓPIÍ, V KTORÝCH SA FILM BUDE DISTRIBUOVAŤ V SLOVENSKÝCH KINÁCH: Film bude uvedený na DCP nosičoch.

Zuzana Sotáková
FOTO: NUNEZ NFE