Filmári filmárom. Aby mentor súznel s projektom

Bol umeleckým riaditeľom uznávaného laboratória na podporu vychádzajúcich hviezd filmu TorinoFilmLab, pracoval pre áčkové festivaly v Cannes, Benátkach aj San Sebastiáne. Matthieu Darras sa rozhodol svoje medzinárodné skúsenosti zúročiť na Slovensku, kde dlhodobo žije. A tak spolu s producentom Jurajom Krasnohorským založil rezidenčný program Pop Up Film Residency, ktorý má za sebou viac ako rok aktivít a podujatí pre účastníkov aj verejnosť.

„Zámerom Pop Up Film Residency je priniesť to najlepšie z toho, čo umelecké rezidencie zvyčajne ponúkajú – miesto a obdobie na prácu v najlepších podmienkach spolu s naozaj individualizovaným mentorským programom,“ približuje pre Film.sk Matthieu Darras. Program funguje na princípe „filmári filmárom“ a zakaždým hostí počas troch týždňov jedného rezidenta. „Mám takmer dvadsať rokov skúseností s vedením medzinárodných laboratórií, kde je veľa projektov spojených pod jednou strechou. Sú skvelé na networking, ale starať sa o potreby každého projektu je vždy výzva. Chcel som sa orientovať na osobnejší prístup, na niečo menšie a pomalšie s intenzívnejšími osobnými interakciami s filmármi,“vysvetľuje Darras.

Pilotný rezidenčný program odštartovali pred dvomi rokmi, ale až rok 2019 bol plnohodnotný. V Bratislave mali počas neho deväť zahraničných rezidenčných projektov, v roku 2020 ich bolo zatiaľ šesť. „Naším kľúčovým princípom je privítať vždy len jeden projekt v danom čase, aby mu mentori mohli venovať dostatočnú osobnú pozornosť. Ďalšia zásada vychádza z názvu Pop Up – aj keď je centrom hubu Bratislava, rezidencie sa môžu vyliahnuť kdekoľvek. Budujeme medzinárodnú sieť hostiteľov, Pop Up Film rezidencie sme už mali v Egypte či v Grécku a chceme v tom pokračovať v rôznych kútoch sveta,“ hovorí Darras. Ďalším pravidlom programu je, že vhodného mentora vyberajú až potom, ako je známy rezident a projekt, nie opačne. Chcú tak vytvoriť najlepšiu možnú zhodu medzi rezidentom a konzultantom To je výzva pre mňa – zakaždým hľadať a nájsť správneho konzultanta pre správny projekt,“ priznáva Darras.

V súčasnosti je na poli vývoja filmových projektov množstvo iniciatív a tie prinášajú množstvo výberových konaní. Podľa Darrasa filmári často čelia odmietnutiam a prihláškam venujú príliš veľa času. Aj preto sa rozhodol, že Pop Up Film Residency bude pracovať s už existujúcimi filmovými iniciatívami. Spoluprácu nadviazali s kreatívnymi partnermi známymi kvalitou svojej selekcie, ako Cannes Criticsʼ Week, Doha Film Insitute, When East Meets West, BrLab, EAVE, CEE Animation či Warsaw Kids Film Forum. S každým partnerom vyberú jedného rezidenta z ich vlastných účastníkov. Výnimkou môžu byť skúsení filmári, ktorí môžu využiť možnosť „rezidencie na požiadanie“. Takými boli napríklad Koen Mortier, Kuba Czekaj, Yona Rozenkier či Beatriz Seigner.

Menovaní partneri z filmového prostredia naznačujú rôznorodosť projektov, o ktoré má program záujem. „Väčšina rezidentov, ktorých sme privítali, pracovala na celovečerných hraných filmoch, dva projekty boli animované. Mali sme aj rezidentku – kanadskú producentku Kaleenu Kiff – vyvíjajúcu minisériu, ktorá je adaptáciou románu Johna Irvinga. Je možné, že v budúcnosti budeme mať aj rezidentov, ktorí pracujú na dokumentoch,“ upresňuje Darras. Pre program však nie sú dôležití len rezidenti, ale aj lektori. Medzi nimi boli napríklad libanonský scenárista Joelle Touma, ktorý napísal film Lʼinsulte, nominovaný na Oscara, paraguajský filmár Marcelo Martinessi, ktorého debut Las herederas získal niekoľko cien na Berlinale, či maďarský scenárista Tamás Beregi.

Popri rezidenciách prináša Pop Up Film Residency vedľajší program určený aj pre slovenské publikum, ako prednášky, panely či premietania (predovšetkým v Kine Lumière v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom). „Pre slovenských filmových profesionálov sme vytvorili tzv. Slovak Pop Up službu. V rámci nej ponúkame slovenským filmárom bezplatnú konzultáciu so zahraničnými mentormi, ktorí prichádzajú na tento účel do Bratislavy.“ Doteraz sa zapojilo sedem projektov: Svetlonoc, r. T. Nvotová, Bunker, r. Gy. Kristóf, Odbočte vpravo!, r. A. Kolenčík, Slúžka, r. M. Čengel Solčanská, Potopa, r. M. Gonda, Raz aj v pekle vyjde slnko, r. Z. Marianková a televízny seriál Slepé miesta, sc. D. Starinská Kacarová. Pop Up Film Residency organizuje aj profesionálne networkingové akcie.

Pre tím, ktorý organizuje rezidenčný projekt, je teraz cieľom udržať všetky aktivity, ktoré iniciovali, a zaručiť úroveň kvality, aby mali naďalej spokojných rezidentov. Kľúčové bude aj potvrdiť dôveru prestížnych medzinárodných filmových iniciatív, ktoré program podporili pri jeho štarte. „Na legitimite a dobrom mene Pop Up Film Residency, z ktorej má prospech aj slovenská filmová komunita, bude potrebné pracovať prinajmenšom niekoľko rokov,“ myslí si Matthieu Darras o budúcnosti programu. Avšak tak ako aj iné aktivity a subjekty v audiovizuálnom prostredí aj Pop Up Film Residency sa bude musieť vyrovnať so situáciou spôsobenou pandémiou. „Vírus zasiahne všetky filmové aktivity a Pop Up Film Residency nie je výnimkou. Avšak náš program vznikol z myšlienky byť flexibilní v organizácii a vrtkí v štruktúre, omnoho viac ako iné podujatia, ako napríklad festivaly či medzinárodné laby, ktoré už majú stanovené dátumy a do ktorých je zapojených veľa ľudí. Veľmi sa obávam o také formáty, ktoré budú nesmierne trpieť súčasnou zdravotnou nestabilitou, a to v oveľa väčšej miere ako Pop Up Film Residency,“ reaguje Matthieu Darras na súčasný vývoj udalostí (vyjadrenia vznikli v druhej polovici marca, pozn. red.).

Rezidenčný program a jeho aktivity v súčasnosti finančne podporujú medzinárodní partneri, ale aj slovenské inštitúcie, ako Audiovizuálny fond, Bratislavský kraj, Goetheho inštitút či Francúzsky inštitút.

Zuzana Sotáková