Láska na vlásku bodovala v televízii, uspel aj Pacho

V októbri minulého roka mala v kinách premiéru filmová rozprávka Mariany Čengel Solčanskej Láska na vlásku a cez vianočné sviatky dokázala pritiahnuť aj pozornosť televíznych divákov. Podľa údajov spoločnosti PMT/TNS SK sa Láska na vlásku stala vlani najsledovanejším domácim filmom v slovenských televíziách, keď si ju pozrelo 681 000 divákov (sledovanosť 14,6 percenta, trhový podiel 29,4 percenta). Na druhej priečke sa umiestnila štyridsať rokov stará, no stále populárna komédia Martina Ťapáka Pacho, hybský zbojník so 612 000 divákmi (sledovanosť 13,1 percenta, trhový podiel 26,3 percenta). Za ňou sa ocitla tretia časť Ťapákovho televízneho projektu Sváko Ragan, ktorú si pozrelo 457 000 ľudí (sledovanosť 9,8 percenta, podiel na trhu 20,2 percenta) a v desiatke najsledovanejších slovenských titulov sa umiestnili aj ďalšie dva diely Sváka Ragana (na piatom a siedmom mieste). Štvrté miesto obsadila Jakubiskova rozprávka Perinbaba, ku ktorej rovnako ako k Pachovi vykonáva práva výrobcu Slovenský filmový ústav. Perinbabu videlo 456 000 divákov (sledovanosť 9,8 percenta, trhový podiel 24,5 percenta) a bolo to koncom minulého roka. Tento film sa však v TOP 10 nachádza ešte raz, na deviatom mieste – jeho vysielanie zo začiatku roku 2014 si totiž nedalo ujsť 304 000 divákov (sledovanosť 6,5 percenta, trhový podiel až 27,1 percenta). Ak sa pozrieme na rebríček sledovanosti, ktorý zahŕňa aj zahraničné filmy, tak celkovo bola vlani medzi slovenskými televíznymi divákmi najúspešnejšia česká rozprávka Tri oriešky pre Popolušku (so 784 000 divákmi), ktorá si zopakovala prvenstvo z roku 2013. Druhý skončil americký film Útek z väzenia a tretiu priečku obsadil slovenský zástupca – Láska na vlásku. Zo slovenských snímok sa v tomto rebríčku umiestnil ešte Pacho, hybský zbojník na piatej priečke.

dan

Vyšlo tretie anglické číslo Film.sk

Začiatkom februára vyšlo už v poradí tretie špeciálne číslo Film.sk v anglickom jazyku, ktoré putovalo na festival Berlinale (5. – 15. február) medzi prezentačné materiály Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Tak ako v predošlých dvoch vydaniach (prvé z roku 2013, druhé z roku 2014) aj aktuálne číslo hodnotí prostredníctvom troch štúdií slovenskú hranú, dokumentárnu a animovanú tvorbu uplynulého roka. Čitatelia v ňom zároveň nájdu rozhovor s režisérom Ivanom Ostrochovským, ktorý na Berlinale vo svetovej premiére uviedol svoj nový film Koza, číslo ďalej obsahuje prehľad distribučných výsledkov domácich snímok za rok 2014, recenzie filmov Deti, Comeback a V tichu, článok o krátkometrážnej slovenskej tvorbe aj výber z domácich filmových noviniek na rok 2015. Špeciálne vydanie Film.sk opäť predstavuje aj aktivity a projekty SFÚ, venuje sa jeho digitalizačnému pracovisku, edičným produktom, koprodukčným filmovým a televíznym projektom a ponúka aj výber filmov na DCP nosičoch s anglickými titulkami.

zs

Aktuálne uzávierky

- Do 3. marca sa môžu prihlásiť záujemcovia o polročný workshop DOK Incubator. Prihlásiť sa môžu filmové tímy režisér - strihač - producent, rozpracované projekty celovečerných dokumentárnych filmov so zameraním na fázu hrubého strihu, dokončenie filmu a jeho marketing. Viac na dokincubator.net, www.aic.sk.

- Do 6. marca môžu záujemcovia prihlasovať celovečerné hrané a dokumentárne filmy na 50. MFF Karlove Vary (3. – 11. 7.). Festival ponúka možnosť prihlásiť film aj v termíne 7. až 31. marec, ale už s vyšším administračným poplatkom. Viac na www.kviff.com, www.aic.sk.

- Uzávierku prihlášok nastavenú do 6. marca má podujatie orientujúce sa na mladých tvorcov krátkych filmov Forum: Visegrád in short(s), ktoré prebehne počas Filmfestu Dresden (14. - 19. apríl). Prihlásiť sa môžu režiséri, producenti či scenáristi. Viac na filmfest-dresden.de.

- Do hlavného programu (Hlavná súťaž, Un Certain Regard) 68. MFF Cannes (13. – 24. 5.) sa môžu filmy prihlasovať do 10. marca. V 54. ročníku Critics’ Week (Semaine de la Critique, 14. – 22. 5.) platí pre krátke filmy uzávierka 9. marca, pre celovečerné 16. marca. Do 20. marca sa môžu prihlasovať celovečerné filmy na 47. ročník Directors’ Fortnight (Quinzaine des Realizateurs, 14. – 24. 5.). Viac na www.aic.sk, www.festival-cannes.com.

- Do 10. marca trvá termín prihlasovania snímok na 23. ročník medzinárodného festivalu animovaného filmu Anima Mundi (10. - 19. júl v Rio de Janeiro, 22. - 26. júl v Sao Paolo). Viac na www.animamundi2015.com, www.aic.sk.

- Len filmy prihlásené a zaslané pred 15. marcom budú prijaté na 8. ročník festivalu animovaných filmov Fest Anča (24. - 28. jún). Viac na www.festanca.sk, www.aic.sk.

- Do 17. marca môžu záujemcovia prihlasovať svoje filmy na 26. ročník MF dokumentárnych filmov Marseille (30. 6. - 6. júl.). Viac na www.aic.sk, www.fidmarseille.org.

- Uzávierka prihlášok na medzinárodný workshop Midpoint: Rozvoj scenárov je 22. marca. Prihlásiť sa môžu študenti či mladí filmári s prvým alebo druhým celovečerným hraným/animovaným filmom alebo s absolventským či profesionálnym animovaným filmom. Prvý workshop sa uskutoční v Trenčianskych Tepliciach na MFF Art Film Fest (20. – 26. 6.). Viac na midpoint-center.eu, www.aic.sk.

- Do 31. marca sa môžu prihlasovať dlhometrážne hrané snímky a krátkometrážne filmy všetkých druhov na 23. MFF Art Film Fest (19. – 26. 6.). Viac na www.artfilmfest.sk, www.aic.sk.

Zomrel výtvarník Rudolf Fila

Vo veku nedožitých 83 rokov zomrela 11. februára výrazná osobnosť slovenského kultúrneho života – maliar, pedagóg, básnik, spisovateľ a filozof Rudolf Fila. Jedinečnosťou výtvarného výrazu pútal pozornosť už v 60. rokoch a vo svojej tvorbe prešiel od abstraktných malieb k dvojvrstvovým konfrontáciám podmaľby a premaľby. A práve premaľby boli ústredným motívom jeho výstavy v Kine Lumière, ktorá sa uskutočnila v roku 2012 s názvom Slnko v sieti? Premaľované! Fila svojím výtvarným gestom interpretoval fotografie z Uhrovho filmu Slnko v sieti a vytvoril tak vizuálne zaujímavú sériu artefaktov. Súčasťou tejto prezentácie boli aj premaľby dvoch pôvodných plagátov k filmu, ktorých autorom bol Milan Paštéka. Rudolf Fila však nebol len uznávaný výtvarník, ale aj obľúbený a rešpektovaný pedagóg, ktorého si študenti veľmi vážili. Jeho diela sa nachádzajú v mnohých zbierkach nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Maďarsku, Nemecku, Taliansku, vo Veľkej Británii či Francúzsku.

zs

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V marci má program Kreatívna Európa – podprogram MEDIA uzávierky v dvoch schémach: 26. marca majú uzávierky výzvy EACEA/5/2015 – Práca s publikom a EACEA/06/2015 – Vývoj videohier.

V rámci prvej schémy ide o podporu projektov zameraných na filmovú gramotnosť alebo podujatí zameraných na prácu s publikom:

Akcia 1: Filmová gramotnosť
Projekty na zlepšenie spolupráce medzi iniciatívami na zvyšovanie filmovej gramotnosti v Európe s cieľom zvýšiť efektívnosť a európsky rozmer daných iniciatív. Vyžaduje aspoň 3 partnerov (koordinátor projektu a najmenej 2 partneri), ktorí pôsobia v oblasti zvyšovania filmovej gramotnosti, pochádzajú z 3 krajín zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA a využívajú najmenej 3 jazyky. Prípustné organizácie: iniciatívy zamerané na filmovú gramotnosť vrátane filmových inštitútov, inštitúcií filmového dedičstva, festivalov, filmových klubov a iných organizácií aktívne pôsobiacich v oblasti filmu a filmovej gramotnosti, obzvlášť zameraných na deti a mládež.

Akcia 2: Podujatia zamerané na prácu s publikom
Podujatia, ktorých cieľom je rozvoj iniciatív zameraných na inovatívne a participatívne stratégie rozširovania (obzvlášť) mladého publika európskeho filmu. Projekty v rámci Akcie 2 musia spĺňať tieto kritériá:
- mať aspoň 3 partnerov (koordinátor projektu a najmenej 2 partneri) pôsobiacich v audiovizuálnom sektore, pochádzajúcich z 3 rôznych krajín, ktoré sa zúčastňujú na podprograme MEDIA,
- byť zacielené na publikum v najmenej 3 krajinách zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA,
- byť zamerané na európske filmy.

Prípustné organizácie: obchodní zástupcovia, distribučné spoločnosti, festivaly, televízni vysielatelia, kiná, on-line platformy, asociácie na propagáciu filmu a tak ďalej.

V druhej schéme ide o podporu vývoja európskych videohier s naratívnou štruktúrou bez ohľadu na platformu alebo predpokladaný spôsob distribúcie. Vo všetkých prípadoch musí ísť o hry určené na komerčné využitie.

vs