Slovenská distribúcia v roku 2014: najlepší v EÚ!

V roku 2014 prišlo do slovenských kín 4 127 064 divákov. Bola to druhá najvyššia návštevnosť od roku 1998 (vyššia bola len v roku 2009) a v porovnaní s rokom 2013, keď prišlo do kín 3 725 709 divákov, vzrástla o 401 355, teda o 10,77 percenta. Rekordné boli tržby – 20 869 687,40 eura znamená medziročný nárast 9,83 percenta. Mimochodom, podľa predbežných výsledkov je najvyšší v EÚ!

Slovensko bolo jednou z deviatich krajín Európskej únie (EÚ), ktoré zaznamenali medziročný nárast počtu divákov a v tomto ukazovateli nám patrí tretia priečka za Španielskom (13,6 percenta) a Poľskom (11,2 percenta). Po poklese v roku 2013 o 4,1 percenta celková návštevnosť v kinách EÚ vlani medziročne vzrástla o 0,6 percenta a predalo sa 911 miliónov vstupeniek.

Na slovenskom náraste mal svoj podiel i nárast počtu predstavení o 8,58 percenta na 135 531, čo je historicky najvyšší počet v ére samostatnosti. Na porovnanie, na prelome tisícročí klesol počet predstavení takmer na 50 000.

Mierne stúpla i priemerná návštevnosť na predstavenie z 29,85 diváka v roku 2013 na 30,45 v roku 2014. S postupujúcou digitalizáciou jednosálových kín opäť mierne klesla priemerná cena vstupenky z 5,10 eura v roku 2013 na 5,06 eura. Dosiahnuté hrubé tržby však boli aj tak rekordné a po prvý raz prekročili hranicu 20 miliónov eur (20 869 687,40 eura), čo je najvyššia suma v ére samostatnej Slovenskej republiky a medziročný nárast o 9,83 percenta.

Rekord z roku 2013, keď sa dostalo do kín 52 slovenských a koprodukčných filmov (z toho 23 dlhometrážnych), sa bude ťažko prekonávať. Ale aj 19 domácich premiér je úctyhodné číslo. Najúspešnejší bol dokument 38 režisérskej dvojice Lukáš Zednikovič a Daniel Dangl, ktorý sa so 113 930 divákmi stal tretím najnavštevovanejším filmom roku a piatym najnavštevovanejším domácim titulom v ére samostatnosti. Z minoritných koprodukcií sa najviac darilo športovej dráme Fair Play, ktorú videlo 7 300 divákov. (Prehľad premiérových slovenských a koprodukčných filmov a ich výsledky sme uverejnili vo Film.sk 2/2015.)

Všetky slovenské filmy vrátane minoritných koprodukcií videlo vlani 235 719 divákov, čo je 5,71-percentný podiel na celkovej návštevnosti. Podiel čisto slovenských filmov a majoritných koprodukcií bol 5,36 percenta a na tieto snímky prišlo 221 138 divákov. Na porovnanie, najvyšší podiel domácej produkcie na návštevnosti kín v krajinách EÚ bol podľa predbežných výsledkov za rok 2014 vo Francúzsku (44 percent) a Slovensku patrí dobrá šestnásta priečka. Mimoriadne postavenie má spomedzi nečlenov EÚ Turecko, kde návštevnosť domácej produkcie dosiahla neuveriteľných 59 percent.

V roku 2013 malo v slovenských kinách premiéru úctyhodných 271 noviniek, čo bol historicky najväčší počet od roku 1945. Hoci bola medzi ne započítaná aj dokumentárna séria Príbeh filmu: Odysea, vykazovaná ako 15 samostatných filmov, je to stále rekordný počet, pretože vlani malo premiéru v našich kinách „len“ 246 filmov.

Snímky uviedlo do kín dvanásť distribučných spoločností a štyri slovenské filmy si distribuovali producenti sami. Distribútori uviedli filmy z 38 krajín. Najviac ich bolo opäť z USA (122), na druhej priečke je Česko (30) a tretie Francúzsko s 27 novinkami. Celkovo sa vlani v slovenských kinách premietalo 639 titulov. Najviac premiér mala spoločnosť Barracuda Movie (51), nasledovali Film Europe (38) a Asociácia slovenských filmových klubov (35).

Z pohľadu dosiahnutých výsledkov sa najúspešnejšou distribučnou spoločnosťou roku 2014 na Slovensku po prvý raz stala spoločnosť Barracuda Movie, ktorá mala 29,26-percentný podiel na počte divákov a 28,79-percentný podiel na hrubých tržbách. V kinách distribuovala najmä snímky spoločností 20th Century Fox International, DreamWorks Animation, Paramount a Universal a v TOP 10 2014 mala tri filmy – Ako si vycvičiť draka 2, Rio 2 a Noe. Druhá priečka patrila lídrovi roku 2013. Continental film (21,50 percenta/23,90 percenta) uviedol filmy spoločnosti Warner Bros. i nezávislých spoločností. Dva z nich – Hobit: Bitka piatich armád a Interstellar – boli medzi desiatkou najnavštevovanejších filmov roku. Navyše film Hobit: Bitka piatich armád videlo počas otváracieho víkendu 67 652 platiacich divákov, čo znamená najlepší otvárací víkend roku 2014 a druhé miesto – za záverečnou časťou ságy Twilight (94 197) – v histórii samostatnej Slovenskej republiky. Druhá priečka vlani patrila filmu Hry o život: Drozdajka – 1. časť (54 241) a slovenský dokument 38 videlo počas premiérového víkendu v kinách 49 314 divákov – bol to historicky najúspešnejší otvárací víkend domáceho filmu v ére samostatnosti. Predtým patrilo prvenstvo filmu Bathory (35 925). V priebehu štyroch týždňov prekonala návštevnosť filmu 38 hranicu 100 000 divákov! Aj vďaka tomuto filmu skončil minulý rok ako tretia najúspešnejšia distribučná spoločnosť Itafilm (12,06 percenta/13,04 percenta), ktorý distribuoval najmä snímky Sony Pictures.

V roku 2014 bola opäť najnavštevovanejším filmom animovaná rozprávka, tentoraz Ako si vycvičiť draka 2 so 171 335 divákmi (v roku 2013 boli prví Šmolkovia 2 3D so 140 822 divákmi). Podobne ako filmu Hobit: Smaugova pustatina v roku 2013 aj vlaňajšej novinke Hobit: Bitka piatich armád stačili na druhú priečku v rebríčku návštevnosti necelé tri týždne v kinách. Prekvapujúca a potešujúca je tretia priečka domácej snímky 38, o to viac, že je to dokument.

V roku 2012 sa z 35 mm kópií premietalo ešte 61 noviniek, o rok neskôr ich bolo už len 14 a vlani už nebol žiadny premiérový titul na 35 mm kópii. Vo výsledkoch za rok 2014 nie je zarátaná napríklad návštevnosť projektu Bažant Kinematograf, ktorý premietal z dvoch profesionálne upravených autobusov Škoda RTO v 34 slovenských mestách a na filmových a hudobných festivaloch (spolu 44 400 divákov), Filmového kabinetu deťom, festivalových projekcií nedistribučných titulov (s výnimkou Febiofestu), projekcií bez tržieb a rovnako ani návštevnosť čoraz populárnejšieho alternatívneho obsahu (záznamy divadelných, operných či baletných predstavení, koncertov, športové prenosy...).

Vzhľadom na dosiahnuté výsledky môžeme rok 2014 v slovenských kinách považovať za veľmi úspešný. Určite je povzbudzujúce, že napriek pesimistickým predpovediam počet divákov v kinách neklesá, ale práve naopak.

POZNÁMKA: V článku sú použité údaje Únie filmových distribútorov SR a jednotlivých distribútorov.

Miro Ulman ( Audiovizuálne informačné centrum Slovenského filmového ústavu )
FOTO: Ako si vycvičiť draka 2, Barracuda Movie