Berlinale 2015 opäť so slovenským zastúpením

Po roku sa na Berlinale vrátili slovenskí tvorcovia, a zatiaľ čo vlani nás úspešne reprezentovala snímka Zamatoví teroristi, v programe 65. ročníka prestížneho podujatia (5. – 15. 2. 2015) sa premietali hneď dva slovenské filmy. Celovečerný titul Koza režiséra Ivana Ostrochovského uviedli v sekcii Forum a krátky animovaný film Martina Smatanu Rosso Papavero v Generation Kplus.

Cesta k úspechu filmu Koza sa začala už minulý rok na festivale v Karlových Varoch, kde získal cenu za najsľubnejší projekt v rámci prezentácie Works in Progress. Ivan Ostrochovský spomína, že práve vďaka Karlovým Varom sa snímka nakoniec prebojovala až do Berlína. „Náš projekt sa pozdával viacerým programerom a boli sme vyzvaní, aby sme film prihlásili aj na Berlinale.“ Nedokončenú verziu tak tvorcovia prihlásili, následne snímku v šibeničnom termíne dokončili a napokon bola úspešne odpremietaná. Na jeseň sa pripravuje aj jej slovenská premiéra.

Celkovo film uviedli na Berlinale až sedemkrát, z toho dve projekcie sa uskutočnili v rámci European Film Market a jedna špeciálne pre novinárov. „Vďaka tomuto zaradeniu bude film v najbližších mesiacoch uvedený hneď na niekoľkých ďalších medzinárodných festivaloch, nemôžem však zatiaľ prezradiť nič konkrétne,“ poznamenal Ostrochovský. Vzhľadom na spoluprácu s nemeckou spoločnosťou pre predaj a festivalovú distribúciu Pluto films už tvorcovia priamo na festivale nemuseli svoj film nikomu predstavovať ani vyjednávať o zahraničnom uvedení. Na Berlinale sa teda venovali hlavne novinárom a uvádzaniu filmu v kinosálach.

Na premiérovej projekcii Kozy sa zúčastnilo 700 divákov. Film obecenstvo zaujal a pozitívne ho prijali aj zahraniční recenzenti. Ohlasy v časopisoch Variety a Hollywood Reporter hovorili o snímke ako o „vizuálne pôsobivom hybride dokumentárneho a fikčného“, v ktorom sa „zobrazované udalosti a ľudia môžu zdať bezvýznamné a triviálne, ale Ostrochovskému sa podarilo odhaliť ich veľkú tragickosť práve preto, že sa pridržiava realistického zobrazenia a minimalizmu“.

Protagonista filmu – boxer Peter Baláž – prirovnáva návštevu Berlinale k účasti na olympiáde. Práve na neho smerovala väčšina otázok publika. „Ľudí okrem Kozovho osudu zaujímala najmä dokumentárno-fikčná povaha snímky, boli zvedaví na to, koľko z filmových udalostí sa odohralo v skutočnosti a koľko iba vďaka scenáru filmu,“ ozrejmuje režisér. Snímka bola dokonca nominovaná na Cenu za najlepší hraný debut, trojčlenná porota však napokon spomedzi 18 titulov vybrala ako víťazný mexický film 600 Millas režiséra Gabriela Ripsteina.

Hoci Berlinale je vnímané najmä ako veľký festival celovečerných filmov, dôležité zastúpenie majú aj snímky krátke. Študent Martin Smatana z Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU po prvom úspechu na Bienále animácie Bratislava (získal tam prémiu Literárneho fondu) uviedol svoj krátky animovaný film Rosso Papavero v Berlíne v sekcii Generation Kplus, ktorá sa orientuje na najmladších divákov. Film sa na tento festival dostal aj vďaka šťastnej náhode. Martin Smatana spomína: „Škola každoročne vyberá a posiela desať filmov za zvýhodnený poplatok. Jedno miesto bolo ešte voľné, tak som sa na výzvu prihlásil. Film som teda nakoniec poslal pod hlavičkou školy.“ Rosso Papavero je pritom prvý študentský film VŠMU, ktorý bol zaradený do programu festivalu. „Práve vďaka Berlinale získala snímka dostatok pozornosti, aby ju vybrali na ďalšie zahraničné podujatia.“ Podobne ako Ostrochovský aj Smatana dostal hneď niekoľko ponúk.

Rosso Papavero vznikalo dva roky a pôvodne bolo zamýšľané iba ako prvoročníkové cvičenie na tému chôdza. Smatana sa však rozhodol film vo voľnom čase rozšíriť a dokončiť, produkoval ho takmer celý sám. Táto snaha bola nakoniec odmenená štyrmi berlínskymi projekciami, pričom premiérové uvedenie navštívilo 1 000 divákov, prevažne žiakov prvého stupňa základných škôl.

Počas festivalu Berlinale prebieha aj významný medzinárodný filmový trh, European Film Market, na ktorom má už desať rokov zastúpenie aj slovenská kinematografia. Jej prezentáciu pre filmových profesionálov zastrešuje Slovenský filmový ústav v spoločnom stánku troch krajín pod hlavičkou Central European Cinema (Slovensko, Česko a Slovinsko). V stánku prebiehali pracovné stretnutia s filmovými profesionálmi z celého sveta, predovšetkým so zástupcami medzinárodných festivalov, ktorí sa zaujímali o aktuálnu slovenskú filmovú tvorbu, o snímky v programe festivalu aj o tituly minulého roku a o tie pripravované. Priestor slúžil i na individuálne stretnutia slovenských producentov so zahraničnými partnermi. Na trhových projekciách, vyhradených pre registrovaných účastníkov filmového trhu, hlavne festivalových pracovníkov a potenciálnych nákupcov, sa tento rok premietali filmy Krok do tmy (r. Miloslav Luther), Rukojemník (r. Juraj Nvota) a Fair Play (r. Andrea Sedláčková). Medzi početné sprievodné podujatia počas filmového trhu patrí aj prezentácia Share Your Slate! v programe stánku Kreatívnej Európy, kde bol tento rok medzi prezentovanými „balíkmi“ projektov podporených z programu MEDIA Slate predstavený v portfóliu českej spoločnosti Endorfilm (koproducent snímky Koza) aj pripravovaný film Ivety Grófovej Piata loď. Film vzniká v koprodukčnej spolupráci spoločností Hulapa film (SR), Endorfilm (ČR) a 42film (Nemecko). Počas Berlinale sa tradične koná aj druhá časť workshopu Scrip-Teast, kde Slovensko tento rok zastupujú Martin Repka a Agda Bavi Pain so scenárom k pripravovanému filmu Kerkár, ktorý bude Repka aj režírovať.

Základným propagačným materiálom k slovenskej kinematografii bol katalóg Slovenské filmy 14 – 15, ktorý každoročne pripravuje SFÚ, ako aj informačný bulletin What’s Slovak in Berlin, detailne informujúci o našom zastúpení v Berlíne, o premietacích časoch a sprievodných podujatiach na festivale, a špeciálne anglické číslo mesačníka Film.sk, ktoré v angličtine vychádza raz ročne – práve k Berlinale.

„Tohtoročný festival bol pre nás veľmi zaujímavý. Film Koza mal vynikajúce ohlasy od divákov, od mnohých našich zahraničných kolegov aj zo strany kritikov. Svetová premiéra v sekcii Forum bola pre film najlepším možným štartom a už teraz vieme, že ho čaká bohatý festivalový život,“ hovorí o slovenskej účasti v Berlíne Alexandra Strelková, riaditeľka Národného kinematografického centra SFÚ a koordinátorka prezentácie na filmovom trhu EFM. „Novinkou bol pre nás aj prienik do sveta filmov pre deti a mládež. Rosso Papavero v sekcii Generation Kplus pritiahol pozornosť na Slovensko a v stánku sa objavovali kolegovia z festivalov špecializovaných práve na takéto filmy, s ktorými sme doteraz nemali veľa kontaktov. Zaujímali ich jednak krátke filmy, ale aj celovečerné, napríklad Rukojemník v ponuke filmového trhu, a takisto pripravované tituly, ako Sedem zhavranelých bratov či viaceré animované dlhometrážne filmy. Väčšina pracovných stretnutí sa týkala práve pripravovaných filmov,“ pokračuje Strelková a dodáva: „Berlín je vždy pre nás reálnym aktívnym začiatkom roka, kde sa začína celoročná komunikácia s festivalmi, ktoré sledujú filmy už pred dokončením a chcú si ich čo najskôr aj pozrieť. Zároveň ma teší, že postupne rastie aj počet slovenských filmových profesionálov, ktorí osobne prichádzajú na festival a na trh. Tento rok ich bolo vyše päťdesiat. Stánok na EFM je platformou aj pre nich a som rada, keď sa čo najviac jeho možností využíva aj zo strany našich filmárov.“

Maroš Brojo ( programový riaditeľ medzinárodného festivalu animovaných filmov Fest Anča )
Alexandra Strelková ( riaditeľka Národného kinematografického centra SFÚ )
FOTO: Záber z filmu Koza, Sentimentalfilm