Joe Dante
Nil Baskar a Gabe Klinger (Ed.)
(Synema, Viedeň 2013, 252 strán)

Devätnásta publikácia z prestížnej monografickej edície Rakúskeho filmového múzea je zborníkom textov, ktorých inšpiráciou bol Joe Dante – režisér dnes už klasických hororových filmov ako Gremlins či Piraňa, množstva mysterióznych televíznych seriálov a béčkových žánrových filmov a neúnavný autor politickej satiry a kritik amerického militarizmu, ktorý podobne ako mnohí poprední hollywoodski tvorcovia začínal v New World Pictures legendárneho producenta a režiséra Rogera Cormana. Prvá publikácia v anglickom jazyku venovaná tomuto nesporne originálnemu autorovi, ktorý je však často prehliadaný a v tieni svojich slávnejších súčasníkov, ako sú Steven Spielberg či Robert Zemeckis, prináša súbor textov od filmových teoretikov a kritikov aj rozhovor so samotným Joeom Dantem. Zaujímavým doplnkom knihy je bohatý obrazový materiál, poodhaľujúci zákulisie vzniku Danteho filmov a jeho typických špeciálnych efektov.


Hou Hsiao-hsien
Richard I. Suchenski (Ed.)
(Synema, Viedeň 2014, 269 strán)

Dvadsiata tretia publikácia z edície Rakúskeho filmového múzea je zborníkom textov venovaných tvorbe Houa Hsiao-hsiena, najvýznamnejšieho taiwanského režiséra a jedného z najzaujímavejších filmových tvorcov súčasnosti, u nás známeho najmä vďaka filmu Let červeného balónika. Kniha prináša pestrý súbor textov rôznorodých autorov, medzi ktorými nechýbajú režisérovi spolupracovníci – napríklad jeho kameraman a asistent réžie Chen Huai-en –, filmoví kritici a teoretici vrátane jednej z najvýznamnejších osobností japonského písania o filme Shigehika Hasumiho, ale ani iní režiséri, z ktorých najvýznamnejším je určite Jia Zhang-ke, vedúca osobnosť čínskej takzvanej šiestej generácie tvorcov. Podobne ako v iných publikáciách z tejto edície aj tu dopĺňa obsah rozsiahly rozhovor so samotným Houom Hsiao-hsienom, ktorý sa vracia k svojim najdôležitejším dielam a osvetľuje tvorivé postupy použité pri ich vzniku.


Be Sand, Not Oil. The Life and Work of Amos Vogel
Paul Cronin (Ed.)
(Synema, Viedeň 2014, 267 strán)

Dvadsiata štvrtá publikácia z edície Rakúskeho filmového múzea je venovaná Amosovi Vogelovi, významnému americkému filmovému historikovi, kurátorovi a dramaturgovi. Amos Vogel sa narodil v roku 1921 vo Viedni, po anšluse Rakúska však spolu s rodičmi emigroval do USA. V roku 1947 založil legendárny filmový klub Cinema 16, kde ako prvý prezentoval tvorbu Romana Polanského či Alaina Resnaisa, ale aj avantgardistov, ako boli Maya Deren, Kenneth Anger či Stan Brakhage. V roku 1963 stál pri zrode Newyorského filmového festivalu a v roku 1974 publikoval svoju slávnu knihu Film ako subverzívne umenie. Bol neúnavným hľadačom a podporovateľom nových talentov a Werner Herzog, ktorý je aj autorom predhovoru v tejto knihe, ho považoval za jedného z duchovných otcov nového nemeckého filmu. Publikácia prináša množstvo pôvodných textov Amosa Vogela a podobne ako iné knihy z tejto edície aj obsiahly rozhovor s ním.

Monika Mikušová ( filmová publicistka )