Hviezda pod zemou

Slovenský film režírovaný Rusom a s francúzsko-americkou hereckou hviezdou v hlavnej úlohe. Takúto netradičnú kombináciu v sebe nesie pripravovaná dráma Pivnica, na ktorej nakrúcanie sme sa boli pozrieť v polovici júna.

V spleti bratislavských priemyselných budov a biznis centier hľadám ten správny hangár. Chvíľu to trvá, ale nakoniec ho nachádzam v zapadnutej, zaprášenej uličke. O tom, že v jeho vnútri sa nachádza filmový štáb s hercom Jeanom-Marcom Barrom, známym napríklad z Bessonovej Magickej hlbočiny a z mnohých filmov Larsa von Triera, nemá z pracujúcich v blízkom okolí nikto ani poňatia. Produkčná filmu ma vedie dovnútra. Po miestnosti je síce rozložená technika a rozsadení ľudia, na monitore dokonca sledujem nakrúcanú scénu, ale nechápem, kde by tí herci mohli byť. Kľúč k záhade ukrýva plachta, za ktorou číha diera do zeme. Dozvedám sa, že Jean- -Marc Barr je spolu s ďalším protagonistom – mladým slovenským hudobným producentom Daliborom Štofanom (Dalybom) a s kameramanom Martinom Žiaranom v uzavretom priestore dole pod nami. Asi tretina filmu sa bude odohrávať práve v priestoroch pivnice. „Chceli sme vytvoriť realistické farby, a to nie je ľahké, ak to neurobíte v pivnici. Všetky svoje filmy robím so silným vizuálnym konceptom a tento tiež, je to moja najobľúbenejšia časť profesie. Zaujíma ma teda nielen príbeh, ale aj obraz. O filme, na ktorom pracujeme, nechcem zatiaľ veľa rozprávať, je to do istej miery tajomstvo, ale poviem aspoň, že určite bude do značnej miery vizuálny,“ prezrádza ruský režisér Igor Vološin, ktorý predtým nakrútil napríklad snímky Nirvána či Beduín. Aktuálne oceňuje spoluprácu so slovenským kameramanom. „Stretnutie s kameramanom je vždy zaujímavý moment. Ak to zafunguje, je to akoby sme boli chirurgovia, ktorí si počas operácie rozumejú aj bez slov. A to sa stalo s Martinom, je to vlastne taký zázrak.“

Tentoraz vzniká Vološinov film ako majoritne slovenský v produkcii Lívie Filusovej zo spoločnosti FURIA FILM a podľa scenára slovenského autora Richarda Pupalu. Príbeh sa sústreďuje na manželskú dvojicu štyrisiatnikov Milana (Marc-Barr) a Táne (ruská herečka Oľga Simonova), ktorí prechádzajú vzťahovou krízou. Ochladnutie v rodine ťažko prežíva aj ich dcéra Lenka. A potom príde jedna prázdninová noc, ktorá im všetkým navždy zmení život. Lenka sa z oslavy svojich narodenín v susednej dedine nevráti. Zúfalý Milan nakoniec unesie mladého muža (Štofan), ktorého podozrieva, že jej ublížil, a uväzní ho v pivnici. „Milan sa túži dozvedieť pravdu. Počas fi lmu prejde dlhou cestou – od človeka, ktorý vyzerá ako lúzer, až po moment, keď sa mu stane niečo také zlomové, že sa stane skutočným mužom,“ vysvetľuje Vološin prerod hlavnej postavy. A ja sledujem jej predstaviteľa, ako vychádza spod zeme a necháva si upraviť mejkap. Medzitým technici vháňajú ventilátorom do podzemia trochu sviežeho vzduchu. „Pripravení?“ pýta sa Barr a vidno už len jeho dlhšie svetlé vlasy, stiahnuté vzadu ružovou gumičkou, ako miznú v podzemí. Rozsvieti si lampu a sadne si oproti Štofanovi, ktorý sa myká pripútaný k stoličke. Strhne mu pásku z úst, dá mu napiť a začína svoje vyšetrovanie. Dochádza k hlasnej výmene názorov, priestorom lietajú slovenské a anglické repliky. „Zhniješ v base, ty k...t! Počuješ? Ja nič neviem!“ O vysokej profesionalite Jeana Marca-Barra svedčia okrem iného jeho debaty, v ktorých sa pýta aj na detaily. Keď si ich s Vološinom preberú, s úsmevom sa potľapkajú a ide sa ďalej.

Keď je obraz nakrútený a prst Igora Vološina spokojne zdvihnutý, vychádzajú von nielen herci, ale aj kameraman. Nasledovať má náročnejšia scéna, keď Barr odviaže mladíka, pomôže mu vykonať potrebu, potom ho hodí späť na stoličku a pokračuje vo výsluchu. Skôr, než sa spustí kamera, si všetci nadchádzajúce dejové udalosti nacvičujú vonku, nechýba pri tom ani smiech. V chystanej scéne budú vybuchovať emócie a Barr doslova strháva zo Štofana jeho mikinu. Po tom, čo si vyskúšajú, ako to celé prebehne, sadajú si okolo stola a prechádzajú si scenár. Keď sú hotoví s textami aj s fajčiarskou pauzou, ide sa naostro. Na viackrát a z niekoľkých uhlov. Skúsený Barr zakaždým ponúka silný prejav a Štofan, ktorý sa herectvu predtým nevenoval, mu dobre kontruje. Mladícky temperament a autentickosť dodávajú jeho postave ten správny odtieň. „Musím povedať, že ten scenár je naozaj veľmi dobrý. Keď sme nakrúcali prvú scénu, ktorá sa odohráva v rodinnom dome, tak som zavolal Richardovi a povedal: Počuj, napísal si to skvelo! Ten materiál nefunguje len na stránkach, ale aj pri práci s hercami a scénou. Je to, ako keď máte malú fazuľku, zasadíte ju a začnú z nej vyrastať výhonky,“ pokračuje Vološin. Keď sa ho pýtam, ako sa do jeho filmu dostal Jean-Marc Barr, odpovedá, že najprv chcel nájsť filmového Milana na Slovensku, ale neskôr si uvedomil, že sa ten charakter hodí práve Barrovi, ktorý si podľa neho sám prešiel v živote náročnými obdobiami, nevzdal sa a zvíťazil. Zo slovenských hercov by sa okrem Štofana mali vo filme objaviť Jana Oľhová, Ján Mistrík, Csongor Kassai či Noël Czuczor. Slovenskú stranu zastupuje aj kostýmová výtvarníčka Erika Gadus a architekt Miro Kráľ.

„Scenár Richarda Pupalu a režisérsky zámer Igora Vološina smerujú k vytvoreniu silného, psychologicky napínavého príbehu, ktorý sa opiera o kvalitné herecké výkony. Režijné spracovanie bude mať svoju ojedinelú fi lmovú poetiku, ktorá obohatí slovenskú kinematografiu. A tiež zaradí film medzi nové slovenské filmy, ktoré budú reprezentovať Slovensko na medzinárodnej scéne,“ vyjadrila sa Lívia Filusová v producentskej explikácii pri žiadosti o podporu z Audiovizuálneho fondu. Koprodukčnú slovensko-rusko-českú Pivnicu okrem neho podporil aj fond Eurimages, RTVS, Ministerstvo kultúry Ruskej federácie a Státní fond kinematografie. Skúsenosť z návštevy pľacu naznačuje, že nás čaká zaujímavá psychologická dráma. Tvorcom však ešte zostávalo niekoľko dní nakrúcania, keď mali vzniknúť napríklad nočné scény alebo scény z párty. Premiéra Pivnice je predbežne naplánovaná na jeseň budúceho roku.

Zuzana Sotáková
FOTO:
FURIA FILM