Dve filmové novinky zo slovenskej (ko)produkcie vstúpia do tunajších kín počas letných mesiacov. A keď vzniká tento text, jedna z nich súťaží o Krištáľový glóbus na MFF Karlove Vary. Je to Čiara v réžii Petra Bebjaka. Druhou letnou novinkou bude minoritná koprodukcia Po strništi bos (r. J. Svěrák).

Aktuálne Film.sk sa nesie v duchu festivalovej sezóny. Reflektujeme 25. Art Film Fest Košice, 10. Fest Anču aj pokus o novú verziu trenčianskoteplického festivalu, tentoraz s názvom Park Film Fest. V menšom rozsahu informujeme aj o medzinárodnom workshope DOK.Incubator, ktorý sa konal počas júna na Slovensku rovnako ako historicky prvé zasadnutie Rady fondu Eurimages – dobrá správa je, že podporu z fondu získali aj dva projekty so slovenskou účasťou. No a na prelome júla a augusta čaká cinefilov Letná filmová škola v Uherskom Hradišti, neskôr zase Letný filmový seminár 4 živly v Banskej Štiavnici.

Toto sú dôkazy prenikania slovenských filmov a tvorcov do medzinárodného kontextu. Platí to aj pre hraný debut Terezy Nvotovej Špina, ktorý mal svetovú premiéru začiatkom roka na prestížnom festivale v Rotterdame a teraz ho už premietajú slovenské kiná. Vo Film.sk sme skúsili ponúknuť priestor na zrecenzovanie snímky nielen domácemu, ale aj zahraničnému autorovi.

Albert Marenčin pôsobil na Kolibe v čase, keď mala (česko)slovenská kinematografi a medzinárodné renomé, na čom sa aj spolupodieľal. O svoje skúsenosti sa s nami podelil v rozhovore.

Viaceré domáce filmy, o ktorých sme v prvej polovici roka písali a v letnom dvojčísle ich hodnotí osmička slovenských filmových kritikov a teoretikov, vznikli s podporou verejnoprávnej RTVS. Uvidíme, čo budeme môcť v tomto smere písať po nástupe nového riaditeľa RTVS Jaroslava Rezníka.

Najbližšie číslo Film.sk vyjde až v septembri. Za redakciu vám želám príjemné leto.

Daniel Bernát