V hlavnej úlohe slovenský film

Pre domácu kinematografiu divácky aj festivalovo úspešný uplynulý rok pripomenie v apríli bilančná prehliadka Týždeň slovenského filmu. Od 9. do 15. apríla uvedie vo viacerých slovenských mestách bohatý program, zložený z filmových projekcií, besied a odborných panelových diskusií. Štvrtému ročníku prehliadky bude predchádzať slávnostné odovzdávanie národných filmových cien Slnko v sieti.

„Keby mi niekto pred rokom povedal, že Slovensko bude mať najväčší medziročný percentuálny nárast počtu divákov a hrubých tržieb v kinách krajín Európskej únie, štyri domáce filmy v TOP 10, z toho dva na samom vrchole, a na domáce filmy príde do kín takmer 1,5 milióna divákov, povedal by som mu, aby ten krásny sen sníval ďalej. Nie je to však sen, ale realita,“ hovorí programový riaditeľ prehliadky Miro Ulman. Medzi najnavštevovanejšími filmami, ktoré figurujú aj v programe prehliadky, sú tituly Všetko alebo nič (r. M. Ferencová), Čiara (r. P. Bebjak) či Únos (r. M. Čengel Solčanská). „Rok 2017 bol však pre slovenskú kinematografiu mimoriadne úspešný nielen doma, ale i v zahraničí. Slovenské filmy sa zúčastnili na takmer všetkých prestížnych medzinárodných filmových festivaloch s výnimkou Benátok. Zároveň sa vlani hrali v tridsiatich šiestich krajinách na piatich kontinentoch,“ pokračuje Ulman. Na festivale v Rotterdame mala premiéru dráma Špina (r. T. Nvotová), na Berlinale získal film Piata loď (r. I. Grófová) Krištáľového medveďa a koprodukčná snímka Cez kosti mŕtvych (r. A. Holland, K. Adamik) Strieborného medveďa – Cenu Alfreda Bauera. Významné bolo aj uvedenie roadmovie Out (r. Gy. Kristóf) v súťaži Un Certain Regard na festivale v Cannes. Úspechy sa dostavili i na MFF Karlove Vary, kde Čiara získala cenu za najlepšiu réžiu a minoritná slovenská koprodukcia Křižáček (r. V. Kadrnka) Krištáľový glóbus za najlepší film. Vo Varšave udelili novinári Cenu FIPRESCI rodinnej dráme Nina (r. J. Lehotský), cenu za scenár na festivale Tribeca získala česko-francúzsko-slovenská snímka Baba z ľadu (r. B. Sláma), no a tunajšie filmy sa dostali aj do Locarna či Toronta.

Na celom Slovensku naraz

V ponuke Týždňa slovenského filmu bude celkovo 30 celovečerných hraných, dokumentárnych a animovaných titulov, dva stredometrážne dokumenty Hotel Úsvit (r. M. Rumanová) a Varga (r. S. Maletz), dva úspešné študentské filmy Atlantída, 2003 (r. M. Blaško) a Magic Moments (r. M. Buchelová) a pásmo krátkych filmov. Podľa organizátorov je Týždeň slovenského filmu príležitosťou pre divákov dopozerať v kine to, čo minulý rok nestihli, ale pre návštevníkov pripravili aj čerstvú novinku. V premiére totiž uvedú historickú drámu Laca Halamu Dubček o významnej osobnosti československých dejín, ktorá prehliadku otvorí.

„Po predchádzajúcich ročníkoch sme si uvedomili, že v momente, keď odovzdávanie filmárskych cien pritiahne pozornosť celého Slovenska, sa prehliadka skončí a potenciálni diváci už nemôžu víťazné filmy nikde vidieť,“ vysvetľuje prezident Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Martin Šulík zmenu dramaturgie, keď slávnostné udeľovanie cien Slnko v sieti, ktoré sa koná 6. apríla, po prvý raz predchádza samotnej prehliadke. Šulík zároveň avizuje zmenu termínu konania prehliadky v regiónoch Slovenska. Kým vlani sa tam dostala až po skončení bratislavskej časti, tentoraz je program vo všetkých desiatich mestách (Bratislava, Banská Bystrica, Kežmarok, Košice, Martin, Nitra, Spišská Nová Ves, Trenčín, Trnava, Žilina) nastavený na jednotný termín.

Nielen pozerat, ale aj diskutovať

Popri projekciách sa prehliadka zameria aj na filmových profesionálov prostredníctvom viacerých podujatí. Jedným z nich bude seminár o aktivitách a živote filmového kritika a prekladateľa Pavla Branka. V tejto súvislosti sa premietnu dokumenty GEN: Pavel Branko (r. J. Rihák) a Hrdina našich čias (r. Z. Piussi).

„Tento rok chceme rozšíriť počet diskusií, ktorými sa snažíme zasadiť pôvodnú tvorbu do širších spoločenských kontextov. Napríklad po projekcii dokumentu Pavla Barabáša Vábenie výšok by sme chceli debatovať so špičkovými horolezcami o tom, ako ich tento extrémny šport formoval, po filme Špina plánujeme hovoriť so psychológmi o násilí na maloletých, po filmoch Únos a Mečiar zase o tom, ako filmári reflektujú historické a spoločenské udalosti,“ ozrejmuje zámer organizátorov Martin Šulík. Po projekciách titulov Všetko alebo nič a Čiara sa bude hovoriť o tom, čo robí divácky film diváckym. Kameraman Čiary Martin Žiaran bude mať masterclass v kinosále FTF VŠMU. Odbornejšie sa bude o domácej kinematografii diskutovať na panelových diskusiách venovaných filmovej vede (Martin Ciel, Katarína Mišíková), hranému (Radovan Holub, Zuzana Mojžišová), dokumentárnemu (Mária Ferenčuhová, Andrea Slováková) a animovanému filmu v roku 2017 (Juraj Krasnohorský, Eva Šošková).

Na cenu Slnko v sieti za výnimočný prínos slovenskej kinematografii nadviaže v Kine Lumière výstava prác tohtoročných laureátov – filmových architektov Viliama J. Grusku a Romana Rjachovského. „Výber prác odráža dominanty tvorby oboch architektov. Rjachovský predstavuje svoje výtvarne kultivované návrhy ateliérových stavieb, prezentuje svoju jedinečnú schopnosť vyjadriť prostredníctvom členenia priestoru tému príbehu. Gruska sa snaží divákom sprostredkovať tvorivý proces vzniku filmovej scénografie, zachytiť rozmanité vplyvy na prácu architekta. Výstava je svedectvom nielen o individuálnych snaženiach oboch výrazných osobností, ale čiastočne aj o vývoji slovenskej filmovej a televíznej scénografie,“ uvádza Martin Šulík. Z tvorby menovaných osobností sa budú premietať filmy Chodník cez Dunaj (r. M. Luther) a Smrť pána Golužu (r. Ž. Nikolić).

Prehliadku Týždeň slovenského filmu organizuje Slovenská filmová a televízna akadémia, spoluorganizátormi sú RTVS a Slovenský filmový ústav.

text: Zuzana Sotáková
foto: Špina, zdroj: Forum Film SK