25. MFFK Febiofest

Oslava 25. narodenín s filmovými osobnosťami

Carax, Mundruczó, Švankmajer... Jubilejný 25. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest, ktorý sa v Bratislave uskutoční v dňoch 15. až 21. 3., bude hostiť osobnosti európskeho filmu.

„Rozhodli sme sa tento rok pozvať nielen režisérov s ich novými filmami, ale vzhľadom na 25. výročie založenia festivalu a existencie Asociácie slovenských filmových klubov sme pozvali aj našich obľúbených tvorcov, s ktorých filmami sme pracovali v minulosti. Festival otvorí film Hmyz režiséra Jana Švankmajera,“ hovorí pre Film.sk umelecký riaditeľ festivalu Přemysl Martinek. Počas druhého dňa Febiofestu zavíta do Bratislavy francúzske režisérske duo Benoît Delepine a Gustave Kervern (Aaltra, Avida, Louise-Michel, Na Mamuta!, Blízko smrti), návštevu prisľúbili aj maďarskí režiséri Szabolcs Hajdu (Mirage, Rodinné šťastie) a Kornél Mundruczó (Delta, Biely boh, Mesiac Jupitera). Festival uzavrú dve výrazné osobnosti francúzskeho filmu Leos Carax (Keď chlapec stretne dievča, Zlá krv, Milenci z Pont-Neuf, Holy Motors) a Arnaud Desplechin (Ester Kahn, Jimmy P., Ismaelove prízraky), ktorí uvedú aj svoje masterclassy.

Programová skladba nadviaže na predošlý ročník, ale organizátori avizujú aj isté úpravy. „Tento rok kladieme veľký dôraz na to, aby sme divákom ponúkli určitú pridanú hodnotu k čo najväčšiemu počtu predstavení. Režiséri budú uvádzať svoje filmy, ponúkneme živú hudbu k filmom a podobne,“ približuje umelecký riaditeľ a pokračuje: „Zásadnou zmenou je, že tento rok vznikne nová sekcia Bez limitov. Rozdelili sme sekciu Klubový film dnes, v ktorej sa stretávali známe režisérske mená s dokumentaristami a so začínajúcimi autormi. Chceli sme tak divákom trochu sprehľadniť našu ponuku a pripraviť ich na to, že práve v tejto sekcii sú snímky, ktoré im ponúknu nový pohľad na súčasný film. A do tejto sekcie sa prirodzene integrovala sekcia Experimental.“

Popri nových filmoch osobností, ako sú Claire Denis (Vnútorné slnko), Wim Wenders (Až na dno) či Takeši Kitano (Outrage Coda), upozorňuje Přemysl Martinek napríklad aj na Hranice práce Apoleny Rychlíkovej či snímku Nic jako dřív dvojice Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. „Určite by som upozornil aj na poľský film Tichá noc, ktorý prevalcoval konkurenciu tak na festivale v Gdyni, ako aj v nomináciách na poľské národné filmové ceny, hoci je to malá, komorná dráma. Z archívnych filmov som veľmi rád, že sprostredkujeme netypický zážitok živej hudby k slovenskému animovanému filmu Krvavá pani. O hudobný sprievod sa postarajú Talent Transport. Zaujímavý bude aj mikroprofil antropológa a jednej z kľúčových osobností svetového dokumentu Jeana Roucha v sekcii Kino-Ikon+.“ Súťažná sekcia V strede Európy opäť spojí tvorcov z krajín V4 a Rakúska. Slovenská filmová krajina zase uvedie viacero domácich titulov v premiére, konkrétne filmy Sloboda (r. J. Speckenbach), Kvetinárstvo (r. R. Desiere), Svetlé miesto (r. D. Trančík), Inde (r. J. Nvota), Válek (r. P. Lančarič), Jmenuji se Hladový Bizon (r. P. Jurda), spomenutý Hmyz a dokument Zimný prístav z cyklu Budujeme Slovensko. Ako poctu filmovému architektovi a výtvarníkovi Ferovi Liptákovi premietne festival titul Cigán Martina Šulíka.

„V programe kombinujeme rôzne žánre a typy filmov, takže kľúčovou témou je súčasný stav autorského či klubového filmu naprieč kinematografiou – je jedno, či v oblasti hraného filmu, alebo animácie. Je prirodzené, že je to práve autorský film, ktorý nejakým spôsobom odráža súčasný stav sveta, od politiky cez sociálne otázky až po estetiku filmového obrazu,“ vysvetľuje Martinek. Zmena v smerovaní festivalu, ktorá nastala pred tromi rokmi, sa prejavuje aj v sprievodnom programe, ktorý sa postupne rozširuje. Okrem filmových projekcií so živou hudbou si návštevníci môžu užiť filmový kvíz, detské dielne (Filmový kabinet deťom), pre odbornú verejnosť a filmových profesionálov je určená platforma Industry Days. „V rámci nej budú prezentované pripravované slovenské projekty, diskutovať sa bude o krátkom filme, čakajú nás masterclassy aj okrúhly stôl o financovaní slovenských filmov v réžii Asociácie nezávislých producentov. Prepojili sme sa aj s odborom kreatívneho priemyslu na ministerstve kultúry, ktorý sa zapojí do programu,“ uzatvára to Martinek.

MFFK Febiofest sa po bratislavskej časti presunie do regiónov, konkrétne do Banskej Bystrice, Kežmarku, Košíc, Levíc, Martina, Popradu, Prešova, Prievidze, Trenčína a Trnavy.

Zuzana Sotáková

Slovenská distribúcia v roku 2017: rok rekordov

Slovenská distribúcia v roku 2017: rok rekordov

Viete, ako sa volá krajina, ktorá mala vlani najväčší medziročný percentuálny nárast počtu divákov a hrubých tržieb v kinách v Európskej únii (EÚ), štyri domáce filmy v TOP 10, z toho dva na samom vrchole rebríčka, a podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti 21,37 percenta? Slovensko.

Návštevnosť slovenských kín má od roku 2012 stúpajúcu tendenciu. Vlani prišlo do tunajších kín 6 692 871 divákov, čo bolo o 18,10 percenta viac než v roku 2016 a najviac od roku 1994. Rekordné boli aj vlaňajšie hrubé tržby – 34 513 049 eur znamená medziročný nárast 18,91 percenta a najvyššie hrubé tržby v ére samostatnej Slovenskej republiky. V porovnaní s rokom 2012 prišlo vlani do slovenských kín takmer dvakrát viac divákov.

Návštevnosť kín v rámci EÚ medziročne vzrástla nielen na Slovensku, ale i v ďalších dvanástich krajinách a napriek tomu v sumári medziročne mierne klesla (o 0,7 percenta). No 985 miliónov divákov  je druhá najvyššia návštevnosť v kinách EÚ od roku 2004. A keď k tomu pripočítame divákov z nečlenských krajín EÚ, dosiahol ich počet podľa informácií Európskeho audiovizuálneho observatória (EAO) rekordných 1,29 miliardy, čo je najviac od roku 2004.

Najväčší medziročný nárast počtu divákov v EÚ bol zaznamenaný na Slovensku (18,1 percenta); z celej Európy bol väčší už len v Turecku (22,1 percenta). Najväčší pokles bol v Taliansku (12,9 percenta).

Rekordný bol vlani na Slovensku aj počet filmových predstavení. Bolo ich 191 773, čo predstavuje medziročný nárast 2,54 percenta a najvyšší počet predstavení v ére samostatnosti. O 15,17 percenta vrástla priemerná návštevnosť na predstavenie – z 30,30 diváka v roku 2016 na 34,90. O štyri centy vzrástla priemerná cena vstupenky z 5,12 eura v roku 2016 na 5,16 eura a priemerná návštevnosť na predstavenie 100-percentne slovenského filmu alebo majoritnej koprodukcie sa takmer zdvojnásobila, keďže vzrástla z 31,83 diváka v roku 2016 na 61,67 diváka v roku 2017.

Vlani sa dostalo do našich kín rekordných 31 dlhometrážnych slovenských a koprodukčných filmov a v distribúcii boli aj dva stredometrážne a dva krátkometrážne domáce filmy. (Prehľad premiérových slovenských a koprodukčných filmov s ich distribučnými výsledkami sme uverejnili vo Film.sk 2/2018.)

Divácky najúspešnejším filmom roku 2017 sa stala romantická komédia Všetko alebo nič s 340 535 divákmi a komerčne najúspešnejší bol kriminálny triler Čiara s hrubými tržbami 1 749 425 eur. Čiare patrí s 329 349 divákmi druhá priečka v návštevnosti. Až na treťom mieste skončil prvý zahraničný film Ja, zloduch 3. Navyše, Všetko alebo nič, Čiara a ďalšie dve vlaňajšie domáce premiéry ÚnosCuky Luky film sa dostali medzi desať divácky najúspešnejších domácich filmov v ére slovenskej samostatnosti. (Aktuálny rebríček TOP 10 Slovensko 1993 – 2017 sme uverejnili vo Film.sk 2/2018.)

Zaujímavé je, že v ére samostatnosti malo hrubé tržby prevyšujúce jeden milión eur len šestnásť filmov, z toho až štvrtinu tvorili domáce tituly.

Všetky slovenské filmy vrátane minoritných koprodukcií videlo vlani 1 430 504 divákov, čo je 21,37-percentný podiel na celkovej návštevnosti. Po prvý raz v ére samostatnosti tak návštevnosť domácich titulov prekročila hranicu milión divákov a v porovnaní s rokom 2016, keď na ne prišlo do kín 377 086 divákov, stúpla takmer štvornásobne. V tomto ukazovateli patrí Slovensku v rámci EÚ siedma priečka. Najvyšší podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti v EÚ mali zhodne Francúzsko a Spojené kráľovstvo (37,4 percenta). Mimo EÚ naďalej dominuje Turecko, ktoré malo vlani podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti 56,5 percenta.

Z hľadiska počtu divákov bol podľa Únie filmových distribútorov (ÚFD) najúspešnejšou distribučnou spoločnosťou roku 2017 CinemArt SK: 1 838 964 divákov na ich filmoch tvorí 27,5-percentný podiel na celkovej návštevnosti. V kinách distribuoval najmä snímky spoločností 20th Century Fox International, DreamWorks Animation, Paramount a Universal a v TOP 10 mal vlani štyri filmy – Ja, zloduch 3, Baby šéf, Päťdesiat odtieňov temnoty a Rýchlo a zbesilo 8.

Podľa hrubých tržieb patrí prvenstvo distribučnej spoločnosti Continental film (28,4 percenta), ktorá distribuovala tituly spoločnosti Warner Bros. i nezávislých spoločností a v TOP 10 mala snímky Všetko alebo nič, Čiara, ÚnosTo.

Na tretej priečke podľa oboch ukazovateľov skončila vlani spoločnosť Forum Film (13,4 percenta divákov/13 percent hrubých tržieb), hoci jej najúspešnejší titul Matky rebelky: Šťastné a veselé skončil až na 21. priečke rebríčka.

Po prvý raz od roku 2012 nepatrí prvá priečka v rebríčku návštevnosti animovanému filmu. Vlani bola najnavštevovanejším titulom domáca romantická komédia Všetko alebo nič. Navyše, v minuloročnom TOP 10 nájdete aj ďalšie tri slovenské filmy, čo sa už asi tak skoro nezopakuje.

V uvedených číslach sú opäť započítané len výsledky z Únie filmových distribútorov. V údajoch za rok 2017 nie je zahrnutá návštevnosť projektu Bažant Kinematograf, bratislavskej Magio pláže, výsledky festivalových projekcií nedistribučných titulov (s výnimkou Febiofestu) ani návštevnosť čoraz populárnejšieho alternatívneho obsahu (záznamy divadelných, operných či baletných predstavení, koncertov, športové prenosy...).

Ako sa bude dariť domácim filmom roku 2018, môžeme zatiaľ len hádať, pretože prvá domáca premiéra sa uskutočňuje 1. marca. Vtedy sa divákom predstaví novinka Martina Šulíka Tlmočník.

TOP 10 SLOVENSKO (1.  1. – 31. 12. 2017)                    

                     Počet divákov                                   

  1. Všetko alebo nič                          340 535
  2. Čiara                                            329 349
  3. Ja, zloduch 3                                296 178
  4. Únos                                             278 763
  5. Baby šéf                                       195 362
  6. Päťdesiat odtieňov temnoty          189 138
  7. Šmolkovia: Zabudnutá dedinka    134 238
  8. Rýchlo a zbesilo 8                        130 640
  9. To                                                  117 046
  10. Cuky Luky film                              116 139

Zdroj: Únia filmových distribútorov SR

Miro Ulman
foto: Continental film