Tesne pred odoslaním marcového Film.sk do tlače prišla informácia o demisii ministra kultúry Mareka Maďariča. Dôvodom jeho rozhodnutia odísť z tohto postu bola podľa neho vražda novinára Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej. O ministerstve kultúry sa pritom zmieňujeme v aktuálnom vydaní rubriky Téma, a to v súvislosti s otázkou sponzoringu v slovenskom audiovizuálnom prostredí. Ktovie, ako sa bude táto vec vyvíjať po odchode ministra Maďariča. A, pravdaže, otázok tohto druhu sa ponúka viac.

Po skúpych prvých dvoch mesiacoch roka prichádza do kín konečne dávka slovenských filmových noviniek. Jedna z nich je čerstvo „otestovaná“ prestížnym festivalom Berlinale. Ide o Tlmočníka v réžii Martina Šulíka, s ktorým vám v aktuálnom Film.sk prinášame aj rozhovor. Na svoj film si Šulík vybral naozaj vážnu tému, hoci o nej hovorí cez dvoch občas i komicky rozdielnych starcov.

Ak sa vrátime k marcovým premiéram slovenských filmov, nájdeme medzi nimi ďalší titul, ktorý nedávno „otestoval“ významný festival. Tentoraz ide o MFF Rotterdam a o Hmyz. Alebo o „hmyz“ v réžii Jana Švankmajera. Rovnaký festival uviedol aj inú minoritnú slovenskú koprodukciu – Kvetinárstvo (r. Ruben Desiere). Okrem toho, že o oboch filmoch píšeme v samostatných článkoch, reflektujeme aj MFF Rotterdam (a takisto Berlinale). No a keď už sme pri tých zvučných festivaloch, vlani sa na ďalšom z nich – v Locarne – premietal nemecko-slovenský film Sloboda (r. Jan Speckenbach). A do pätice sa divákom v marci predstaví (tentoraz majoritne) slovenská snímka Backstage režisérky Andrey Sedláčkovej, ktorá si trúfla na rozprávanie o tanci, hudbe a mladých ľuďoch.

O nové slovenské filmy nebude núdza ani na 25. ročníku MFFK Febiofest, ktorý bude mať aj naozaj silnú zostavu hostí. Spätné zhodnotenie domácej kinematografie uplynulého roka zase prinesie aprílová prehliadka Týždeň slovenského filmu, s ktorou súvisí aj udeľovanie národných filmových cien Slnko v sieti – nominácie na ne zverejnili už koncom februára. Rozhoduje o nich Slovenská filmová a televízna akadémia a cez ňu sa vlastne môžeme vrátiť k Martinovi Šulíkovi, ktorý je jej prezidentom. Vo svojom Tlmočníkovi rozozvučí udalosti, ktoré sa viažu na obdobie vojny a z ktorých ide mráz po chrbte. Jeho film mal premiéru len pár dní po udalostiach, ktoré sa síce odohrali v celkom inom kontexte, ale v tej istej krajine a takisto z nich behá mráz po chrbte.

Daniel Bernát