Keď sme v decembri minulého roka dokončovali prvé číslo Film.sk v jeho novej podobe, rozhodli sme sa dať na titulku fotografiu herečky Alexandry Borbély, s ktorou sme publikovali aj veľký rozhovor. Bol to obrázok z maďarského filmu O tele a dušia ten bol hlavným dôvodom, prečo sa prvý kontakt čitateľov s inovovaným časopisom odohral cez pohľad herečky, ktorá bola dovtedy na Slovensku prakticky neznáma. Ten pohľad v sebe niesol tajomstvo a Alexandra musela vo filme O tele a duši mnohé vyjadriť/naznačiť/ukryť len vo výrazoch tváre. Zvládla to tak, že napokon získala Európsku filmovú cenu, a bude zaujímavé sledovať, kam sa bude uberať jej herecká cesta.

V aktuálnom vydaní Film.sk prinášame rozhovor s herečkou Judit Bárdos, ktorá je trochu iný prípad ako Alexandra Borbély. Už nejaký čas sa o nej vie nielen na Slovensku, ale aj v Česku. No najnovšie účinkuje aj v maďarskom filme Súmrak režiséra Lászlóa Nemesa, a ako sama tvrdí, z Maďarska teraz dostáva viac pozvaní na kastingy. Sledovať ju bude takisto zaujímavé. 

Než sa Judit Bárdos dostala do povedomia českých tvorcov, preukázala svoj talent vďaka Zuzane Liovej, ktorá jej ponúkla hlavnú úlohu vo filme Dom (2011). Bola to pre ňu prvá veľká príležitosť, ktorú herecky využila tak, že jej udelili cenu Slnko v sieti. Odvtedy už získala ďalšie Slnko, tento rok sa k nej dostalo vďaka filmu Out. Reč je pritom o národnej filmovej cene, ktorú udeľuje Slovenská filmová a televízna akadémia. Len nedávno sa menilo jej prezídium a na čelo akadémie sa dostala Wanda Adamík Hrycová. Čomu sa SFTA venuje, ako funguje a ako je na tom v porovnaní s podobnými organizáciami v európskom priestore? Téma čísla ponúka základné odpovede.

Bárdos sa tento mesiac predstaví v kinách nielen v Súmraku, ale aj v rozprávke Čertovské pero (r. M. Najbrt), ktorá vznikla v minoritnej slovenskej koprodukcii, preto o nej informujeme v rubrike Novinky. Do distribúcie vstupuje aj slovenský dokumentárny film Inde (r. J. Nvota, M. Urban) a po Websterovcoch sa vybrali na plátna aj Mimi a Líza – v novom vianočnom príbehu, ktorý budú sprevádzať staršie epizódy animovaného seriálu. Mimochodom, ak hovoríme o animovanej tvorbe, oplatí sa prečítať si rozhovor s Michaëlom Dudokom de Witom, autorom Červenej korytnačky, ktorý bol hosťom festivalu Bienále animácie Bratislava.

Film.sk začal vychádzať v novej podobe v roku, keď si Slovenský filmový ústav pripomína 55. výročie svojho vzniku. Preto vám tentoraz prinášame okrem štandardného čísla časopisu aj špeciálne, ktoré sa venuje práve dianiu za „bránou do sveta filmu“. 

Daniel Bernát