AFCI CINEPOSIUM LOS ANGELES

V Los Angeles sa v septembri konala konferencia Cineposium, ktorú organizovala Medzinárodná asociácia filmových agentúr (Association of Film Commissioners International – AFCI). Zúčastnili sa na nej zástupcovia viac ako sto filmových agentúr sveta a nechýbala tam ani manažérka Slovenskej filmovej agentúry (SFA) Zuzana Bieliková.

Filmový priemysel v USA má viac ako 120 rokov a je najväčší, najstarší a najvýnosnejší na svete. Vlani generoval približne 10,24 miliardy dolárov. Z dosiahnutých príjmov pripadá zhruba 10 miliárd na Hollywood, kde sídlia hlavní hráči filmového priemyslu vrátane poskytovateľov streamového obsahu a audiovizuálnych služieb, ako sú napríklad Netflix alebo Amazon, ktorí čoraz častejšie presúvajú výrobu vlastných filmov a seriálov do Európy. Ide o veľké nadnárodné spoločnosti s miliardovými ročnými obratmi, ktoré produkujú vlastný audiovizuálny obsah s celosvetovým odbytom. 

Okrem producentov sídli v Hollywoode aj Medzinárodná asociácia filmových agentúr, profesionálna organizácia pre zástupcov filmových agentúr na celom svete, založená v roku 1975. Združuje a zastupuje viac ako 300 mestských, krajských, štátnych, regionálnych a národných filmových agentúr na šiestich kontinentoch. SFA sa už krátko po svojom vzniku v júni 2018 stala členom AFCI. 

Na septembrovej konferencii AFCI Cineposium sa školili zástupcovia filmových agentúr a prezentovali sa nové trendy vo filmovom priemysle. Jej program sa skladal z dvoch častí. Prvý deň bol tzv. B2B deň, ktorý zastrešovala streamovacia platforma Netflix. Išlo o celodennú prezentáciu produkčných spoločností, keď vedúci predstavitelia významných filmových a televíznych študií, ako aj nezávislí producenti predstavili pripravované projekty a svoje predstavy o lokalitách nakrúcania a potrebnej filmovej infraštruktúre. Na tomto programe sa zúčastnilo desať spoločností: Gunpowder & Sky, Blumhouse TV, Creative Projects Group, PGA International, Branded Pictures Entertainment, Starz, Netflix, Crackle, HBO a New Republic Pictures. Vo svojich vyjadreniach sa veľmi často odvolávali na skúsenosti s nakrúcaním v Maďarsku alebo Bulharsku. Absolvovala som aj osobné stretnutia s producentmi, ktorí po úvodnom predstavení činností Slovenskej filmovej agentúry väčšinou skonštatovali: „Czechoslovakia is great!“ Pri všetkej úcte som najprv uviedla na pravú mieru geopolitické pozadie a potom som im predstavila jedinečné filmové lokácie na Slovensku, profesionálne zázemie, systém podpory audiovizuálneho priemyslu, vysokú úroveň poskytovaných služieb aj kreativitu a profesionálnosť slovenských filmových štábov. Či tieto informácie padli na úrodnú pôdu, uvidíme časom, ale zjavili sa už prvé lastovičky v podobe avizovaných obhliadok lokácií pre pripravovaný seriál Netflixu. 

Druhá časť programu konferencie trvala dva dni a tvorili ju panelové diskusie s filmovými profesionálnmi, ktorí poodhalili nové trendy vo filmovom priemysle a radili zástupcom filmových agentúr, ako reagovať v kritických situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť. Jeden z panelov sa venoval otázke, či vizuálne efekty nenahradia reálne lokácie. Tvorcovia síce čoraz častejšie vyhľadávajú neopozerané lokácie, aby dodali svojim projektom na atmosfére a autentickosti, no filmový priemysel sa dostáva na križovatku. Fanúšikovia sci-fi a fantasy sa tešia z technologického pokroku, ktorý umožňuje, aby sa dej filmu odohrával na inej planéte a superhrdinovia robili kúsky, aké by ľudskí kaskadéri nikdy nedokázali. Vzniká tým aj riziko, že sa úplne vytratí pocit realizmu a hraný film bude pôsobiť len ako produkt počítačovej animácie. 

Počas niekoľkých panelov a diskusií rezonovala medzi zástupcami filmových agentúr téma výrazného nárastu významu poskytovateľov streamového obsahu. Najvýznamnejší z nich je v súčasnosti Netflix, ktorý má 130 miliónov odberateľov vo viac ako 190 krajinách. V tejto chvíli má vo vývoji 200 programov a na ďalší rok ich pripravuje až 720, čo by si pred desiatimi rokmi len ťažko vedel niekto predstaviť. Zmena správania konzumentov filmov a TV seriálov, ktorí čoraz častejšie vymieňajú pozeranie klasickej televízie či návštevu kina za pohodlie streamovacích platforiem, vyvoláva otázku, či sa spoločnosť ešte viac neuzavrie do svojich bublín na sociálnych sieťach a nestratí motiváciu skutočnej sociálnej interakcie, ktorú ponúka aj návšteva kina.

Na konferencii AFCI Cineposium v Los Angeles sa zúčastnilo viac ako 100 zástupcov filmových agentúr, ktorí si vymieňali svoje skúsenosti, kontakty a nápady, čo budem môcť využiť aj v prospech našej agentúry.

Zuzana Bieliková