Hovorme o audiovizuálnom dedičstve

Slovenský filmový ústav organizuje v dňoch 26. až 28. 11. seminár na tému Audiovizuálne dedičstvo: výskum, reštaurovanie, distribúcia, programovanie. Okrem domácich odborníkov sa na podujatí v Kine Lumière v Bratislave zúčastnia i zahraničné osobnosti. Začiatkom novembra sa uskutoční aj diskusia Od Slnka v sieti k Fóru mladého filmu s česko-slovenskou zostavou hostí.

Uvedenú diskusiu pripravil SFÚ pri príležitosti stého výročia vzniku Československej republiky. Názov akcie vytvára premostenie medzi počiatkom československej novej vlny a polovicou 80. rokov, keď sa v tunajšom prostredí rozbiehal festival, ktorý začal uvádzať aj trezorové snímky. O význame Fóra mladého filmu a o spolupráci medzi českými a slovenskými tvorcami budú 8. 11. v Kine Lumière diskutovať český filmový teoretik a historik Jan Bernard, generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký, scenárista, režisér, pedagóg Lubor Dohnal a slovenskí filmári Miloslav Luther a Martin Šulík. Diskusiu bude moderovať filozof a estetik Peter Michalovič.

Koncomesačný seminár na tému práce s audiovizuálnym dedičstvom v medzinárodných súvislostiach sa uskutoční pri príležitosti 55. výročia SFÚ. Program budú tvoriť najmä prednášky a diskusie s cieľom vzájomného sprostredkovania skúseností a vedomostí o činnostiach, ktoré v tunajšom prostredí spadajú práve pod SFÚ. O zahraničných hosťoch podujatia hovorí vedúci oddelenia vedy a výskumu SFÚ Michal Michalovič. „Daniel Bird je autor viacerých knižných publikácií a dokumentárnych filmov o filmoch – napríklad o PosadnutostiAndrzeja Żuławského alebo o Farbe granátového jablkaSergeja Paradžanova, bol kurátorom cyklov pre BFI Southbank v Londýne, Centre Pompidou v Paríži či pre Film Society of Lincoln Center v New Yorku. V Bratislave by mal predstaviť komplikovanú produkčnú históriu a pozadie reštaurovania Żuławského filmu Na striebornom glóbuse(1988), ktorého reštaurovanú verziu plánujeme v rámci seminára aj premietnuť.“ Ďalším hosťom bude Jonathan Owen, autor knihy o vzťahu avantgardy a československej kinematografie 60. rokov 20. storočia, ktorý sa bude tomuto obdobiu venovať aj vo svojej prednáške, a to vo vzťahu k tunajším koprodukciám so západnými krajinami. K téme seminára má nepochybne čo povedať aj Mehelli Modi, riaditeľ britskej spoločnosti Second Run, ktorá už uviedla na anglofónny trh viacero titulov zo zlatého fondu slovenskej kinematografie. Svoju účasť potvrdil aj Vincent Godard z programového tímu Lumière Festivalu v Lyone. A do Bratislavy by mal zavítať i známy britský režisér Peter Strickland, ktorý má k tunajšej tvorbe blízky vzťah, špeciálne k filmom Juraja Herza.

Prirodzene, na seminári nebudú chýbať ani zástupcovia SFÚ, predovšetkým odborníci z oddelenia Digitálna audiovízia. Hovoriť budú o špecifikách a technologických zvláštnostiach archívnej laboratórnej výroby, ďalej o analýze a diagnostike východiskových materiálov v procese digitalizácie a reštaurovania obrazovej stopy a takisto o praktikách digitalizácie a reštaurovania optického záznamu zvuku. Všetky uvedené témy budú prezentované na príklade filmu Ľalie poľné(r. Elo Havetta), ktorý sa na podujatí aj premietne.

Daniel Bernát
foto: Ľalie poľne, archív SFÚ/Anton Podstranský

Oceňované filmy, domáca tvorba aj ženský pohľad

V dňoch 29. 11. až 2. 12. sa uskutoční 20. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. V hlavnom meste sa bude konať v kinách Lumière a Mladosť. Niekoľko projekcií sa uskutoční aj v ďalších mestách – v Malackách (kino Záhoran), Trenčíne (Artkino Metro) a Modre (kino Mier).

Vzhľadom na svoju tradíciu bude síce tohtoročný festival skromnejší, ale snaží sa zachovať si základné programové nastavenie a ponúknuť zaujímavé filmy. V štruktúre 20. ročníka nechýba súťaž prvých a druhých hraných filmov režisérov. Objaví sa v nej napríklad snímka José Li Chenga, ktorá mala premiéru na festivale v Benátkach, kde získala cenu Queer Lion. S týmto režisérom sa už návštevníci MFF Bratislava mohli stretnúť v roku 2014, keď prišiel uviesť svoj celovečerný hraný debut Jozueho strom. Ďalším zaujímavým filmom v súťaži bude podľa dramaturga festivalu Tomáša Hudáka titul Šalamúnova horaruskej režisérky Jelizavety Stišovej, ktorý vyhral sekciu Na východ od Západu na tohtoročnom MFF Karlove Vary. V tamojších tlačových materiáloch sa písalo: „Stišova vo svojom osobitom debute s pozoruhodnou ľahkosťou kombinuje road movie s rodinnou drámou aj so svojbytnou komédiou a do naratívnej linky celkom organicky začleňuje tradičné kirgizské zvyky, šamanské praktiky i folklórne motívy, sprítomňujúce život v tejto stredoázijskej krajine.“

Žáner road movie, no tentoraz v kombinácii s príbehom o dospievaníprinesie na MFF Bratislava film Olma Omerza Všechno bude, ktorý získal vo Varoch cenu za najlepšiu réžiu. V Bratislave ho uvedú v slovenskej premiére, na ktorej sa zúčastní aj režisér.Organizátori zaradili jeho novinku do sekcie Made in SK/CZ.Nachádza sa tam aj dokumentárny film Mimoriadna správa. Režisér Tomáš Bojar v ňom ponúka pohľad do zákulisia jedného dňa dvoch novinových redakcií v čase, keď sa český prezident Miloš Zeman chystal oznámiť, či bude znovu kandidovať na svoju funkciu. Kandidatúru síce oznámil, ale len v prítomnosti svojich priaznivcov. Novinárom vstup zakázal. 

V samostatnej sekcii sa predstavia filmy nominované na Cenu Lux, cenu Európskeho parlamentu. Je medzi nimi ajDievčabelgického režiséra Lukasa Dhonta, ktorý získal v Cannes Zlatú kameru za najlepší debut. Herca Victora Postela tam zase ocenili za stvárnenie ženskej hrdinky Lary. V sekcii sa premietne aj najlepší film z amsterdamského festivalu dokumentov IDFA The Other Side of Everything (slovenský názov snímky nebol v čase uzávierky Film.sk určený), ktorý nakrútilasrbská režisérka Mila Turajlić, a film Styxrakúskeho režiséra Wolfganga Fischera.

Francúzsky režisér Yann Gonzalez, minuloročný víťaz bratislavskej sekcie krátkych filmov s dielom Ostrovy, prichádza na festival so svojím druhým celovečerným filmom Nôž v srdci, ktorý mal premiéru v Cannes a neskôr získal Cenu Jeana Viga. Recenzenti ho označujú za originálne nakrútenú, sofistikovanú reinterpretáciu tradičného giallo žánru zo zákulisia pornopriemyslu. Nôž v srdci uvedie sekcia Cinema Now, ktorá ponúka prehľad súčasnej kinematografie. Predstaví sa v nej aj kenský film Rafiki režisérky Wanuri Kahiu, ktorý takisto zaujal už v Cannes. Veľa sa o ňom písalo v súvislosti s tým, že v Keni mal ťažkosti s uvedením do distribúcie. Takýto spôsob zobrazenia žien a ich vzájomnej lásky je tam totiž protizákonný, kvalifikovaný ako propagácia lesbizmu. Film sprevádzali súdne spory a projekcie povolili len na krátke obdobie, paradoxne preto, aby sa ním Keňa mohla kvalifikovať na Oscary. 

Sekcia Lexikón bude tento rok venovaná téme ženského pohľadu. „O postavení žien v kinematografii a o ich zobrazovaní vo filme sa v poslednom čase veľa hovorí, preto sa na túto tému pozrieme bližšie, pokúsime sa vysvetliť jej šírku, poukázať na jej rôzne aspekty,“ ozrejmuje Tomáš Hudák. „Filmy budú tematizovať nemužský pohľad, poukážu na prácu žien v rôznych profesiách, prevrátia typicky ,mužské‘ žánre alebo prosto sprostredkujú skúsenosť ženy.“

Jaroslava Jelchová
foto: Rafiki, MFF Bratislava