Chápadlá kalifátu vo Švédsku

Ako sa môžu mladí ľudia vo vyspelých západných krajinách zradikalizovať až tak, že spretrhajú všetky svoje putá a odídu do neznámej krajiny bojovať či zomrieť za „svoju pravdu“? Ako sa dokáže napojiť na extrémistický výklad islamu mládež, ktorá vyrástla v slobodnej, demokratickej spoločnosti s modernými vymoženosťami? Pochopiť to, čo sa nám zdá nepochopiteľné, umožňuje osemdielna švédska miniséria Kalifát, ktorú u nás možno vidieť na platforme Netflix.

Tohtoročná novinka Kalifát po uvedení okamžite vystrelila medzi najsledovanejšie seriály a zároveň medzi tie, o ktorých sa najviac diskutuje. Príčinou tohto úspechu je nielen aktuálna téma a príbehy, ktoré prinášajú odpovede na otázky spojené so šokujúcou radikalizáciou mladých, ale aj žáner. Kalifát je totiž dielom producentov kultového Mosta, ktorí sa aj tu šikovne pohybujú na poli trileru. Výnimočnosť dodávajú tomuto projektu hlbšími osobnými drámami, ktoré prestupujú akciou a napätím a postupne, ako sa divák zbližuje s postavami, ich dokonca prerastajú. Výsledkom je plnší zážitok, útočiaci na nervy.

Pätnásťročná Sulle medzi spolužiakmi vyniká. Čiernovlásku s drzým pohľadom zaujímajú vážne témy, má silný hlas a neváha ho použiť v debate, má pevné rodinné zázemie, nežije v chudobe ani v kultúrnej izolácii. A aj tak sa cíti ako obeť, obeť západného systému, ktorej pohľad nezaváži. Jej svojráznosť sprevádza rebélia a guráž pobiť sa za seba. Mohla by to byť iba fáza typická pre jej vek, keby si ju v škole vo Švédsku nevyhliadol mladý sympatický asistent pedagóga Ibbe, trpezlivý a systematický náborový agent Islamského štátu v rúchu pohodového muža s humorom a pochopením pre mladých.

Pervin je o niečo staršia než Sulle a pod nánosom únavy stále možno vidieť krásu, ktorou hneď zaujme. Pervin spieva svojej malej dcére švédsku riekanku, potom ju zabalí do perinky a seba do čiernej burky. Jej vysnený život v Rakke po boku bojovníka Islamského štátu však nie je taký, ako si predstavovala. Kruté kultúrne pravidlá, plné násilia, ktoré jej ukradli nielen slobodu, ale časom by siahli aj na milovanú dcéru, ju doženú do životunebezpečnej situácie – Pervin sa rozhodne ujsť zo Sýrie. Aby jej však švédska polícia pomohla, musí ako protislužbu zohnať informácie o chystanom útoku na Švédsko. Telefonický kontakt s ňou nadviaže razantná a temperamentná agentka Švédskej bezpečnostnej služby Fatima, ktorá však nakoniec nebojuje len s ISIS, ale aj s nadriadenými vo vlastnej agentúre. Slučka okolo hrdiniek Kalifátu sa prudko sťahuje a do pevného zovretia vťahuje aj ďalšie postavy. Tie sa stávajú organickými súčasťami príbehov mladých žien a pomáhajú plasticky dokresľovať situácie, ich motivácie i dôsledky ich konania. To je presne tá hĺbka, ktorá zúfalo chýba minuloročnému filmu bratov Dardennovcov Mladý Ahmed

Gizem Erdogan, Aliette Opheim, Nora Rios, Lancelot Ncube, Albin Grenholm, Simon Mezher, Amanda Sohrabi, Amed Bozan sú neznáme mená nielen u nás – väčšina z nich nerezonuje ani doma vo Švédsku. Tvorcovia seriálu chceli totiž Kalifát obsadiť neopozeranými tvárami, od ktorých však nevyžadovali nič menej než prvotriedne herecké výkony. Krok, ktorý sa z marketingového hľadiska môže zdať ako risk, sa rozhodne vyplatil, pretože táto nezaťaženosť hercov nastoľuje väčšiu autenticitu a umožňuje hladšie stotožniť dané postavy s ich tvárami.

Kalifát však nie je len o náboženskej radikalizácii, je to aj príbeh žien, ktoré zväčša nie sú postavami zobrazovanými v boji ISIS či proti nemu. Odkrýva viaceré skryté vrstvy tohto komplexného problému a nabáda k premýšľaniu o tom, čo by sa malo zmeniť, aby sa podobné príbehy stávali zriedkavejšie.

Kalifát (Kalifat, Švédsko, 2020) NÁMET Wilhelm Behrman SCENÁR W. Behrman, Niklas Rockström RÉŽIA Goran Kapetanovic HRAJÚ Gizem Erdogan, Aliette Opheim, Nora Rios, Amed Bozan, Albin Grenholm POČET ČASTÍ 8 HODNOTENIE  **** a pol DISTRIBUČNÁ PLATFORMA Netflix