Kiná po korone. Návrat divákov?

Po prestávke vynútenej koronou môžu kiná už niekoľko týždňov premietať. Majú však čo hrať? A majú pre koho? Návštevnosť v porovnateľnom období klesla v rádoch desaťtisícov, úlohu v tom zohrali aj multiplexy, ktoré otvorili až v posledných júnových týždňoch. „Okrem atraktívnejších titulov by nám pomohlo vrátiť ľudí do kín hlavne to, ak by sa konečne zbavili paniky z nákazy koronou,“ myslí si Richard Kliment, jeden z kinárov, ktorých sme oslovili. 

„Nečudujem sa väčším kinám, že s otvorením čakali. Spočiatku boli obmedzenia veľmi striktné, napríklad v našej 300-miestnej sále mohlo byť maximálne 25 ľudí,“ hovorí riaditeľ košického kina Úsmev Lukáš Berberich. „Kino sme otvorili asi ako prví na Slovensku, lebo sme chceli premietať hneď, ako to bude čo i len trochu možné. Sme kino, cinefili, je to naša podstata.“ Podľa neho zavážilo aj to, že prevádzku vedeli spustiť s minimálnymi nákladmi. „Vzhľadom na to, akým spôsobom sa oznamovali opatrenia a akým spôsobom sa vyjasňovali termíny, všetko akoby zo dňa na deň, bol návrat do istej miery chaotický,“ približuje manažérka bratislavského Kina Lumière Zita Hosszúová. „Keďže sme však už predtým videli, ako sa otvárajú iné typy prevádzok, že v jeden deň sa zverejní, aké opatrenia musíte dodržať, a na druhý deň môžete otvoriť, tak sme sa na to celkom dobre pripravili.“Kino patrilo takisto k prvým v krajine, ktoré po vyše dvojmesačnej pandemickej prestávke otvorili ešte počas predposledného májového týždňa. 

Otvorili aj načas zavreli. Pre nezáujem
Lumière premieta v štyroch kinosálach, ide však o klubové repertoárové kino, v ktorom atraktivitu programu neurčujú aktuálne filmové hity, ako je to v multiplexoch. Tie sa do otvárania nehrnuli. Sieť Cinemax sprístupnila svoje sály divákom 18. júna, multiplexy Cinema City v bratislavských obchodných centrách Aupark, Eurovea a Vivo! ešte o týždeň neskôr. Kiná Star Lučenec a Star Zvolen tak boli jedinými viacsálovými, ktoré sa rozhodli vyjsť v ústrety divákom a premietať už v máji. „Otvorili sme 22. mája, prakticky ako jediné slovenské multikiná. V tom čase sa kancelárie distribučných spoločností ešte len začali prebúdzať, neboli žiadne premiérové tituly. Programovo sme museli nadviazať na distribučný plán pred zatvorením, takže atraktivita titulov bola slabá,“ opisuje situáciu Richard Kliment, konateľ spoločnosti Kino Invest. Obe kiná, ktoré prevádzkuje, môžu hrať v troch sálach. Pod nezáujem divákov sa podľa Klimenta podpísali vtedy platné opatrenia: nielen dvojmetrové rozstupy, ale aj to, že kiná nesmeli predávať občerstvenie. Keď toto pravidlo ešte platilo, spolu s ďalšími ho kritizovalo aj Združenie prevádzkovateľov kín ako neférové v čase, keď už ľudia mohli chodiť aj do reštaurácií. „Mnohí diváci sa dnes pri návšteve kina tešia nielen na film, ale aj na popkorn či nachos, ktoré si pri tom dajú,“ opisuje známu prax Kliment, ktorý začiatkom júna obe kiná načas opäť zavrel. Pre nezáujem divákov. Komentuje to slovami: „Slabý záujem pri májovom otvorení ma šokoval. Myslel som si, že ľudia, skoro tri mesiace zatvorení doma, budú mať hlad po voľnočasových aktivitách. Ja by som sa hneď pri prvej príležitosti vybral takmer na hocijaký film, len aby som využil šancu a nadýchol sa života pred obmedzeniami. Väčšina Slovákov však mala zjavne iný názor.“ Po zhruba dvojtýždňovej prestávke obe kiná v polovici júna opäť otvorili. S obavami, aby to nedopadlo ako prvý pokus. „Medzičasom prišli aj aké-také premiérové tituly a hlavne uvoľnenie opatrení vrátane možnosti občerstvenia v kine, takže také tragické ako v máji to našťastie nebolo.“Podľa Klimenta je však návštevnosť aj tak veľmi slabá. „S rovnakým obdobím minulých rokov sa to nedá ani porovnať. Prevádzku sme obmedzili tak, aby sme nasadili minimum zamestnancov a mali čo najnižšie náklady, inak by to bolo ekonomicky neúnosné.“

Aj podľa Mariána Hanka z kina v Dome kultúry v Čadci sa ešte ani zďaleka nedá hovoriť o tom, že by sa kiná vrátili do normálu. „Mohli sme síce opäť spustiť premietanie filmov, ale prakticky až do júla neboli v ponuke žiadne novinky. Multiplexy nehrali a distribučné spoločnosti čakali s premiérami na ich znovuotvorenie,“ hovorí Hanko. „K dispozícii máme 400-miestnu sálu, takže aj pri dodržaní 2-metrových rozstupov sme dokázali prijať okolo 80 divákov. Multiplexy majú niekoľko sál, ale omnoho menších. Pri dodržiavaní určených rozstupov sa im neoplatilo spúšťať prevádzku,“ vysvetľuje kinár z Čadce. Aj tamojšie kino patrilo k prvým zhruba desiatim na Slovensku, ktoré otvorili takmer ihneď. „Pri zostavení ponuky som sa až do júla doslova trápil. V jednom týždni som potreboval päť titulov. Často sa stalo, že som film objednal, ale objednávku mi nepotvrdili, lebo ho už nemali na sklade. Preto ťažko povedať, či nízku návštevnosť našich predstavení spôsobil strach ľudí z nákazy, alebo neaktuálna ponuka,“ hovorí Hanko, podľa ktorého prišlo na jedno predstavenie v priemere 10 až 15 divákov. 

Otvorili aj načas zavreli. Pre koronu
Tešil sa, že v júli konečne ponúkne divákom novinky, ktoré by ich mohli navnadiť, aby prišli vo väčšom počte. „Doobeda som nahadzoval júlový program na našu internetovú stránku a Facebook, poobede som ho musel vymazávať, pretože v Čadci sa objavili nové prípady nákazy. Pekne som zaklial, dvakrát som kopol do stola a zobral som si dva týždne dovolenky,“ konštatuje Hanko. V blízkom čase chcel zistiť, či ľudia nechodia do kina preto, že sa boja, alebo je za ich nezáujmom skôr slabá ponuka. „Chcel som si to overiť na českých komédiách 3Bobule a Bourák. Na českých filmoch mávame peknú návštevnosť. Teraz sa však môže stať, že kým opäť spustíme kino, objavia sa niekde na internete. Stalo sa to už s mnohými inými titulmi a ťažko potom konkurovať internetu novinkami, ktoré vlastne už ani novinkami nie sú.“ O tom, že pre obavy zo šírenia koronavírusu zruší všetky spoločenské, kultúrne aj športové akcie v meste, rozhodol krízový štáb Čadce 25. júna, predbežný termín trvania obmedzení bol v čase uzávierky Film.sk do 6. júla. 

Hoci sa obmedzenia a zákazy pri návšteve kín uvoľnili, kinári sú radšej opatrní. V Lumièri stále dodržiavajú šachovnicové sedenie. Podľa manažérky kina sa ľudia vďaka nemu cítia bezpečnejšie. „Stále si myslíme, že opatrenia majú zmysel. Ak by sme mali v kine nával divákov a nestačila by nám polovičná kapacita, zvažovali by sme to viac, ale kým opatrenia nemajú zásadný vplyv na návštevnosť, nie je pre nás až taký problém ich preventívne dodržiavať,“ hovorí Hosszúová. V kine pravidelne robia aj polymérovú dezinfekciu, aj keď už takisto nie je prikázaná. Jediné, čo je dnes pre divákov pri návšteve kina iné ako pred koronou, sú podľa Richarda Klimenta zatiaľ povinné rúška. „Sedadlá si diváci môžu kupovať aj vedľa seba, len sa snažíme vstupenky predávať tak, aby navzájom cudzie dvojice alebo skupinky boli od seba oddelené aspoň jedným prázdnym sedadlom. Dezinfekcia a dodržiavanie nariadení, ktoré sú s prevádzkou kina spojené, sú už pre nás samozrejmosťou.“

Všetko potrebné dodržiavajú aj v košickom Úsmeve. Snažíme sa dodržiavať všetky odporúčané pravidlá, ako je nosenie rúšok, pravidelná dezinfekcia a vetranie priestorov. Avšak minule sme mali aj nepríjemnú skúsenosť. Na jednej moderovanej diskusii sa v kine pohybovala osoba, ktorá bola neskôr pozitívne diagnostikovaná na COVID-19,“ opisuje Lukáš Berberich. „Takáto vec sa pri dnešných otvorených hraniciach môže stať kdekoľvek. Diváci sa to však cez médiá a naše sociálne siete dozvedeli a mnohí mali sklon ukazovať prstom na naše kino, že za to môžeme my alebo ako sme to mohli dopustiť. Pritom všetky opatrenia sme dodržali a následne sme situáciu riešili s RÚVZ.“ Hoci im to opäť nikto neprikázal, kino hneď na vlastné náklady kompletne dezinfikovali. „Na takéto situácie si zrejme bude treba zvyknúť a naučiť sa s nimi žiť. To platí nielen pre prevádzkovateľov, ale aj pre divákov. Preto si myslím, že ešte chvíľu potrvá, kým sa dostaneme do normálneho fungovania,“dodáva Berberich. 

Paradox skorého otvorenia
Ako už zaznelo, kinárom chýbajú silné premiérové tituly. „A to nehovorím o filmoch z kategórie to musíš vidieťʻ. Kino filmy nenakrúca, musí pracovať s produktom, ktorý samo nevie ovplyvniť,“ hovorí Richard Kliment. To, že Slovensko bolo medzi prvými krajinami, kde sa mohli kiná po vlne pandémie opäť otvoriť, sa podľa neho paradoxne ukázalo ako nevýhoda. „Veľké filmové štúdiá totiž s nasadením výraznejších filmových titulov čakajú na otvorenie väčšej častí svetového kinotrhu a to ide pomalšie. Veď len tento týždeň (posledný júnový – pozn. red.) otvorili kiná vo Francúzsku, Británia ich otvára od júla. Každý týždeň dostávame od distribútorov maily, že nasadenie nových titulov sa posúva, a už sme z toho zúfalí. Nevieme, z čoho máme dovtedy prežiť,“ dodáva Kliment. Najnovšie sa posúva napríklad premiéra novinky Christophera Nolana Tenet. Pôvodne mala prísť do kín v polovici júla a zmenil sa aj posunutý dátum premiéry – z 30. júla na 12. augusta. Naopak, z 12. augusta na 30. júla sa presunula premiéra českej životopisnej novinky Havel režiséra Slávka Horáka (viac o premiérach druhého polroka čítajte na str. 7). O tomto čase mal mať svet už dávno za sebou aj premiéru najnovšej bondovky. Posledný diel série s Danielom Craigom v hlavnej úlohe sa posunul z apríla na november. Začiatkom marca, keď tvorcovia oznamovali tento presun „po dôkladnom zvážení a analýze svetového kinotrhu“, zrejme málokto tušil, že nepôjde iba o výpadok druhého najväčšieho filmového trhu, teda Číny, ale že koronavírus zavrie kiná po celom svete vrátane Slovenska. 

Invenčnejšie programovanie
„Plán premiér sa zrútil a to, čo malo byť nasadené v kinách v tomto čase, v nich nie je. Vypadli aj festivaly. To všetko má dosah na programovanie, ktoré musí byť invenčnejšie,“ vysvetľuje Zita Hosszúová, ktorá sa o to so svojím tímom pokúša. „Slabšiu ponuku filmov v našej distribúcii sa snažíme kompenzovať aj tým, že siahame po filmoch z českého distribučného okruhu, ktoré sa k nám nedostali,“ hovorí. Opäť pripomeňme, že Lumière ako repertoárové a klubové kino nie je natoľko závislé od aktuálnych kinohitov a od toho, čo vypustia von veľké štúdiá. Vďaka tomu, že český distribútor mal práva aj na územie Slovenska, získal Lumière v júni napríklad ruský film Dlhaňa. Podobným systémom „ručne“ vyberaných chuťoviek z českej distribúcie kino v najbližšom čase uvedie napríklad fínsku komédiu Víkend na chate o partii tridsiatnikov, ktorá sa po rokoch stretáva na víkendovej oslave. „Chceli by sme získať aj pár ďalších filmov, uvidíme, čo sa podarí,“ dodáva Hosszúová, ktorá by po dohode s organizátormi rada v kine uviedla aj niečo z programu štiavnického festivalu 4 živly (6. – 9. 8.).

Košické kino Úsmev zase stavilo na premietania pod holým nebom v košickom amfiteátri, kde v júli uvedie štvoricu premiér, medzi nimi dokument o Miroslavovi Žbirkovi Meky (16. júla) či životopisnú snímku Havel (30. júla). Premietať sa bude aj piaty film, v čase uzávierky Film.sk však kino titul ešte neprezradilo. Aj tu program ovplyvnili presuny premiér. „Zmeny prichádzajú nečakane, preto nad titulom, ktorý uvedieme vo štvrtok 23. júla, ešte uvažujeme. Môžem však zaručiť, že pre divákov to bude príjemné spestrenie,“ povedala dramaturgička kina Úsmev Nina Šilanová. 

Podľa kinárov býva jún ako prvý letný mesiac v porovnaní s inými obdobiami roka v návštevnosti nezriedka slabší. Aktuálny pokles je však v porovnaní so štandardným sezónnym výkyvom oveľa citeľnejší. Za pravdu dáva kinárom letmý pohľad na štatistiky. Keď po korone otvorili prvé kiná, divákov počítali na desiatky. Najnavštevovanejší titul prvého víkendu po korone, český dokument V sieti o zneužívaní detí na internete videlo 121 ľudí. Počas nasledujúceho týždňa prišlo na dvadsiatku najnavštevovanejších filmov v rebríčku do slovenských kín necelých 1 000 divákov. V júni už začali čísla podľa štatistík Únie filmových distribútorov stúpať. So začiatkom mesiaca totiž pribudli aj ďalšie otvorené sály. Výraznejší nárast divákov prišiel v druhej polovici júna. Vtedy začala premietať sieť multiplexov Cinemax a pribúdal už aj počet premiérových titulov. V posledných dvoch júnových týždňoch tak videlo dvadsiatku najnavštevovanejších filmov 22 304, resp. 14 187 divákov. Na porovnanie, v roku 2019 to bolo 70 851 a 69 567, v roku 2018 boli čísla 102 901 a 71 561. Vtedy ich významne ovplyvnila premiéra trháku Jurský svet: Zánik, ktorý len za prvý víkend videlo 60 000 divákov. Pozrime sa ešte o rok dozadu, keď bola návštevnosť 71 314 a 134 938. Vyše 88 000 divákov z druhého čísla si pripísala novinka Ja, zloduch 3.

Zodpovedne, ale bez paniky
„Divákom sme už v oznamoch na webe a sociálnych sieťach dávali vedieť, že síce otvárame, ale nech nečakajú veľké filmové hity a berú návštevu kina ako možnosť na strávenie voľného času. Mnohí reagovali naozaj s nadšením a tešili sa z otvorenia kina. Niektorí z divákov, ktorí aj prišli do kina, nám povedali, že idú síce na film, ktorý už videli, ale jednoducho nás prišli podporiť. Im patrí moja úprimná vďaka,“ opisuje situáciu Richard Kliment. „Ale našli sa aj komentáre, ktoré spochybňovali, načo vôbec otvárame, aj také, ktoré nám želali prázdne sály,“ dodáva. Strach v ľuďoch zostal a spolu s ostatnými faktormi sa podpísal pod biednu návštevnosť. „Zdravotnícke a politické autority síce s veľkou pompou uvoľňovali opatrenia, ale odkaz z toho bol: Ste opäť slobodní, už sme vám pootvárali obchody, kaviarne, reštaurácie, kiná, fitnescentrá – ale radšej tam ani nechoďte, aby sme si to nepokazili,ʻ“ zazlieva úradným autoritám prevádzkovateľ kín v Lučenci a vo Zvolene. 

„Dá sa pochopiť, že životy sú prvoradé. Nevieme si ani predstaviť, čo museli obetovať ľudia v iných štátoch, kde nákaza prepukla naplno. Dúfam, že naďalej budeme patriť medzi krajiny s najmenšou úmrtnosťou na COVID-19,“ dopĺňa pohľadom z inej perspektívy Marián Hanko. Hoci kino v Čadci opäť zavreli, nepredpokladá, že by sa štát vrátil k plošnému zatváraniu prevádzok. „Všetci vidíme, aký dosah to má na chod ekonomiky. Predpokladám, že kiná a prevádzky všeobecne sa budú zatvárať už len v tých oblastiach, kde sa bude rozširovať nákaza, tak ako teraz v Čadci,“ myslí si.

Opatrenia vlády, ktoré by mohli pomôcť kinárom, sú podľa viacerých z nich nedostatočné. „Príspevky na mzdy zamestnancov v čase nášho povinného zatvorenia pokrývajú len časť mzdových nákladov, skoro všetky odvody si je možné len odložiť – štát ich neodpustí, preplácanie nájmov nerieši ďalšie výdavky, ktoré sú s nájmom v nákupných centrách spojené,“ vyratúva Kliment. Z veľkej časti tak upozorňuje na nedostatky, o ktorých hovoria kinári už celé týždne. „Opatrenia považujeme za nedostatočné a pomalé,“ pridáva sa Lukáš Berberich z košického kina. „Ministerstvo kultúry nám nijako výrazne nepomohlo. Avizované pôžičky od AVF určené prevádzkovateľom kín, ktoré by nám dokázali pomôcť, sa nakoniec ani nebudú realizovať. V zásade by nám však najviac pomohlo, ak by ministerstvo kultúry malo jasný a systémový plán pomoci. Na ten je stále čas, všetci budeme rátať veľké straty.“ Berberich upozorňuje, že prípadnú silnú druhú vlnu pandémie by bez výraznej pomoci štátu nezvládli. „Počas pandémie sme často počuli: ‚Spolu to dokážeme.ʻ Sektor služieb krváca. Teraz je najvyšší čas zájsť si do svojej obľúbenej kaviarne, reštaurácie či do kina, pretože potrebujeme naštartovať spotrebu. Inak to bude mať veľmi nepríjemné následky pre celý sektor aj pre našu ekonomiku celkovo,“ apeluje Kliment. „Treba zostať zodpovedný, ale zbaviť sa paniky, až fóbie z korony. Začať normálne žiť. To pomôže nám všetkým, nielen kinám.“

Matúš Kvasnička