Chlapčenstvo
(Bontonfilm)                                               

Dospievanie ako kľúčová hybná sila filmového námetu už poslúžilo mnohým tvorcom. Richard Linklater patrí k režisérom, ktorí často konfrontujú nuansy reálneho a filmového času s cieľom následného „špeciálneho efektu“ reality. Základným manipulačným prostriedkom snímky Chlapčenstvo sa v tomto zmysle stal dvanásť rokov dlhý experiment. Počas neho nakrútil režisér s hlavnými predstaviteľmi v presne stanovených časových úsekoch sekvencie, ktorých autentickosť by mala byť v konfrontácii s digitálne sa transformujúcou kinematografiou neotrasiteľná. Cestu hlavného hrdinu Masona (Ellar Coltrane) od základnej až po vysokú školu môže divák absolvovať spolu s jeho predstaviteľom bez pocitu afektovaného eskamotérstva. Linklater nepracoval so „železným“ scenárom a míľniky Masonovho života vyskladal viac-menej intuitívne. Vo výsledku sa tak možno viac spoľahol na samotnú silu bezprostredného záznamu (ne)inscenovanej reality ako na premyslenejšiu prácu s naráciou, ktorá by viac využila aj odkryla ponúkané možnosti takejto metódy. Unikátne dvanásťročné nakrúcanie by stálo za samostatný bonusový dokument či iné pridané materiály, no tuzemské DVD ponúka iba štandard (originálna verzia, český dabing a titulky).


Mapy ku hviezdam
(CinemArt/Bontonfilm)                                                           

Hollywood je štátom v štáte i autonómnou spoločenskou jednotkou, riadenou peniazmi a nepísanými pravidlami, na míle vzdialenými od všetkého, čo by mohlo niesť známky morálky alebo empatie. Aspoň to tvrdí väčšina tých, ktorí mali možnosť nazrieť za kulisy „továrne na sny“. Ani David Cronenberg divákom neponúka idylické pohľadnice, ale skôr pohľad do navoňanej žumpy. Plejáda (anti)hrdinov (starnúca herečka, dospievajúci detský herec a jeho rodina, začínajúci herec...), poznačených psychicky i fyzicky, prežíva výlučne na základe ponuky a dopytu. Rodinné väzby nahrádzajú účelovými spojenectvami, motivovanými prevažne uspokojovaním štandardných aj neštandardných potrieb a základných pudov. Aj občasné záchvevy normálnosti a úprimnosti ihneď prekrýva zvyšujúce sa dávkovanie zvrátenosti, na povrch sa derúcich nánosov podvedomia. Východiskom sa stáva prázdnota a bezcieľnosť ochucovaná nelegálnymi „životabudičmi“. „Deň kobyliek v Čínskej štvrti“ ponúka distribútor v pôvodnej verzii, českom dabingu a s českými titulkami. Bonusy ani tentoraz na disku nie sú.                                                           


Stratené dievča                                                       
(Bontonfilm)                                               

Veci nikdy nie sú také, aké sa zdajú. Preniknúť pod ich povrch znamená odhaliť súvislosti a zmapovať trasy, ktoré mali byť pred náhodným pozorovateľom skryté. Nick a Amy tvoria šťastný pár. Minimálne ich okolie to tak vníma a verí verejne prezentovanej idyle. Občasné nezhody či drobné napätia sa považujú za obvyklý sprievodný jav každého manželstva. Jedného dňa však Amy bez stopy zmizne a vyšetrovanie naznačuje, že Nick by mohol byť hlavným podozrivým v prípade jej predpokladanej vraždy. Klasický námet béčkových trilerov (tentoraz adaptovaný podľa úspešnej knižnej predlohy) zaujal Davida Finchera a právom nastolil vysoké divácke očakávania súvisiace s výsledným filmom. Fincherova perfekcionisticky chladná réžia ponúka divákovi symetricky vybalansované a opticky bezchybné zábery, napínavý, hoci značne vykonštruovaný príbeh a strojovo presné herecké výkony. Medzi týmito remeselne zvládnutými ingredienciami pomerne výrazne zaniká dôslednejšia motivácia postáv a ich hmotný, takpovediac ľudský rozmer. Technicky štandardnú výbavu disku dopĺňa ako bonus režisérov komentár, ktorý diváka prevedie vznikom i realizáciou filmu.                                                           


Nekonečný príbeh
(Magic Box)                                                                       

Príbeh o záchrane ríše Fantázia sa stal právom obľúbeným a v pravom zmysle kultovým aj v našich končinách. Vo svojej dobe najdrahší nemecký koprodukčný film, nakrútený podľa predlohy Michaela Endeho, kombinuje pôsobivú trikovú zložku so zručnou réžiou Wolfganga Petersena, ktorý touto snímkou získal vstupenku do Hollywoodu. Legendárny, dobrodružne ladený príbeh oživil množstvo originálnych rozprávkových bytostí a skĺbil svet vysnívanej krajiny s bežnou realitou veľkomesta. Jednoduchý námet o chlapcovi, ktorý uniká do fiktívneho dobrodružného sveta prostredníctvom zázračnej knihy, sa dočkal dvoch pokračovaní – bohužiaľ, oveľa menej kvalitných – a ešte nekvalitnejšieho seriálového pokračovania pre televíziu. Najnovšie DVD vydanie (spolu so súbežným blu-ray vydaním) sa pýši označením „remastrovaná verzia“ a prináša digitálne zreštaurovanú kópiu tejto klasiky. Oproti pôvodnému vydaniu obsahuje anglickú verziu, pôvodný český kinodabing a české titulky. Ani tu však nie sú bonusy, známe zo zahraničných edícií. Najciteľnejšie chýba americká verzia filmu, ktorá je oproti tu prítomnej kinoverzii strihovo odlišná a fanúšikov by určite zaujímala.

Jaroslav Procházka