KineDok – nová cesta pre európske dokumenty

Päť krajín strednej a východnej Európy sa rozhodlo zapojiť do projektu alternatívnej distribučnej platformy KineDok, ktorá sa zameria na prezentáciu autorských dokumentárnych filmov z tohto regiónu. Na projekte sa zúčastňuje aj Slovensko, čo znamená, že počas roka sa budú v dvadsiatich tunajších kultúrnych priestoroch premietať filmy z kolekcie dvanástich výberových dokumentov.     

Zostava filmov bude kolovať aj po ďalších štyroch krajinách, ktoré na pilotnom ročníku projektu KineDok spolupracujú. Zo slovenskej tvorby sú v zahraničí k dispozícii snímky Comeback (r. M. Remo) a Kauza Cervanová (r. R. Kirchhoff). Okrem Slovenska sa do projektu zapojili Česko, Rumunsko, Maďarsko a Chorvátsko. Hlavným organizátorom je český Institut dokumentárního filmu. „Každá z piatich zúčastnených krajín je špecifická, ale spoločné majú to, že v nich tradičná distribučná sieť nevytvára ideálne podmienky na kontakt medzi autorskými dokumentmi a ich divákmi. Som si istá, že na území Slovenska žije minimálne 100 000 ľudí, ktorých by špička európskej dokumentaristiky zaujímala, a to nielen preto, že ide o kvalitné umenie, ale predovšetkým preto, že k týmto filmom sa viažu závažné spoločenské témy, ktoré sú podnetné pre kohokoľvek so záujmom o okolitý svet,“ hovorí Eva Križková z distribučnej spoločnosti Filmtopia, ktorá sa na projekte KineDok podieľa za Slovensko. „Zatiaľ čo tradičné kiná a ešte viac multiplexy nemajú vo svojom programe dostatok priestoru pre dokumenty, pretože potrebujú uspokojiť všeobecnejšie požiadavky, my sme vyhľadali projekčné miesta, kde diváci na dokumenty čakajú.“

Slovenskú časť projektu slávnostne otvorila projekcia filmu 1989, ktorá sa uskutočnila 15. apríla v A4 – priestore súčasnej kultúry v Bratislave za účasti tvorcov Andersa Østergaarda a Erzsébet Rácz. Autorská dvojica sa v dokumente sústredila na to, akým podielom prispel k pádu železnej opony maďarský predseda vlády Miklós Németh, respektíve jeho rozhodnutia podporujúce priepustnosť hranice medzi Východom a Západom.

Na Slovensko by mali zavítať aj tvorcovia a protagonisti ďalších filmov. Každé z dvadsiatich projekčných miest, medzi ktorými sú kluby, centrá súčasnej kultúry či kaviarne, si pritom z katalógu 12 ponúkaných dokumentov vyberie aspoň 6 titulov. K dispozícii majú okrem snímky 1989 aj Sugar blues (r. A. Culková, Česko), Bukurešť, kde si? (r. V. Petri, Rumunsko), Tu... vlastne tam (r. L. Capatana Juller, Rumunsko), Použití (r. B. Šeparović, Chorvátsko), Šťastní až naveky (r. T. Božić, Chorvátsko), Joanna (r. A. Kopacz, Poľsko, nominácia na Oscara v kategórii krátkych dokumentov), Danielov svet (r. V. Lišková, Česko), Krv (r. A. Rudnickaja, Rusko), Loptičky a melóny (r. K. Kovács, Maďarsko). Z domácich filmov sa bude na Slovensku premietať spomínaná Kauza Cervanová a dokument Vtedy v Bratislave (r. T. Križková) – spletitý príbeh rodiny Žofie Langerovej, ktorej dve dcéry emigrovali v roku 1968 do Švédska.

Projekčné miesta KineDoku sú rozmiestnené v rôznych častiach Slovenska od Bratislavy (KC Dunaj, A4 – priestor súčasnej kultúry, Foajé, Kino Lumière) cez Trnavu, Skalicu, Topoľčany, Bátovce, Banskú Bystricu, Banskú Štiavnicu, Zvolen, Žilinu, Liptovský Mikuláš až po Spišské Podhradie, Levoču, Rimavskú Sobotu, Gelnicu a Košice. A hoci je KineDok naplánovaný až do konca roka 2015, mal by to byť ešte dlhodobejší projekt. „Projekt už vznikol s myšlienkou vytvárania stabilnej distribučnej siete a v každom roku by sa mal rozrásť tak o projekčné miesta, ako aj o počet filmov a ďalšiu krajinu,“ uzatvára Eva Križková z Filmotopie.

Daniel Bernát
FOTO: FB stránka KineDoku