Aj vo februári sa do kín dostanú nové slovenské filmy, takže v aktuálnom Film.sk nechýba rubrika Novinky, hoci tentoraz nevznikala ľahko – zostava snímok bola premenlivá a chcelo to dosť pátrania, než sa ustálila do súčasnej podoby. A napokon v nej aj tak chýba stredometrážny dokument Život v oblakoch (r. E. Baláž), ktorý sme nestihli spracovať. Zopár projekcií mal už vlani v decembri a vyzerá to tak, že ho ešte nejaké kiná premietnu. Viac o ňom napíšeme v ďalšom čísle. Spolu s Profesionálnou cudzinkou a Opuštěným vesmírom, ktoré nájdete už v tomto vydaní, patrí k filmom, ktoré sa do kín dostávajú prostredníctvom samodistribúcie. Ponúkajú ich teda samotní tvorcovia/producenti, nie distribučné spoločnosti. A dozvedieť sa o nich niekedy naozaj nie je ľahké. Pomohlo by, keby existoval oficiálny zoznam slovenských kinematografických diel premiérovaných v kinách nielen prostredníctvom členských spoločností Únie filmových distribútorov.

Pátranie rôzneho druhu sa často spája aj s digitalizáciou archívnych filmov v Slovenskom filmovom ústave. V Téme čísla sa snažíme priblížiť, ako tento náročný proces prebieha, čo všetko zahŕňa aj aké tituly sa aktuálne spracúvajú.

Náročné bolo dostať do aktuálneho čísla štatistické údaje súvisiace s kinodistribúciou slovenských filmov v roku 2016. V rubrike Aktuálne sa napokon predsa len dozviete, aké rekordy vlani padali a že viaceré ukazovatele sú povzbudivé. Zostra sa však začal tento rok, aspoň čo sa týka návštevnosti domáceho filmu, konkrétne romantickej komédie Všetko alebo nič, ktorú recenzujeme. A že rok bude zostra aj pokračovať, hoci v inom význame, predznamenáva rozhovor s režisérkou Ivetou Grófovou. Jej Piata loď sa do slovenských kín dostane v marci, no už vo februári sa chystá do sveta – na berlínsky festival. A nie je osamotená. 

Daniel Bernát