2016: To tu ešte nebolo

Rok 2016 priniesol v slovenských kinách ďalšie rekordy. Hrubé tržby medziročne vzrástli takmer o 23 % a dosiahli bezmála 30 miliónov eur, čo je najviac v ére samostatnosti. Celková návštevnosť vzrástla o 23,4 % na takmer 5,7 milióna divákov a je najvyššia od roku 1994. No a podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti bol vlani opäť takmer 7 %. Najnavštevovanejším domácim filmom sa po predchádzajúcich úspechoch dokumentov stal tentoraz hraný titul – Červený kapitán

Triler Michala Kollára Červený kapitán videlo 87 224 divákov, vďaka čomu sa stal trinástym najnavštevovanejším filmom roku 2016 a ôsmym divácky najúspešnejším domácim filmom v ére slovenskej samostatnosti.

Z hľadiska produkcie minulý rok zaostal o dva tituly za rekordným počtom filmov roku 2015. Vzniklo 28 dlhometrážnych slovenských a koprodukčných snímok (z toho len 9 minoritných koprodukcií). Výrazne však klesla výroba majoritne slovenských hraných filmov, ktorých vzniklo len 6.

Rekordný bol počet premiér. Do kín sa dostalo až 26 slovenských dlhometrážnych filmov – 13 hraných (z toho 7 minoritných koprodukcií), 12 dokumentárnych (z toho len 1 minoritná koprodukcia) a 1 minoritný animovaný titul. Doplnila ich obnovená premiéra snímky Martina Šulíka Všetko čo mám rád (1992), pásmo animovaných filmov Kataríny Kerekesovej Mimi & Líza a stredometrážny dokument Život v oblakoch (r. Erik Baláž). Navyše ako predfilmy mali v kinách premiéru aj 4 krátke animované filmy: Braček jelenček (SR, 2016, r. Zuzana Žiaková), Hviezdny taxík (SR, 2015, r. Juraj Krumpolec), Kovbojsko (SR, 2015, r. Dávid Štumpf) a Superbia (Maďarsko/ČR/SR, 2016, r. Luca Tóth). Najnavštevovanejším domácim dokumentom bola Sloboda pod nákladom Pavla Barabáša s 15 283 divákmi a z minoritných koprodukcií bola najúspešnejšia komédia Tomáša Hoffmana Bezva ženská na krku so 46 568 divákmi. Vďaka nej a komédii ďalšieho debutanta Radka Bajgara Teória tigra sa po rokoch zvýšil aj podiel minoritných koprodukcií na návštevnosti slovenských filmov.

Slovenské filmy distribuovalo do kín až 11 distribučných spoločností – najaktívnejšia z nich bola opäť Asociácia slovenských filmových klubov s deviatimi domácimi premiérami – a 3 produkčné spoločnosti (Arolla, Art4, JM film) nasadili do kín svoje filmy priamo, bez spolupráce s klasickým distribútorom.

Dôvera divákov k domácej produkcii neklesá. Priemerná návštevnosť na predstavenie 100-percentne slovenského filmu alebo majoritnej koprodukcie vzrástla z 30,26 diváka v roku 2015 na 31,83 diváka v roku minulom. A spolu prišlo do kín na všetky premietané domáce tituly, nielen tie premiérové, 377 072 divákov, čo je 6,6-percentný podiel na celkovej návštevnosti. Najvyššiu priemernú návštevnosť na predstavenie mali dokumenty Tatry, nový príbeh (62,29 diváka) a Život v oblakoch (62), z hraných filmov boli v tomto smere najúspešnejšie tituly Červený kapitán (45,81) a Učiteľka (41,58).

Vlaňajšej filmovej distribúcii na Slovensku sa budeme podrobnejšie venovať v marcovom vydaní Film.sk.

Miro Ulman
FOTO: Červený kapitán, Forum Film