Zlaté šesťdesiate na TA3

Televízia TA3 pokračuje aj vo februári vo vysielaní dokumentárneho cyklu Zlaté šesťdesiate, ktorý približuje osobnosti československej kinematografie 60. rokov a koprodukčne sa na ňom podieľal SFÚ. Dňa 3. 2. sa v rámci cyklu predstaví kameraman Miroslav Ondříček, o týždeň neskôr (10. 2.) to bude režisér a scenárista Ivan Passer a 17. 2. kameraman slovenského pôvodu Igor Luther, ktorý už počas štúdia na FAMU spolupracoval s Elom Havettom i s Jurajom Jakubiskom, s ktorým neskôr nakrútil aj Kristove roky alebo Vtáčkov, siroty a bláznov. TA3 uvedie vo februári v rámci cyklu aj časť venovanú režisérke a scenáristke Věre Chytilovej (24. 2.).

dan

Creative Europe Desk

Slovensko informuje Slovenské subjekty získali v roku 2016 v podprograme Kultúra podporu v celkovej výške 273 224 eur, v podprograme MEDIA 1 034 420 eur. V podprograme MEDIA boli vlani mimoriadne úspešné produkčné spoločnosti, ktoré v rámci schémy Vývoj jednotlivých projektov získali celkovú podporu vo výške 190 000 eur, z toho 60 000 eur jeden projekt animovaného filmu (Bfilm s projektom Srdce veže), 80 000 eur dva projekty hraných filmov (D. N. A. a Správa a HITCHHIKER Cinema s projektom Čakanie) a 50 000 eur dva projekty dokumentárnych filmov (atelier.doc a projekt Dubček, Peter Kerekes a Okupácia 1968). Po prvý raz získal slovenský subjekt aj podporu TV vysielania vo výške 145 000 eur (Fool Moon a projekt Websterovci), spolu získali slovenské producentské spoločnosti 335 000 eur. Tradične najväčšiu podporu získali distribútori – 67 100 eur v rámci Výberovej podpory kinodistribúcie a rekordných 403 090 eur v rámci Automatickej podpory kinodistribúcie. Tri slovenské spoločnosti boli súčasťou konzorcií, ktoré boli podporené v schémach Podpora práce s publikom (Filmtopia a projekt KineDok, z celého grantu bolo na Slovensku preinvestovaných 15 507 eur) a Podpora tréningových programov (dve slovenské spoločnosti: Character a projekt Midpoint TV Launch a Asociácia nezávislých producentov s projektom DOK.Incubator, podpora pre slovenskú časť programov predstavovala 59 700 eur).

Celková podpora pre slovenské subjekty dosiahla rekordných 880 397 eur v rámci podprogramu MEDIA a spolu s nepriamou podporou v sieti Europa Cinemas (154 023 eur) sa celková suma vyšplhala na 1 034 420 eur, čo je najlepší výsledok v celom období, odkedy je Slovensko členským štátom MEDIA. Rovnako úspešný je pomer žiadajúcich a podporených slovenských spoločností (58 žiadajúcich – 41 podporených, čo predstavuje 70,69 %) a predkladaných a podporených projektov (91 predložených – 55 podporených, čo je 60,44 %).

Aktuálne uzávierky:
- Výzva EACEA/21/2016, podpora Vývoja balíkov projektov, má uzávierku 2. februára 2017,
- Výzva EACEA/17/2016, podpora Prístupu na trh, uzávierka je 2. februára 2017,
- Výzva EACEA/25/2016, Podpora filmového vzdelávania, uzávierka 2. marca 2017,
- Výzva EACEA/22/2016, Podpora vývoja videohier, uzávierka 2. marca 2017.

vs 

Najúspešnejší film ASFK bol vlani zo Slovenska

V roku 2016 mohli diváci v kinách vidieť 34 celovečerných a 2 krátke filmy z distribúcie Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK). Ich návštevnosť sa vyšplhala na 133 472 divákov a v TOP 10 ani tentoraz nechýbali slovenské tituly. Jeden z nich je dokonca na čele rebríčka – ide o dokument Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom, ktorý videlo 15 283 divákov. Druhé miesto v rebríčku obsadil Príbeh lesa (r. J. Perrin, J. Cluzaud) s 11 764 divákmi a tretia bola opäť domáca snímka – Eva Nová s 9 169 divákmi. Ďalšie poradie v rebríčku ASFK je nasledovné: 4. Trabantom do posledného dychu (r. D. Přibáň, 8 363 divákov), 5. Richard Müller: Nespoznaný (r. M. Remo, 6 838), 6. Ja, Olga Hepnarová (r. T. Weinreb a P. Kazda, 6 024), 7. Mladosť (r. P. Sorrentino, 4 973), 8. Toto je náš svet! (r. M. Ross, 4 043), 9. Zbrusu Nový zákon (r. J. Van Dormael, 3 873), 10. Fúsi (r. D. Kári, 3 179).

Martina Paštéková 

Kinu Lumière sa darilo napriek odstávke

Aj keď bol minulý rok pre Kino Lumière v Bratislave vzhľadom na jeho renováciu náročný, dokázalo si udržať priazeň divákov. Napriek skrátenej, 8-mesačnej prevádzke ho navštívilo 68 331 divákov, čo je až 85 percent návštevnosti, ktorú malo kino v roku 2015 (80 567). Zároveň sa vlani zvýšil priemerný počet divákov na jedno predstavenie – z 26 na 29. Celkovo sa minulý rok v kine Slovenského filmového ústavu uskutočnilo 2 334 projekcií, z čoho bolo 1 195 (51 %) venovaných európskym (nenárodným) filmom a 686 (29 %) slovenským a koprodukčným snímkam. Slovenská koprodukcia sa dokonca stala divácky najúspešnejším titulom – ide o existenciálnu drámu Ja, Olga Hepnarová (r. T. Weinreb, P. Kazda), ktorú videlo 2 093 divákov. Na druhom mieste skončil americký film Revenant: Zmŕtvychvstanie (r. A. G. Iñárritu), tretiu priečku zaujala slovenská dráma Eva Nová (r. M. Škop), nasleduje taliansky film Mladosť (r. P. Sorrentino) a maďarská holokaustová dráma Saulov syn (r. L. Nemes).

zs

Slovenská kinematografia prišla o Petra Záchenského

Vo veku 81 rokov zomrel 1. januára 2017 slovenský režisér a kameraman Peter Záchenský. V pozícii kameramana spolupracoval na dokumentárnych snímkach popredných osobností, ako bol Martin Slivka (Balada v dreve, Etudy o človeku zo slovenskej gotiky), Vojtech Andreánsky (Vyrástli z dreva, Horiace samoty) či Jozef Zachar (Stredoveká plastika). Samostatne nakrúcal od druhej polovice 70. rokov, medzi jeho dokumenty patria napríklad tituly Hľadanie výrazu, Diagnóza maliar, Majster, Ad revidendum, Operačný deň, Šanca alebo Umenie vzdoru.

dan 

Zomrel Jean-Loup Passek

Dňa 4. decembra 2016 zomrel v Paríži vo veku 80 rokov významný francúzsky filmový kritik, historik, organizátor Jean-Loup Passek. Celý svoj aktívny život bol propagátorom slovenskej kinematografie vo Francúzsku. Na festivale v La Rochelle, ktorý založil, uviedol retrospektívy režisérov Dušana Hanáka, Juraja Jakubiska a Štefana Uhra. Z jeho podnetu sa v rokoch 1996 až 1997 v Centre Pompidou v Paríži konala rozsiahla retrospektíva (150 titulov) slovenských a českých filmov. Slovenské snímky propagoval aj na mnohých menších podujatiach. V poslednom období bol odborným poradcom parížskeho vydavateľstva Malavida pri vydávaní slovenských filmov na DVD.

Viera Ďuricová