Bez svetla nie je tieň

Neodmysliteľnou súčasťou rozprávok je jednoduchý koncept boja dobra so zlom. A sú to aj iné dualizmy, ktoré dokážu usporiadať rozprávkový svet do jasných, binárnych kategórií. Práve preto vedia strhnúť diváka akejkoľvek vekovej skupiny – chaos sa rozpadáva pod silou dobra a stráca svoju desivú tvár. Rozprávka Hodinárov učeň režisérky Jitky Rudolfovej sa uberá cestou istej sebareflexívnej meditácie o opačných póloch rôznych javov.

Odvážny Urban musí splniť náročnú úlohu, aby si mohol zobrať za ženu hodinárovu dcéru Lauru. Nekomplikovaná dejová línia je zaplnená Urbanovými úlohami – epizódami, ktoré niekedy lepšie, inokedy horšie pracujú s napätím či humorom. Ich intenzita nie je vyrovnaná, občas sa objavia klišé, ale aj nemotivované a nelogické prvky. Nič to však nemení na tom, že nastolenie týchto úloh so sebou prináša rôznorodú mytológiu, záhadnosť, ktorá dokáže diváka upútať. Zásluhu na tom má scénografia a výprava. Urban sa osamelo potuluje, prechádza pomedzi obrovské skaly, cez vysokú trávu, úzke kamenné priechody... Modeluje sa tak tajomný, niekedy až temný priestor plný nebezpečenstva a výziev.

Aj na úrovni svetla a tmy vytvára snímka pozoruhodné obrazy. Badať tu napríklad inšpirácie barokovým šerosvitom, hlavne v interiérových scénach. Tvorcovia dôsledne pracujú s rôznymi možnosťami svetla a ponúknu aj nezvyčajnú (v kontexte filmovej rozprávky) snovú scénu, v ktorej sa na Lauru pomocou projekcie premieta pohyblivý tieň počas muzikálového čísla.

V tradícii česko-slovenskej rozprávky prekvapí Hodinárov učeň smelosťou formálneho spracovania, zároveň sa však nevyhne vyčerpaniu – skratkovitosti na miestach, kde by mal byť výpovednejší, a poľaveniu v dramatickom tempe tam, kde by mal byť razantnejší.

Hodinárov učeň (Hodinářův učeň, Česko/Slovensko, 2019) SCENÁR A RÉŽIA: Jitka Rudolfová KAMERA: Ferdinand Mazurek STRIH: Jakub Hejna HUDBA: Ivan Acher HRAJÚ: Michal Balcar, Dana Droppová, Viktor Preiss, Éva Bandor, Václav Neužil, Jaroslav Plesl, Jana Plodková MINUTÁŽ:102 min. HODNOTENIE: *** DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 12. 9. 2019

Peter Kováč (poslucháč audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU)