23. Festival študentských filmov Áčko

Študentská tvorba a hľadanie pravdy

Festival študentských filmov Áčko sa uskutoční už po 23. raz (23. – 26. 10.) na pôde Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v Bratislave, ktorá je aj hlavným organizátorom podujatia. Ponúkne súťažné i nesúťažné filmy, bohatý sprievodný program a prídu aj zaujímaví hostia. Téma ročníka je závažná – hľadanie pravdy v dobe presýtenej informáciami, no s hravým názvom Cinema-veríte?. 

Áčko ponúkne výber toho najlepšieho z audiovizuálnej študentskej tvorby uplynulého roka s cieľom dostať ju do povedomia čo najširšej skupiny divákov. Dôraz kladie, prirodzene, na filmy domovskej FTF VŠMU, no odprezentuje aj práce z iných škôl zameraných na filmové umenie a multimédiá.Prostredníctvom projekcií a diskusií vytvorí priestor na vzájomnú konfrontáciu a reflexiu aktuálneho stavu a smerovania filmovej tvorby a vzdelávania. 

O výbere filmov, ktoré sa dostanú do súťaže Áčka, rozhoduje malá porota vytvorená zo študentov FTF VŠMU. O víťazoch v jednotlivých kategóriách (najlepší film festivalu, najlepší hraný, dokumentárny a animovaný film, scenár, kamera, zvuk, strih a vizuálne efekty) rozhoduje veľká porota, tento rok v zložení Ramunas Greicius – kameraman, režisér, profesor Litovskej hudobnej a tanečnej akadémie, Jana Bébarová – umelecká riaditeľka REC FEST-u, šéfredaktorka online filmového časopisu 25fps.cz, pedagogička na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne, Elena Flašková – členka výboru LITA, umelecká prekladateľka z francúzštiny a nemčiny, vedúca katedry jazykov na VŠMU, za Literárny fond Fedor Bartko – scenárista, kameraman a režisér, dokumentarista, predseda Únie slovenských televíznych tvorcov. V porote bude aj zástupca Slovenskej asociácie producentov v audiovízii Ľubomír Štecko, režisér, kameraman, televízny dramaturg a producent. Špeciálnu cenu Critics’ Choice udelí porota zložená z českých a slovenských filmových kritikov. Tento rok v nej zasadne Jana Dudková z Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, spomenutá Jana Bébarová a šéfredaktor portálu Kinema.sk Peter Konečný. Návštevníci Áčka si zase vyberú najlepší divácky film.

Súčasťou festivalu budú aj nesúťažné projekcie nazvané Second Line, ktoré budú tvoriť pásma filmov z príbuzných festivalov, ako sú napríklad FAMUFEST, Fest Anča, PAFF (Pezinský alternatívny filmový festival). Diváci tak uvidia i filmy študentov z Prahy a v programe budú zahraničné diela zastúpené v ešte väčšom rozsahu. „Tvorbu zahraničných filmových škôl premietneme v rámci nesúťažnej sekcie aj v bloku, ktorý sme pomenovali CILECT Life na základe Medzinárodnej asociácie filmových a televíznych škôl CILECT, ktorá nám poskytne filmy,“ poznamenáva výkonný riaditeľ festivalu Erik Kliment.

V rámci sprievodného programu sa diváci môžu tešiť na viacero diskusií, masterclassov, tvorivých seminárov a ďalších aktivít napojených na tému festivalu Cinema-veríte?. Tá sa bude venovať problematike prebytku informácií a zmätku, ktorý vytvárajú fake-news a rôzne hoaxy. „Chceli by sme položiť divákovi otázku: Čo je pravda a kde ju hľadať? Čomu človek má veriť a čo má prehliadnuť? Chceme docieliť, aby sa ľudia zamysleli nad problematikou hoaxov, a tým vyvolať spoločenskú diskusiu týkajúcu sa tohto problému,“ ozrejmujú organizátori festivalu. 

Návštevníci Áčka sa budú môcť zúčastniť napríklad na diskusii so skúsenou slovenskou scenáristkou, dramaturgičkou a pedagogičkou Zuzanou Gindl-Tatárovou alebo s predstaviteľmi občianskeho združenia digiQ, ktoré „poskytuje neformálne vzdelávanie pre rodičov a odborníkov s cieľom budovať odolnosť detí na internete a podporuje aj inteligentné digitálne občianstvo“. Festival privíta i vzácneho hosťa z Poľska – medzinárodne uznávaného režiséra Krzysztofa Zanussiho, niekdajšieho predstaviteľa kina morálneho nepokoja a tvorcu filmov Štruktúra kryštáluIlumináciaOchranné sfarbenieKonštantaŽivot ako smrteľná choroba, prenášaná pohlavnou cestou či Persona non grata. V Bratislave bude Zanussi viesť masterclass na tému, či môžu byť sny skutočnosťou. O svoje profesionálne skúsenosti sa na Áčku podelí aj kameraman Federico Cesca, ktorý sa podieľal na seriáloch americkej streamovacej platformy Netflix, no okrem toho spolupracoval napríklad aj na rozsiahlom koprodukčnom filme Yomeddine, ktorý sa tento rok premietal v slovenskej kinodistribúcii. 

Bohatý štvordňový program uzavrie ceremoniál odovzdávania cien, ktorý sa bude konať v sobotu 26. 10. na FTF VŠMU.

Jaroslava Jelchová

20. MFDF Jeden svet

Filmy, ktoré otvárajú myseľ

Už po dvadsiaty raz sa v Bratislave uskutoční Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet. Od 9. do 13. 10. ponúkne viac ako 40 snímok, diskusie, výstavy, krsty kníh i koncerty. Festival bude potom pokračovať v ďalších slovenských mestách. Jeho pravidelnou súčasťou sú aj kultúrno-vzdelávacie školské projekcie vybraných titulov. 

Jeden svet prináša každý rok filmy, ktoré reflektujú aktuálne globálne témy s dôrazom na ľudské práva. Hlavnou témou tohto ročníka je zložitosť a presýtenosť 21. storočia. Stratení v súčasnosti, tak ju nazvali organizátori. Filmy budú rozdelené do štyroch sekcií: Spoločenská situácia – politické režimy, Medziľudské vzťahy, Technologický pokrok, Ekológia – klimatické zmeny. Tento ročník by mal byť zároveň aj akýmsi ohliadnutím sa za históriou Slovenska i samotného festivalu. „Celý aktuálny ročník reflektuje uplynulých 20 rokov Jedného sveta a 30 rokov od Nežnej revolúcie. Zamýšľa sa nad tým, ako nás ovplyvnila naša minulosť, kde sa nachádzame teraz a kam sa chceme ako krajina i ako jednotlivci v budúcnosti posunúť,“ ozrejmuje umelecká riaditeľka festivalu Diana Fabiánová.

Vytýčenú tematickú líniu reprezentuje otvárací film Ukradnutý štát režisérky Zuzany Piussi, ako aj niekoľko ďalších snímok zo súťažnej sekcie Slovensko a Česko za ľudské práva. Súťažiť budú slovenské a koprodukčné tituly Skutok sa stal (r. Barbora Berezňáková), Stratený domov (r. Juraj Mravec ml.), Hluché dni (r. Pavol Pekarčík), Dobrá smrť (r. Tomáš Krupa), BATAstories (r. Peter Kerekes) a české dokumenty Moje storočie (r. Theodora Remundová), Forman vs. Forman (r. Helena Třeštíková, Jakub Hejna), Lístok na mesiac (r. Veronika Janatková), Diaľava (r. Martin Mareček) a Kibera: Príbeh slumu (r. Martin Páv). „Kritériom je ľudskoprávna tematika a kvalita spracovania. Hlavný dôraz je na myšlienke a posolstve filmu, téme, ktorú film otvára. No, samozrejme, aj forma a úroveň spracovania je dôležitá. Snažíme sa mať profesionálne natočené, pútavé dokumenty so silným posolstvom. Tých dobrých domácich dokumentov v tejto oblasti zase nie je také množstvo, že by bolo treba robiť srdcervúce rozhodnutia a vyraďovať z výberu výborné snímky. Sekcia je však bohatá a rozmanitá,“ uvádza Fabiánová.

O víťazovi rozhodne porota v zložení Alexandra Kandy Longuet (belgická režisérka, minuloročná víťazka MFDF Ji.hlava), Jan Gebert (český novinár a režisér, vlaňajší víťaz Jedného sveta) a Marek Kuboš. Festivaloví diváci si môžu vybrať víťaza spomedzi všetkých filmov v programe. 

„Keďže vieme, že kvalitný obsah je len polovicou diváckeho zážitku, dali sme si záležať aj na forme. Návštevníci Jedného sveta uvidia filmy v maximálnom rozlíšení v kvalitných kinosálach, ale aj v nonstop galerijnej inštalácii, cez VR okuliare, v príjemnej atmosfére kaviarne alebo v progresívnom prostredí Novej Cvernovky, kde sa im zatiaľ o deti postarajú profesionáli z EDUdramy,“ prezrádza koordinátorka festivalu Eva Križková. V Bratislave bude festival prebiehať na viacerých miestach – v kinách Lumière a Mladosť, v kultúrnych centrách A4, Nová Cvernovka, Art Books Coffee, Lab.cafe a v .klube pod lampou, v Goetheho inštitúte, v priestoroch FTF VŠMU aj na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského a v kníhkupectve Artforum. 

Okrem samotných projekcií poskytne MFDF aj bohatý sprievodný program. Viacerí tvorcovia filmov sa zúčastnia na projekciách alebo vystúpia v rámci programu. „Napríklad Juraj Mravec bude diskutovať po svojom filme Stratený domov o Slovákoch, ktorí opúšťajú svoje domovy, aby riskovali životy pri pomoci civilistom v Iraku,“ prezrádza Fabiánová. „Rakúsky vedec, filmár, umelec Johannes Grenzfurthner bude mať výbornú prednášku o budúcnosti humanoidov v našich partnerských životoch. Uznávaná americká režisérka Sky Borgman príde na diskusiu k svojmu filmu Pod lampou tma o pedofílii a slepých škvrnách, ktoré máme vo vzťahu k zneužívaniu najslabších členov spoločnosti. Verím, že diskusia pomôže pohnúť veci vpred i v našom regióne,“ približuje umelecká riaditeľka festivalu, ktorý organizuje nezisková organizácia Človek v ohrození.

Regionálna časť podujatia odštartuje 14. 10. v Košiciach a filmy budú putovať po Slovensku až do leta 2020. Každé festivalové miesto si vyberá lokálne vyhovujúci termín a filmovú skladbu z našej ponuky,“ objasňuje Fabiánová. „Školské projekcie sú dôležitou súčasťou konceptu Jedného sveta. Zakaždým ich odborne vedie školiteľ z Človeka v ohrození aj s vypracovanými metodikami, ktoré dostávajú učitelia k dispozícii, aby im pomohli ďalej narábať s danou témou, rozvíjať u žiakov kritické myslenie.

Jaroslava Jelchová

KADU - 30 rokov po Nežnej vo filme a v divadle

Tridsať rokov v (seba)reflexii

Kabinet audiovizuálnych divadelných umení (KADU) už po šiesty raz organizuje medziodborový seminár, ktorý bude tentoraz venovaný odkazu a ideálom Novembra ʼ89 pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie. Podujatie má názov 30 rokov po Nežnej vo filme a v divadle a uskutoční sa od 5. do 7. 11. v Bratislave.

Snahou organizátorov je priblížiť nielen udalosti Novembra ʼ89 a situáciu, ktorá im predchádzala, ale aj zamyslieť sa nad spoločenskými pomermi, ktoré prišli po revolúcii. „Seminár o novembrovej a ponovembrovej audiovizuálnej a divadelnej tvorbe je priestorom na diskusiu tvorcov, teoretikov umenia, historikov, politológov, sociológov, ale aj ostatných záujemcov a jeho hlavným zámerom je pochopiť a objektívne zhodnotiť najvýznamnejšiu udalosť našich novodobých dejín, keďže November ʼ89 bol tým zlomom, ktorý spustil následné procesy demokratizácie spoločnosti. Tie v dobrom i zlom charakterizujú našu súčasnosť,“ ozrejmujú organizátori podujatia. Hlavná časť programu sa bude konať v Kine Lumière, divadelné predstavenia sa uskutočnia v Slovenskom národnom divadle (SND), divadle GUnaGU a bare Bohéma.

Spoločensko-politické súvislosti Nežnej revolúcie priblíži prvý deň seminára. Začne sa prednáškou historika Martina Mocka, ktorý sa špecializuje na dejiny 20. storočia. V rámci nej sa premietnu aj ukážky z dokumentárnych a spravodajských filmov a po jej skončení je naplánovaná projekcia snímky Nežná ʼ89 odvaha a strach v réžii Petra Geržu. Program bude pokračovať panelovou diskusiou na tému Ako je to s nami po tridsiatich rokoch, ideály a odkaz Novembra ʼ89. S moderátorom Michalom Havranom budú diskutovať Martin Mocko, sociologička Oľga Gyárfášová, novinár a scenárista Eugen Gindl, teológ a religionista Dušan Jaura, politik a historik Petr Pithart a prozaik a publicista Martin Šimečka. Prvý deň seminára zakončí divadelné predstavenie SND Kabaret Normalizácia alebo Modlitba pre Martu (r. Matúš Bachynec).

Druhý deň bude zameraný špeciálne na film. Začne sa projekciami snímok, ktoré vznikli v rokoch 1989 a 1990: Kinožurnál 48/1989 (r. Ivo Brachtl), Letová správa OK 89-90 (r. Iľja Ruppeldt), Kinožurnál 2/1990 (r. Peter Lukáčik), Veľká škola dní (r. Kvetoslav Hečko), ktoré budú skombinované s novšími filmami Toto nie je hra (r. Dominik Jursa) a Skutok sa stal (r. Barbora Berezňáková). Kolekciu zostavila filmová teoretička Mária Ferenčuhová, ktorá zároveň povedie diskusiu po skončení projekcie. Popoludní sa uskutoční panelová diskusia Politikum vo filme – umelecká (seba)reflexia v rokoch „po“ a jej vplyv na spoločensko-politické povedomie. So scenáristkou, dramaturgičkou a filmovou kritičkou Zuzanou Gindl-Tatárovou budú tému rozoberať Martin Mocko, Mária Ferenčuhová, filmový publicista Pavel Smejkal, producentka filmu Čiara Wanda Adamík Hrycová, režisérka snímky Únos Mariana Čengel Solčanská a tvorcovia titulov Kandidát a Amnestie – režisér Jonáš Karásek a producent a scenárista Maroš Hečko. „Ponúkame polarizovanú diskusiu na tému potrebnosti spoločenskej sebareflexie v hranom i dokumentárnom filme, respektíve na tému dlhoročného odmietania – či potláčania – spoločenskej sebareflexie u nás, ako aj na tému štylizovaného výkladu historických udalostí vo filme a zodpovednosti filmárov za ich spoločenský výklad. Spojenie historika, recenzentov a samotných tvorcov sľubuje zaujímavú diskusiu, ktorá by mohla presiahnuť obmedzený rámec slovenského filmu,“ vysvetľuje Gindl-Tatárová. Filmový deň ukončí projekcia novinky Amnestie s diskusiou, na ktorej sa okrem Hečka a Karáska zúčastní aj dramaturgička Maja Hriešik.

Program tretieho dňa sa začne panelovou diskusiou Autorské, politické a nezávislé divadlo po roku ʼ89, ktorú bude moderovať divadelná dramaturgička Zuzana Hekel. Diskutovať budú divadelníci, ktorí formovali a dodnes formujú nezávislú divadelnú scénu na Slovensku – Ľubomír Burgr (divadlo Skrat), Blaho Uhlár (Stoka), Viliam Klimáček (GUnaGU), Viera Dubačová (Divadlo z Pasáže), Michal Ditte (Pôtoň) a Jozef Vlk (Debris Company). Panelovú diskusiu Sloboda v divadle – divadlo v slobode bude moderovať divadelná teoretička Silvia Hroncová, ktorá privíta dvoch hostí: Karla Krála, šéfredaktora časopisu Svět a divadlo, a Darinu Károvú, riaditeľku festivalu Divadelná Nitra. Program celého seminára zakončí inscenácia divadla GUnaGU Vodka a chróm v réžii Viliama Klimáčka, s ktorou bude takisto spojená diskusia. K sprievodným podujatiam patria aj reprízové predstavenia pôvodnej hry Eugena Gindla Prípad B.umerang, ktoré sa uskutočnia v bare Bohéma na Námestí SNP v Bratislave.

Partnermi podujatia sú Slovenský filmový ústav, Kino Lumière, FTF VŠMU, DF VŠMU, Divadelný ústav, LITA, spoločnosť Film Europe, SND a divadlo GUnaGU. Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia a Bratislavský samosprávny kraj.

Jaroslava Jelchová

6. ročník prehliadky Be2Can

Hľadanie domova, prekračovanie hraníc aj problémy detí

Šiesty ročník prehliadky Be2Can prinesie opäť výber oceňovaných filmov z Berlína, Benátok a Cannes i sprievodný program, ktorý bude reflektovať témy uvádzaných snímok. Okrem bratislavských kín Film Europe, Lumière, Mladosť a Artkina za zrkadlom (4. – 10. 11.) budú projekcie prebiehať aj v ďalších slovenských mestách až do decembra.

Prehliadka Be2Can, ktorú organizuje spoločnosť Film Europe, predstaví 17 festivalových titulov, z toho 10 v slovenskej premiére. Otváracím filmom bude titul To musí byť nebo (r. Elia Suleiman), ktorý získal na tohtoročnom festivale v Cannes Špeciálnu cenu poroty. Film palestínskeho režiséra zároveň otvorí jednu z tohtoročných tém prehliadky, ktorou je hľadanie domova a prekračovanie hraníc.

Tejto téme sa venuje aj snímka Bedári, hraný debut režiséra Ladja Lyho, ktorý si z Cannes odniesol Cenu poroty, a Synonymá izraelského režiséra Nadava Lapida, držiteľa Zlatého medveďa z tohtoročného Berlinale. Ide o príbeh mladého Izraelčana, ktorý prišiel do Francúzska a snaží sa tam čo najrýchlejšie integrovať. Odmieta hovoriť rodnou rečou a s nadšením sa učí francúzštinu – tak, že si stále opakuje synonymá. Svet, do ktorého prišiel, je úplne iný ako svet, v ktorom ho vychovávali. Po projekcii filmu Synonymá sa pod vedením Michala Havrana uskutoční diskusia o úlohe kultúry v živote jednotlivca, o migrácii a pridružených témach. S nimi čiastočne súvisí aj snímka Mladý Ahmed bratov Dardennovcov (cena za réžiu v Cannes), ktorá zároveň premosťuje k ďalšej téme prehliadky, a tou sú problémové deti. Hlavnou postavou tohto príbehu je trinásťročný belgický moslim, ktorý nebezpečne koketuje s náboženským extrémizmom. „Vo svojom novom filme majstri sociálneho realizmu skúmajú, ako hlboko sa ukrýva ľudskosť pod nánosom náboženskej doktríny a čo môže zvrátiť náboženský fanatizmus – výchova, sociálna otvorenosť alebo prvá láska,“ ozrejmujú organizátori.

Tému detí a rodiny prináša aj film režiséra Wanga Siao-šuaja Zbohom, synu (herecké ceny na Berlinale 2019). Celovečerný debut režisérky Nory Fingscheidt Narušiteľ systému (Strieborný medveď – Cena Alfreda Bauera za film, ktorý otvára nové perspektívy) prináša príbeh deväťročnej Benni s problémovým správaním. Po projekcii bude nasledovať diskusia Duša a jej problémy, organizovaná v spolupráci s Ligou za duševné zdravie. Doktor Peter Breier bude s hosťami z oblasti psychológie diskutovať o deťoch nezapadajúcich do sveta, v ktorom žijeme, a celkovo o psychických problémoch mladých ľudí.

Okrem menovaných titulov uvedie sekcia Premiéry aj snímky U Zlatej rukavičky (r. Fatih Akin), Antológia mesta duchov (r. Denis Côté) a Všetka moja láska (r. Edward Berger).

Premiéru bude mať aj film Kena Loacha Pardon, nezastihli sme vás. Režisér ním pokračuje v rozprávaní o obyčajných ľuďoch, ktorí sa snažia o dôstojný život, hoci sú na spoločenskom okraji. Oceňovanému filmárovi venuje prehliadka samostatnú sekciu Chlieb a ruže Kena Loacha, v ktorej sa premietnu aj jeho staršie diela Anjelský podiel, Jimmyho tančiareň a Ja, Daniel Blake. Jeho tvorbu navyše priblíži prednáška Tribún bezmocných. Pripravila ju filmová publicistka Viera Langerová, ktorá zároveň lektorsky uvedie Loachovu novinku.

Sekcia Leví krik z Benátok obsahuje snímky Joker (r. Todd Phillips), Ad Astra (r. James Gray), Úplná láska (r. Pablo Trapero) aj slovenskú minoritu Pomaľované vtáča (r. Václav Marhoul).

V rámci sprievodných aktivít Be2Can, ktoré sa budú v Bratislave konať v kine Film Europe, je naplánovaná aj diskusia Festivalové ambície študentského filmu. Zúčastnia sa na nej študenti, pracovníci festivalového oddelenia FTF VŠMU, ale aj zástupcovia filmového priemyslu. Po diskusii sa budú premietať študentské filmy, ktoré v posledných rokoch zarezonovali na svetových festivaloch.

Slávnostné ukončenie bratislavskej časti prehliadky bude v rukách poslucháčov FTF VŠMU, ktorí 10. 11. udelia jednému z premiérovaných filmov Be2Can Cenu študentskej poroty.

Jaroslava Jelchová