Creative Europe Desk Slovensko informuje

V polovici septembra bola publikovaná nová výzva EACEA/17/2019, Podpora vývoja jednotlivých projektov. Je v nej niekoľko zásadných zmien, predovšetkým je v nej presný opis, ako by mali vyzerať prílohy, hlavne umelecký materiál (logline, synopsa, režisérska explikácia a pod.). Už sa nevyžaduje kompletný scenár, ale iba skrátená verzia, ktorá môže mať maximálne 20 strán vrátane dialógových scén. Ak bude priložený materiál dlhší, hodnotitelia nie sú povinní ho čítať. Odporúčame každému žiadateľovi, aby si podrobne prečítal pokyny (Guide for applicants). Uzávierky sú dve, prvá bude 13. 11. 2019, druhá 12. 5. 2020, obidve o 17.00 bruselského času. Znovu odporúčame, aby si žiadatelia nenechali podanie žiadosti na poslednú chvíľu.

V krátkom čase boli publikované aj výsledky najrôznejších výziev (festivaly, tréning, vývoj videohier), pozitívne výsledky sme zaznamenali hlavne v rámci výzvy EACEA/30/2018, Podpora propagácie európskych audiovizuálnych diel online – v rámci nej dostali podporu dva české projekty so slovenskými spoluorganizátormi: spoločnosť Doc-Air a projekt DAFilms (slovenskými partnermi sú Filmtopia a Slovenský filmový ústav) a Institut dokumentárního filmu a projekt KineDok (slovenský partner Filmtopia). Slovenské spoločnosti dostanú celkovú podporu vo výške 30 915 eur.

vs

V Krpáčove bude filmologická konferencia

V dňoch 17. až 20. 10. sa v Krpáčove uskutoční 19. česko-slovenská filmologická konferencia, tentoraz na tému Obraz – slovo – zvuk. Ako ozrejmujú organizátori, hlavná téma sa dotýka „kľúčových fenoménov kinematografie, resp. tvorby filmovej výpovede – vzťahov filmového obrazu, slova/textu a zvuku/hudby. Cieľom je prieskum rôzne podmienených – historicky, teritoriálne, autorsky – spojení/kontrapunktov obrazu, obraznosti a písaného, hovoreného či zvukového/hudobného elementu filmového rozprávania.“ Konferenciu českých a slovenských filmových historikov a teoretikov organizuje Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom.

dan

Klasické filmy v zahraničí

V októbri sa uskutoční niekoľko prezentácií klasických filmov zo zbierok Národného filmového archív SFÚ na prestížnych zahraničných podujatiach. Jedným z nich bude festival Lumière v Lyone vo Francúzsku (12. – 20. 10.). Súčasťou jeho programu bude svetová premiéra digitálne reštaurovaného filmu Ľalie poľné, ktorý nakrútil Elo Havetta v roku 1972. Projekcie snímky sú naplánované na 16. a 17. 10. 

Slovenské zastúpenie bude mať aj prehliadka partizánskych filmov O partigiano! Pan-European Partisan Film (25. 10. – 4. 12.), ktorá sa uskutoční v Rakúskom filmovom múzeu vo Viedni a čiastočne sa prekrýva s festivalom Viennale. Do tematického výberu prehliadky sa dostali dve diela zo zlatého fondu slovenskej kinematografie: Zvony pre bosých (1965) v réžii Stanislava Barabáša a Kapitán Dabač (1959) Paľa Bielika. Prvé z nich bude mať dve novembrové projekcie (3. a 28. 11.), druhý titul sa premietne len raz, a to už 29. 10. Do programu zostavovatelia zaradili napríklad aj filmy Andrzeja Wajdu, Elema Klimova, Reného Clémenta, Roberta Rosselliniho či Costu-Gavrasa. V rámci prehliadky bude mať 4. 12. prednášku riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ Rastislav Steranka.

Na prelome októbra a novembra sa uskutoční festival DOK Leipzig (28. 10. – 3. 11.) v Nemecku, ktorý uvedie päť krátkych slovenských dokumentov zo 60. rokov. Pôjde o digitálne reštaurované filmy Chlapi z Gaderskej doliny (r. L. Kudelka), Spoveď (r. P. Sýkora), Voda a práca (r. M. Slivka), Ruky (r. J. Zachar) a Fotografovanie obyvateľov domu (r. D. Trančík). Všetky sa nachádzajú i na DVD Slovenský dokumentárny film 60, ktoré nedávno vydal SFÚ a v Lipsku sa uskutoční aj jeho prezentácia. Ako konštatuje Tomáš Hudák z NKC SFÚ, ktorý sa na podujatí zúčastní, festival v Lipsku sa stal v 60. rokoch dôležitým miestom, kde sa mohla pred zahraničným publikom odprezentovať aj československá dokumentárna tvorba, ktorá sa v tom čase stávala osobnejšou, kritickejšou, formálne inovatívnejšou, čo potvrdzuje aj výber piatich titulov pre aktuálny ročník DOK Leipzig.

dan

Ji.hlava opäť aj slovenská

Slovenské filmové novinky aj snímky zo 60. rokov ponúkne 23. ročník Medzinárodného filmového festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava, ktorý potrvá od 24. do 29. 10. Vo výbere súťaže Česká radosť, kde bude o víťazovi rozhodovať aj spisovateľka Monika Kompaníková, sa ocitli dva slovenské politické dokumenty. Film Skutok sa stal Barbory Berezňákovej sa vracia do 90. rokov k únosu prezidentovho syna. Ukradnutý štát Zuzany Piussi sa na pozadí vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice snaží odkrývať prepojenia mafie a rôznych záujmových skupín so štátom. Sekcia uvedie aj koprodukčný kreatívny dokument Johany Ožvold The Sound Is Innocent o histórii elektronickej hudby. A v Jihlave sa takisto predstaví celovečerný režijný debut Viery Čákanyovej FREM, ktorý sa premietne nielen v súťaži Česká radosť, ale i v sekcii Prvé svetlá.

Jaro Vojtek nakrúcal štyri roky dokument Raj na zemi, ktorý vybrali organizátori festivalu do súťažnej sekcie Medzi morami. Vojtek vypovedá vo svojej novinke o osobnosti novinára a fotografa Andreja Bána a zároveň o oblastiach sveta, ktoré poznačili vojnové konflikty. V rovnakej sekcii sa ocitol aj dokument Volanie, ktorý nakrútil Erik Praus v pravoslávnom kláštore Počajivská lavra na Ukrajine.

Zvláštne uvedenie čaká na festivale viac než päťhodinovú esej Karla Vachka Komunizmus a sieť alebo Koniec zastupiteľskej demokracie, ktorá vznikla v slovenskej koprodukcii. Ďalší koprodukčný dokument Jiří Suchý (r. Olga Sommerová) figuruje v sekcii Dokument ČT. A talentovanú slovenskú režisérku Máriu Rumanová, ktorá v septembri zomrela, si MFDF Ji.hlava uctí projekciou jej snímky Hotel Úsvit.

Na festivale premietnu aj výber z 2-DVD Slovenský dokumentárny film 60, ktoré vydal SFÚ. Z prvého disku uvedú Vodu a prácu Martina Slivku a Spoveď Pavla Sýkoru. Slivkov film je v rámci nosiča výnimkou. Rudolf Urc a Pavel Branko, ktorí DVD pripravili, sa totiž snažili vybrať na prvý disk najmä menej známe diela. Druhý blok filmov na DVD tvoria trezorové snímky. „Niektoré témy, ktoré omínali vtedajšiu spoločnosť, vystupujú dnes ešte príkrejšie. Veď zakliatych dolín bolo na Slovensku za čias reálneho socializmu menej ako dnes,“ povedal pre Film.sk Pavel Branko s odkazom na Zakliatu dolinu Štefana Kamenického z roku 1968. V Jihlave premietnu aj tituly Fotografovanie obyvateľov domu ( r. D. Trančík), Prišiel k nám Old Shatterhand (r. D. Hanák), Nedokončená kronika (r. R. Urc), Som prekliaty fotograf (r. J. Matula) a Lilli Marlen (r. P. Mihálik).

Viaceré slovenské filmy prídu do Jihlavy uviesť ich tvorcovia a v industry programe festivalu figurujú ďalší hostia zo Slovenska. Napríklad Tomáš Krupa, ktorý sa zúčastní na propagačnom a vzdelávacom projekte Emerging Producers.

mak

Začal sa 4. ročník Filmového kabinetu

Vzdelávací cyklus Filmový kabinet pokračuje štvrtým ročníkom, ktorý sa začal už v septembri. Prvýsemester má názov Od zrodu po Kristove roky a je zameraný na projekcie vybraných diel ranej kinematografie, ktoré budú spojené s odborným lektorským úvodom a výkladom filmu. Od októbra až do konca semestra je v Kine Lumière v Bratislave naplánovaných ešte deväť stretnutí, ktoré prinesú ďalšie tematické okruhy: v októbri to budú Priekopníci filmovej techniky a rozprávania (7. 10., projekcia súboru snímok z rokov 1895 až 1906) a David Wark Griffith (21. 10., projekcia filmu Intolerancia), neskôr sa dostanú na rad témy Filmová groteska, Nemecký expresionizmus, Filmové avantgardy, Francúzska avantgarda, Sovietska montážna škola, Sergej Michajlovič Ejzenštejn, Vrcholy nemého filmu. Okrem spomenutých snímok sa uvedú tituly Frigo na mašine (r. Buster Keaton, Clyde Bruckman, 1926), Kabinet doktora Caligariho (r. Robert Wiene, 1920), Berlín, symfónia veľkomesta(r. Walter Ruttmann, 1927), Neľudská (r. Marcel L’Herbier, 1924), Neobyčajné dobrodružstvá Mr. Westa v krajine boľševikov (r. Lev Kulešov, 1924), Ejzenštejn v Guanajuate (r. Peter Greenaway, 2015), Mexický materiál Sergeja Michajloviča Ejzenštejna (r. S. M. Ejzenštejn, 1931), Deň mŕtvych (r. S. M. Ejzenštejn, 1931 – 1934) a Utrpenie Panny Orleánskej (r. Carl Theodor Dreyer, 1928). Filmový kabinet organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov. Dramaturgmi a zároveň lektormi podujatia sú filmový teoretik Michal Michalovič a filozof a estetik Juraj Oniščenko.

jj

RTVS spustí cyklus Fetiše Nežnej revolúcie

Verejnoprávna televízia chystá premiéru 5-dielneho dokumentárneho cyklu Fetiše Nežnej revolúcie, ktorý by mal bez pátosu a z rôznych pohľadov reflektovať obdobie Novembra ‘89. Prvú časť s názvom Kreativita revolúcie (r. V. Sárkány) predstaví už 17. 10. na Jednotke. Cyklus ďalej obsahuje snímky Rovnošata revolúcie (r. L. Kašová), Cesty revolúcie (r. D. Jursa), Škola, základ revolúcie (r. R. Šveda) a Genius loci (r. M. Petráňová). Každá z nich má 26 minút. Cyklus vznikol v produkcii spoločnosti K2 Production a RTVS. Autorom námetu je Róbert Šveda.

dan

Film Nech je svetlo skúsi šťastie na Oscaroch

Slovenskou nomináciou na cenu americkej Akadémie filmových umení a vied Oscar v kategórii cudzojazyčných celovečerných filmov sa stal titul Nech je svetlo scenáristu a režiséra Marka Škopa. Rozhodla o tom Slovenská filmová a televízna akadémia, ktorá tento rok vyberala z jedenástich snímok. Škopova novinka sa aktuálne premieta v slovenských kinách a má rušný festivalový život – v októbri ju uvedú na festivaloch v Bergene (Nórsko), Pusane (Južná Kórea), Gente (Belgicko), Haife (Izrael), Chicagu (USA), vo Valladolide (Španielsko), v Toruni (Poľsko), Soule (Južná Kórea), Antalyi (Turecko) či Solúne (Grécko). Česko vybralo na Oscara film Václava Marhoula Pomaľované vtáča, ktorý vznikol aj v minoritnej koprodukcii Slovenska. Akvizičné práva na tento titul už získala distribučná spoločnosť IFC Films, ktorá ho bude distribuovať na severoamerickom trhu. O tom, či niektorá zo snímok napokon postúpi do finálnej zostavy titulov nominovaných na Oscara, rozhodne americká filmová akadémia.

jj

Zákonné zmeny v podpore audiovizuálneho priemyslu

Poslanci Národnej rady SR schválili 10. 9. novelu zákona o Audiovizuálnom fonde, ktorou sa zvýšia dotácie na filmové projekty realizované na Slovensku zo súčasných 20 % na 33 % oprávnených výdavkov rozpočtu filmového projektu. Zvýšené spätné dotácie by mali motivovať producentov k realizácii filmových projektov na Slovensku a výraznejšie podnietiť vstup súkromných investícií do sektora audiovizuálneho priemyslu. Novelizovaný zákon tak otvára aj možnosti na zvyšovanie zamestnanosti v audiovizuálnom priemysle a mal by mať pozitívny dopad i na štátny rozpočet. Zákon nadobudne účinnosť 1. 1. 2020.

dan

Na seminári ASFK slávnostne uvedú Havettovu Slávnosť

V košickom kine Úsmev sa bude v dňoch 25. až 27. 10. konať programovací seminár zástupcov klubov združených v Asociácii slovenských filmových klubov (ASFK). Okrem odborného programu sú pripravené aj projekcie filmov z portfólia ASFK, ktoré sú otvorené pre verejnosť, a naplánované sú i špeciálne akcie, ako je premietanie digitálne reštaurovanej kópie kultového road movie Bezstarostná jazda (r. Dennis Hopper) s prednáškou českého publicistu a prekladateľa beatnickej literatúry Josefa Rauvolfa, alebo slávnostné uvedenie debutového filmu Ela Havettu Slávnosť v botanickej záhrade, ktorý vznikol pred päťdesiatimi rokmi a pri tejto príležitosti na projekciu zavíta scenárista Lubor Meir Dohnal a kameraman Dodo Šimončič. Pocta Havettovej Slávnosti sa uskutoční 26. 10. o 19.30. Premietanie Hopperovho road movie s Rauvolfovou prednáškou Hudobná stopa filmu Bezstarostná jazda bude už 25. 10. o 20. hodine. Seminár ďalej ponúkne napríklad snímky Liyana (r. Aaron Kopp, Amanda Kopp), Zažiť to znovu (r. Nicolas Bedos), Parazit (r. Joon Ho Bong), ale i slovenské tituly: dvojicu hraných filmov Marka Škopa Eva NováNech je svetlo, dokumentárnu novinku Jara Vojteka Raj na zemi, minoritne slovenský projekt Vietor. Dokumentárny triler (r. Michal Bielawski) aj krátke animované snímky Šarkan (r. Martin Smatana) a Divoké bytosti (r. Marta Prokopová, Michal Blaško).

Bezstarostnú jazdu, ktorá podobne ako Slávnosť v botanickej záhrade oslavuje 50. výročie svojho vzniku, uvedie aj Kino Lumière v Bratislave v rámci programu Music & Film: špeciál. Projekcia snímky je naplánovaná na 20.40, no už o 20. hodine sa začne prednáška spomenutého špecialistu na beatnikov Josefa Rauvolfa.

dan