Aktuálne číslo Film.sk je trochu viac prepojené so školským prostredím. Začína sa to hneď o dve strany ďalej, v názorovej rubrike Myslím si. Tá je síce venovaná krátkemu filmu, ale v našich končinách to vlastne znamená študentskú tvorbu. Hneď za týmto textom nasleduje Téma čísla, v ktorej píšeme o podmienkach a charaktere štúdia scenáristiky a réžie na VŠMU v Bratislave a na FAMU v Prahe, resp. o tom, ako jednotlivé školy podnecujú študentov týchto odborov na vzájomnú spoluprácu. O tom, čo v súčasnosti vzniká na VŠMU, sa tento mesiac dozvieme na festivale Áčko, ktorý by mal uviesť aj nejaké snímky z FAMU. No a o študentoch a ich filmoch by mohol rozprávať i strihač Maroš Šlapeta. Aj rozpráva, v hlavnom rozhovore tohto čísla. 

Je načase spomenúť rubriku Novinky, aby sa sem ešte zmestili všetky slovenské filmy s plánovanou októbrovou premiérou. Bude to jedenásť titulov, hoci rubrika obsahuje len desať – AmnestieCesta do nemožnaHluché dniStratený domovUkradnutý štátVolanie a minoritné koprodukcie BATAstoriesJiří SuchýPosledná aristokratkaPražské orgie. Tou jedenástou „novinkou“ v kinách je Prípad Barnabáš Kos (1964) režiséra Petra Solana. V časopise sme mu venovali priestor začiatkom roka pri príležitosti jeho vydania na DVD a blu-ray nosičoch.

Ďalšie slovenské filmy nájdete v rubrike Recenzia. Vlastne im celá patrí. Vklinil sa medzi ne len Joker, čerstvý držiteľ Zlatého leva z Benátok. O túto cenu sa uchádzal aj česko-slovensko-ukrajinský film Václava Marhoula Pomaľované vtáča, ktorý takisto recenzujeme. A jeho koproducentka Ľubica Orechovská nám zase napísala o svojej (a Marhoulovej) skúsenosti z benátskeho festivalu.

Záver úvodníka prepojím so svojím vlastným. Na tomto mieste sa s vami stretávam posledný raz, preto by som sa chcel poďakovať všetkým, ktorí so mnou dávali dokopy Film.sk počas uplynulých siedmich rokov. Tento stĺpček by sa dal poľahky vyskladať z ich mien. Na začiatku stála Simona Nôtová, ktorej ďakujem za príležitosť a pomoc. Menujem ešte aspoň Jara Hochela, jazykového redaktora, a Marianu Jaremkovú, Zuzku Sotákovú i Jarku Jelchovú – v pozícii redaktoriek moje najbližšie spolupracovníčky. Ďakujem špeciálne Zuzke, s ktorou sme vytvárali projekt inovovanéhoFilm.sk, realizovaný od roku 2018, a grafikovi Petrovi Juríčkovi, ktorý s tým zásadne súvisí. Svojmu nástupcovi Matúšovi Kvasničkovi držím palce a časopisu želám všetko dobré – teda filmy, autorov textov a čitateľov.

Daniel Bernát