Perry Mason

Perry Mason funguje lepšie bez mena

Ak patríte k obdivovateľom Perryho Masona, prichystajte si k sledovaniu nového osemdielneho seriálu z dielne HBO poriadnu dávku trpezlivosti. S príbehmi slávneho advokáta nemá vlastne takmer nič spoločné, hádam len mená hlavných hrdinov a kriminálnu zápletku. Ak vás to neodradí, neoľutujete. Čaká vás noirová temnota, ktorá si lebedí v dobovom spoločenskom bahne a nie je skúpa na násilie, erotiku ani emotívne zvraty.

Vzmáhajúce sa Los Angeles, 30. roky. Skorumpovaní policajti a perverzné herecké hviezdy. Na periférii živorí vojnový veterán Mason (Matthew Rhys). Na rozpadávajúcej sa farme po rodičoch si užíva príležitostnú spoločnosť emancipovanej Mexičanky (Veronica Falcón). Bol mizerný manžel a za veľa nestojí ani ako otec. Pije, fajčí, na hygienu veľmi nedbá. Dobový Harry Hole nachádza naplnenie jedine v práci. Ako súkromný detektív zháňa dôkazy pre starnúceho advokáta E. B. Jonathana (John Lithgow) a často sa pohybuje aj na hrane zákona. Nový veľký medializovaný prípad, únos a vražda batoľaťa, sa však zdá nad jeho sily. Zvládnuť ho môže azda len s pomocou asistentky Delly Street (Juliet Rylance) a pomocníkov Paula Draka (Chris Chalk) a Peta Stricklanda (Shea Whigham).

Najnovší Perry Mason z HBO nemá z obsahovej ani formálnej stránky ďaleko od komiksu. Noirová atmosféra vhodne evokuje éru čiernobielych filmov. Pomalé rozpínavé tempo seriálu je podobné obdobiu, v ktorom sa odohráva. Kazí ho zmätočné entrée, v ktorom sa príliš veľa postáv snaží povedať príliš veľa slov. Po prvej časti sa však z kúdolu cigaretového dymu postupne vynára poctivá detektívka starej školy.

V hre je po celý čas len jeden prípad, ale okolo dramatického únosu malého dieťaťa sa stále deje niečo podozrivé. Spojitosť s prípadom nachádza Mason najmä v náboženskej sekte, ktorej tvárou je charizmatická sestra Alice (Tatiana Maslany). Prerod cirkevnej ikony na dievča ubité životom je jedným z najsilnejších motívov seriálu, rovnako ako dojímavý, ale uveriteľný vývoj ďalšej ženskej hrdinky, matky uneseného chlapca Emily (Gayle Rankin). Naopak, oveľa menej prirodzene pôsobí katarzia hlavného hrdinu, ktorý sa z ošumelého detektíva mení na zaneprázdneného advokáta.

Perry Mason je v nadnesenom význame americkým Herculom Poirotom. Nie pre svoj literárny charakter – Mason je ambiciózny švihák, Poirot geniálny čudák, ale pre kult, ktorý sa mu podarilo v spoločnosti vytvoriť. Príbehy s Masonom sú v USA (rovnako ako tie poirotovské v Európe) „neošúchateľné klasiky“. Fanúšikovia poznajú zápletky spamäti a napriek tomu si cez víkend pravidelne líhajú k televízoru, aby si ich opakovane pozreli. Erle Stanley Gardner písal knihy s Perrym Masonom vyše štyridsať rokov, sfilmované boli niekoľkokrát, najúspešnejšie v 50. rokoch. A, samozrejme, spieva o nich aj Ozzy Osbourne.

Verejnosť pozná Masona ako advokáta, ktorý elegantne vyhrá každý náročný spor. Jeho príbehy sa odohrávajú väčšinou priamo počas súdneho procesu. Nepije, nefláka sa, medzi ním a asistenkou Dellou to vždy poriadne iskrí. Aktuálna verzia prináša úplne iný pohľad na známeho hrdinu a jeho spolupracovníkov, a to vrátane zakomponovania napríklad rasovej otázky. Vôbec nič by na tom nebolo čudné, vôbec nič by na tom neprekážalo, keby sa to nevolalo Perry Mason. Slávny hrdina sa v prípade tejto skvelej temnej drámy ukázal skôr na škodu.

Perry Mason (USA, 2020) RÉŽIA Timothy Van Patten, Deniz Gamze Ergüven SCENÁR Ron Fitzgerald, Rolin Jones a ďalší KAMERA Darran Tiernan, David Franco HUDBA Terence Blanchard HRAJÚ Matthew Rhys, Tatiana Maslany, Juliet Rylance, Chris Chalk, Veronica Falcón, Shea Whigham, John Lithgow, Gayle Rankin a ďalší POČET ČASTÍ 8 HODNOTENIE **** DISTRIBUČNA PLATFORMA HBO GO

Katarína Holetzová, autorka detektívnych románov a publicistka