Drak sa vracia na anglickom DVD

Baladický film o láske, nenávisti a hľadaní cesty z osamelosti Drak sa vracia (1967) vyšiel 24. augusta na DVD v prestížnom anglickom vydavateľstve Second Run. Adaptácia rovnomennej novely Dobroslava Chrobáka v réžii Eduarda Grečnera je už štvrtým slovenským titulom, ktorý vyšiel v edícii významných európskych filmov a je určený na anglický trh. Second Run predtým vydal DVD tituly Slnko v sieti (r. Š. Uher), Vtáčkovia, siroty a blázni (r. J. Jakubisko) a Obrazy starého sveta (r. D. Hanák). „Je prienikom moderného umenia a ľudovej kultúry a zároveň večnou baladou o podstate života,“ napísal v úvode k snímke Drak sa vracia britský filmový kritik Peter Hames. Súčasťou DVD je booklet, ktorý obsahuje nielen rozhovor s režisérom, ale aj esej filmového teoretika Jonathana Owena, ktorý v nej píše: Drak sa vracia patrí medzi moje najobľúbenejšie filmy zo 60. rokov, považujem ho za jeden z najintenzívnejších a najatmosférickejších. Strohosť, štylizácia a využitie hudby a zvuku sú výnimočné.“

zs

Zmyslom Banskej Štiavnice sú 4 živly

Neuveriteľný 17. ročník filmového seminára 4 živly sa začiatkom augusta opäť uskutočnil v čarovnej Banskej Štiavnici. Tohtoročnou témou seminára boli Zmysly. Pre správneho filmového fanúšika a fajnšmekra by bol veľký hriech nevychutnať si Slané cukríky, Modrý zamat, 9 1⁄2 týždňa či Vôňu ženy za sprievodu cvrlikania lúčnych koníkov v amfiteátri s jedinečným výhľadom na mesto, nezažiť premietanie indického filmu Cudzí obed na futbalovom štadióne, nepozrieť si českú klasiku Milenky starého kriminálnika na Starom zámku, nevidieť u nás málo známe, no kvalitné snímky Oči bez tváre a noirovú Dámu v jazere, vynechať bizarnú Taxidermiu či výber Švankmajerových filmov alebo nezažiť exkluzívnu predpremiéru slovenskej snímky Koza za účasti jej tvorcov. Seminár 4 živly si poctivo vychováva aj detského diváka, ktorému je venovaná časť bohatého programu – projekcie animovaných filmov, dielničky animácie a prezentácie. Okrem tradičných premietaní sa 4 živly pravidelne venujú aj prednáškam filmárov. Tento rok na svojom master classe predstavil György Pálfi svoj titul Final cut, ktorý vystaval zo stoviek záberov iných filmov. O hudbe a zvukoch vo filme hovorili zvukový majster Dušan Kozák a hudobný skladateľ Marek Piaček. Vizuálne umenie predstavila svetelná dizajnérka Laura Murguía Sánchez počas výstavy Neviditeľná Štiavnica. Kto na 4 živloch nikdy nebol, nevie, že tam je noc rovnako dôležitá ako deň, pretože večerné koncerty a párty sú udalosťami, na ktoré sa tak ľahko nezabúda. Možno trochu lenivé, no krásne mesto dostalo od 5. do 9. augusta ten správny zmysel. (Hoci ktovie, či to tak vnímali aj poskytovatelia gastroslužieb, keďže vo väčšine z nich len bezradne pobehovali, prinajhoršom vás vyhnali z kaviarne „s vrúcnym“ privítaním: „Na kávu budete čakať 25 minút!“ Na to sme si však zvykli, je to také štiavnické... Alebo slovenské?) Organizátori 4 živlov však celú situáciu zachraňujú svojou vášňou pre filmy, umenie, ale i zábavu. A aj keby človek nemal počas seminára vidieť jediný film, tak pre atmosféru a ľudí sa tam vždy oplatí vrátiť!

Nina Šilanová ( filmová publicistka )

Filmový kabinet štartuje druhý semester

Na konci prvého semestra v júni sa vzdelávací cyklus Filmový kabinet presunul do obdobia zvukového filmu. Druhý semester, ktorý sa začína 3. septembra v Kine Lumière, sa bude venovať obdobiu 30. až 60. rokov minulého storočia. „Ide o mimoriadne vzrušujúce a fascinujúce obdobie, ktoré ukazuje, že kinematografia je aj po nástupe zvuku živá a vo výbornej kondícii. Jednotlivé bloky sú venované žánrom (komédia, film noir), štylistickým tendenciám (poetický realizmus), hnutiam (neorealizmus, cinéma vérité) či výrazným autorským osobnostiam (Orson Welles, Alfred Hitchcock),“ približujú lektori Filmového kabinetu. Návštevníkov kabinetu čakajú od septembra 2015 do konca januára 2016 projekcie titulov Kačacia polievka (r. L. McCarey), Pepé le Moko (r. J. Duvivier), Občan Kane (r. O. Welles), Hlboký spánok (r. H. Hawks), Umberto D. (r. V. De Sica), Okno do dvora (r. A. Hitchcock), Štyridsaťštyri (r. P. Bielik), Vlani v Marienbade (r. A. Resnais), Parížsky máj (r. Ch. Marker, P. Lhomme) a Teoréma (r. P. P. Pasolini). Súčasťou každej projekcie bude prednáška a diskusia.

zs

Top 10 Slovensko

Od 1. januára do 30. júna 2015 prišli do slovenských kín 2 163 209 divákov, ktorí zaplatili za vstupenky 11 079 788 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2014 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 8,4 percenta a hrubých tržieb o 9,8 percenta. Stúpla i priemerná návštevnosť na predstavenie z 29,85 na 30,62 diváka. Film Päťdesiat odtieňov sivej dosiahol hranicu takmer štvrť milióna divákov, ale druhá priečka so 143 865 di- vákmi patrí animovaným Mimoňom, ktorí sa premietali v sledovanom období len 6 dní! Do TOP 10 sa dostali len dva neamerické tituly – Babovřesky 3 a Hodinový manžel. Z desiatich domácich premiér bol najúspešnejší animovaný film Jakuba Kronera LokalFilmis (premiéra 18. 6.), ktorému patrí so 41 419 divákmi 14. priečka. Umiestnenie ďalších slovenských premiérových snímok bolo nasledovné: Sedem zhavranelých bratov (premiéra 28. 5., 18. miesto, 34 381 divákov), Rukojemník (8. 1., 35., 16 983), Suri (21. 5., 71., 3 966), Malý pán (30. 4., 87., 2 275), Tak ďaleko, tak blízko (2. 4., 91., 1 966), Mirage (19. 3., 97., 1 497), 5. pluk – Misia Afganistan (12. 3., 123., 605), Návrat do horiaceho domu (27. 1., 139., 367), Milan Čorba (30. 4., 185., 114). Všetkých 55 slovenských a koprodukčných titulov, ktoré sa premietali počas prvých šiestich mesiacov roku 2015, videlo spolu 108 258 divákov, čo tvorí 4,99 percenta celkovej návštevnosti.

Miro Ulman

Zlatá šedesátá pokračujú

Televízny cyklus o československom filmovom zázraku Zlatá šedesáta pokračuje druhou sériou, ktorá prinesie portréty už nežijúcich tvorcov. Trinásťdielny seriál Zlatá šedesátá II (2014) sa začína vysielať 11. septembra na ČT Art (aj so sprievodným filmom) a potrvá až do 3. decembra. Prvý blok bude venovaný tandemu Ján Kadár – Elmar Klos, nasledovať budú Karel Kachyňa, Peter Solan, František Vláčil, Štefan Uher, Pavel Juráček, Elo Havetta, Antonín Máša, Ester Krumbachová, Jaroslav Papoušek, Evald Schorm, Jaromil Jireš a Jiří Krejčík. „Autorov zaujímalo predovšetkým to, ako sa ľudská intimita otláča v tvorbe, ako sa tvorca vyrovnáva s tlakmi doby, aké sú zdroje jeho imaginácie, aké občianske a umelecké názory a nároky i estetické koncepcie stoja v pozadí jeho tvorby a v jeho verejnom účinkovaní vôbec,“ uviedol autor námetu a scenára Jan Lukeš. Réžie cyklu sa znovu ujal Martin Šulík, tentoraz sa však k nemu pridali aj Zdeněk Suchý, Petra Všelichová a Tomáš Klein. Seriál koprodukoval aj Slovenský filmový ústav.

zs

Úspešný polrok ASFK

Asociácia slovenských filmových klubov má za sebou úspešný prvý polrok 2015, keď sa do konca júna prišlo na klubové tituly pozrieť 62 179 divákov. S výnimkou minulého roka je to najvyššie číslo za posledných 10 rokov. Najúspešnejším titulom prvého polroka 2015 bola Pieseň mora (r. T. Moore) s návštevnosťou 10 235 divákov, nasledujú Divoké historky (r. D. Szifrón) s 9 660 divákmi a TOP 3 uzatvára slovenský dokument Pavla Barabáša Suri s 3 966 divákmi. Zaujímavou návštevnosťou sa môže pochváliť aj MFF Febiofest, ktorý prilákal takmer 9 000 ľudí.

Martina Paštéková

Vyšiel nový Kino-Ikon

V prvom tohtoročnom čísle časopisu pre vedu
o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon nájdu čitatelia ďalšiu zo štúdií Evy Filovej, ktorá sa venuje téme SNP v non-fiction produkcii, Monika Lošťáková píše o slovenských medzinárodných filmových koprodukciách po roku 1989 a Peter Michalovič interpretuje film Krok do tmy. Špeciálny súbor textov je venovaný Orsonovi Wellesovi a časť Kino-Ikonu sa zaoberá fenoménom komédie, a to aj v súvislosti s talianskou kinematografiou, ku ktorej sa viaže i rozhovor s talianskym filmovým teoretikom a historikom Gianom Pierom Brunettom. Časopis obsahuje aj rozhovor s Arnaudom Desplechinom, ktorý nesie názov Truffaut a jeho metódy. V novom Kino-Ikone nechýbajú ani rubriky Dvojdotyk a Filmové a literárne reflexie. Jeho súčasťou je aj kritický občasník študentov filmovej vedy Frame, tentoraz venovaný podujatiu Študentské konfrontácie.

dan

Noví členovia Rady SFÚ dedičstvo

V piatok 31. júla prvý raz zasadala nová Rada Slovenského filmového ústavu, ktorú vymenoval minister kultúry Marek Maďarič na základe nového zákona č. 40/2015 Z. z. o audiovízii a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Členmi novej rady s funkčným obdobím štyri roky sú Marta Franková zo sekcie médií, audiovízie a autorského práva MK SR, Helena Würflová zo sekcie ekonomiky MK SR, ďalej filozof a estetik Peter Michalovič, scenárista a režisér Ondrej Šulaj a režisér Martin Šulík. Podľa uvedeného zákona má nové zloženie aj komisia pre audiovizuálne dedičstvo SFÚ. Jej členmi sú Jana Kákošová za Rozhlas a televíziu Slovenska, Marian Urban za nezávislých producentov, Peter Csordás a Martin Šmatlák ako odborníci na ochranu a obnovu kultúrneho dedičstva.

zs

Creative Europe Desk Slovensko informuje

Dňa 17. septembra má uzávierku Výzva EACEA/28/ 2015, Podpora online distribúcie. Ide o podporu digitálnej distribúcie európskych audiovizuálnych diel pre medzinárodné publikum a projektov, ktoré experimentujú s novými modelmi distribúcie. Podporu je možné žiadať na jednu z nasledovných akcií: Akcia 2: Podpora vývoja tzv. „On Line Ready“ balíkov Podpora zostavovania a dodania takzvaných digitálnych balíkov (digital packages) európskych audiovizuálnych diel s cieľom zlepšenia ich dostupnosti a vizibility – obzvlášť vo VoD službách – v krajinách, kde tieto diela nie sú prístupné na žiadnej z distribučných platforiem.

Katalóg filmov by sa mal zameriavať na európske audiovizuálne diela (hrané filmy, animované filmy, tvorivé dokumenty, TV filmy a seriály), ktoré už boli predané do kina a TV distribúcie v najmenej 5 krajinách zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA. Katalóg filmov musí obsahovať:
– minimálne 20 európskych audiovizuálnych diel,
– filmy z minimálne 5 krajín zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA,
– každý film z tohto katalógu by mal byť prístupný na VoD platformách minimálne 5 krajín zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA.

Akcia 3: Podpora inovatívnych multiplatformových spôsobov uvádzania filmov Podpora inovatívnych multiplatformových spôsobov uvádzania jedného alebo viacerých európskych audiovizuálnych diel (hraných, animovaných alebo dokumentárnych filmov s minimálnou dĺžkou 60 minút) do distribúcie v najmenej dvoch krajinách zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA.

vs