Kino Lumière v septembri:

Na ceste (filmovými) dejinami

Program kina sa začína ambiciózne už 1. septembra – hollywoodskou prvotinou Orsona Wellesa Občan Kane. Filmom, ktorý po 74 rokoch od svojho vzniku nezostarol ani témou, ani formou. Peniaze a moc zostávajú hybnou silou spoločnosti, novinári sa márne snažia zrekonštruovať ľudské osudy, filmy, hoci voľne inšpirované skutočnosťou, stále spôsobujú škandály. A koľkokrát sa umelci dali inšpirovať jazdou vlaku ako vo filme Vražda v Orient exprese od Sidneyho Lumeta podľa slávnej detektívky Agathy Christie z roku 1934, inšpirovanej únosom dieťaťa Charlesa Lindbergha – toho, ktorý ako prvý samostatne preletel Atlantik. Ďalší skvost: britský triler Tretí muž Carola Reeda s Orsonom Wellesom v hlavnej úlohe. Pre citarový motív si ľudia dodnes kupujú cédečká od rakúskeho hudobníka Antona Karasa.

Nevynechal by som 60. roky, ktoré v československej kinematografii priniesli veľké prekvapenia. Jedným z nich bola Panna zázračnica – poetická fantázia Štefana Uhra s kamerou Stanislava Szomolányiho. O pár rokov neskôr bolo v našej kultúre horšie, ale napriek tomu vznikli dôležité filmy, napríklad z čias kolektivizácie – Kto odchádza v daždi... v réžii Martina Hollého. Málokomu sa v tej vrcholiacej normalizácii podarilo prekročiť nepísané pravidlá, ktoré si žiadali „pokrokové“ témy. Natočiť film o mentalite v dobe, ktorá nepriala politickým témam, dokázal o niečo neskôr Juraj Jakubisko v Nevere po slovensky. A je dobré, že kino pripomína i pozabudnutý československý film Vlakári Juraja Lihosita. Kto by rád nevidel Barboru Bobuľovú v hlavnej úlohe, keď ešte žila na Slovensku? Ale ešte k tým 60. rokom: čo tak zaspomínať si na predčasne zosnulého poľského herca Zbigniewa Cybulského prostredníctvom filmu Andrzeja Wajdu Všetko na predaj? Je to vlastne pocta vtedy už dva roky mŕtvemu hercovi, ktorého mal Wajda veľmi rád.

A napokon niečo „novšie“: Barton Fink (1991), Nebo nad Berlínom (1987), Tajomný vlak (1989). Majstri svetovej kinematografie – bratia Coenovci, Wim Wenders a Jim Jarmusch – nakrútili filmy štýlovo trochu zvláštne a tajuplné, možno až bizarné, vypovedajúce (aj) o stratenosti človeka v modernej civilizácii. Alebo Biela stuha Michaela Hanekeho (2009) – pôsobivá dráma o zrode násilia a neznášanlivosti.

V programe sú aj štyri porevolučné slovenské filmy, z ktorých by som vyzdvihol napodiv málo známy dokument Všetci spolu... (po slovensky) od Evy Štefankovičovej, ktorý hodnotí udalosti spojené s revolúciou v roku 1989.

odporúča filmový publicist a festivalový dramaturg Radovan Holub
FOTO:
movieplanet.cz