V kinách víťazí Lóve,
v televízii Láska na vlásku

V rokoch 2010 až 2014 vzniklo 61 dlhometrážnych slovenských filmov (bez minoritných koprodukcií), ktoré sa premietali v kinách a viac ako polovicu z nich uviedli aj televízie. Ako sa o ne zaujímali diváci?

Z 33 kinotitulov, ktoré sa do 30. júna 2015 dostali aj na televízne obrazovky, iba 4 snímky uviedli komerčné televízie Markíza, Joj a Joj Plus. Ostatné vysielala verejnoprávna RTVS. Špecifickým prípadom je titul DanubeStory, ktorý síce mala v ponuke TA3, no rozdelený na štyri časti. V tabuľke ho neuvádzame aj preto, že nie je k dispozícii údaj o jeho návštevnosti v kinách.

RTVS teda uviedla 29 z 33 slovenských filmov s výrobnými rokmi 2010 až 2014 a väčšinu z nich – presne 21 – odpremiérovala na Dvojke. Na Jednotke to boli len tituly Banícky chlebíček, eŠteBák, Krok do tmy, Láska na vlásku, Legenda o lietajúcom Cypriánovi, Marhuľový ostrov, Mŕtvola musí zomrieť a béčkový horor Socialistický Zombi Mord. Podľa údajov spoločnosti PMT/TNS SK mala najväčší di- vácky záber dvojica filmov Mariany Čengel Solčanskej – rozprávka Láska na vlásku (2014) so sledovanosťou 963 000 divákov a historická dráma Legenda o lietajúcom Cypriánovi (2010) so 604 000 divákmi. Táto dvojica patrí v sledovanom období aj do prvej päťky najnavštevovanejších slovenských filmov v kinách. Treba však upozorniť, že RTVS odpremiérovala Lásku na vlásku na Štedrý večer a vo vianočnom období ju uviedla ešte raz. Cypriána vysielala dovedna deväťkrát a v premiére ho videlo 253 000 divákov. Najvyššiu reprízovanosť však dosiahol dokument Chránené územie (2010), ktorý verejnoprávna televízia uviedla až 18 ráz a celkovo si ho pozrelo 61 000 divákov.

Zo slovenských filmov vyrobených v rokoch 2010 až 2014 sa v kinách najviac darilo tínedžerskej ľúbostnej dráme Lóve (2011) v réžii Jakuba Kronera, ktorá zaznamenala návštevnosť 119 031 divákov. Na obrazovky sa dostala vďaka televízii Joj a mala len jedno uvedenie so sledovanosťou 143 000 divákov. Druhý najúspešnejší kinotitul 38 (114 807 divákov) si počas jeho jedného uvedenia na Markíze pozrelo 517 000 ľudí a tretieho Kandidáta (82 780 divákov v kinách) si v premiére na Jojke pozrelo 219 000 divákov. Žiadny z tejto trojice najúspešnejších domácich filmov v kinách teda nepritiahol k obrazovkám toľko divákov ako Láska na vlásku, ktorú v štedrovečernej premiére na Jednotke videlo 681 000 divákov a vlani to bol tretí najsledovanejší film v slovenských televíziách.

V súvislosti s uvádzaním filmov spomeňme ešte niekoľko špecifických situácií. Prvá súvisí s premiérou poviedkového filmu desiatich režisérov Slovensko 2.0 (2014). Ten mal premiéru v kinách 10. 4. 2014 a už o tri dni neskôr ho uviedla Dvojka (19. 4. ho RTVS aj reprízovala). Z pohľadu diváckeho záberu tento experiment veľmi nevyšiel: návštevnosť v kinách – 842, sledovanosť v TV – 58 000 divákov. Dokument Milan Čorba (2014) zase vznikol v dvoch verziách a tú kratšiu stihla RTVS uviesť štyrikrát, než sa tá dlhšia dostala do kín.

Podrobnejšie informácie nájdete v tabuľke na nasledujúcej strane. Dodajme len, že 33 slovenských filmov z rokov 2010 až 2014 videlo v kinách dovedna 569 984 divákov a v televízii 5 448 000.

Daniel Bernát, Miro Ulman