Nevyzerajú práve ako zo žurnálu a vo zvieracej ríši sú skôr outsidermi. Spomalený škuľavý chameleón a vypĺznutý plachý vták kivi tvoria nezvyčajnú dvojicu, akú by ste v biblickej Noemovej arche sotva hľadali. V novom filme ju však nájdete. Pilotný diel animovaného česko-slovenského seriálu pre deti Cez palubu! príde v polovici októbra do kín ako predfilm Maškrtných medvedích príbehov

Za projektom stojí autorská dvojica Barbora Valecká a Filip Pošivač. „Kivi a chameleón sú pre nás hrdinovia, ktorí sú jeden bez druhého odsúdení na úplné fiasko. Spoločne však môžu dokázať aj veľké veci, ako napríklad zachrániť celú archu pred stroskotaním.“ To je podľa nich aj jednou z hlavných tém ich príbehu: „Povedať deťom v dnešnej cieľavedomej dobe, že človek nemusí ovládať všetko, nemusí byť vo všetkom úspešný, že nie je potrebné byť dokonalý, tak ako nie sú dokonalí ani naši hrdinovia. Pretože takýchto ich máme radi – nešikovných, zmätkárov, chaotikov, šlamastikov, prospechárov, ale aj nerozlučných kamarátov a bytosti, ktoré v dôležitých momentoch neváhajú pomôcť jeden druhému i svojmu okoliu.“ Nielen pozitívne, ale aj negatívne vlastnosti prinášajú hrdinov, do ktorých sa divák vie vcítiť či zamilovať. Do popredia sa dostáva aj element odlišnosti, ktorá vôbec nemusí byť na škodu. 

Zvierací hrdinovia sú obľúbenou klasikou, no autori filmu Cez palubu! sa v atlase zvierat pozreli na ich menej ošúchané stránky. „Hľadali sme neštandardné charaktery. Vybrali sme si chameleóna, lebo je pomalý, trochu škaredý a rozhodne to v prvom pláne nie je maznáčik na hranie. Zároveň však vyzerá vtipne. Kivi je zase zdanlivo bezvýrazný vták, ktorý sa vyznačuje rýchlym behom a dobrým čuchom, ale inak nie je veľmi páčivý, napríklad ako typické africké zvieratá, ktoré im vo filme robia protiváhu. Celkové výtvarné ladenie sme chceli odlíšiť od toho, čo sa dá vidieť v televízii, od istého druhu mainstreamu,“ vysvetľuje pre Film.sk Filip Pošivač, ktorý sa okrem námetu a réžie zhostil aj úlohy výtvarníka. Tvorcovia použili klasickú stop-motion animáciu cez reliéfne plôšky položené na sklách, ale výhľadovo uvažujú o kombinácii plôšok s 2D animáciou. Samotné natáčanie pilotu im zabralo približne tri mesiace. 

Prvá časť (s dĺžkou 12 minút) predstaví divákom hlavných hrdinov, s ktorými objavia fungovanie celej archy i kľúč k ďalším epizódam. „Teda to, že na konci každého dielu hrdinov z archy vyhodia, aby sa tam na začiatku ďalšieho pokútne a vtipne vrátili,“ prezrádza Barbora Valecká, ktorá sa postarala o námet, réžiu aj animáciu. Pošivač dopĺňa: „Ako hovorí Bára, motívom pilotu bolo načrtnutie sveta, ktorý sme so scenáristom Hynkom Trojánkom vytvorili – 40 dní plavby v arche, kde zdanlivo vládnu jasné pravidlá, ale z času na čas sa ukáže, že majú svoje veľké chyby a je potrebná ,občianska neposlušnosť‘ hlavných hrdinov, aby sme poukázali na to, čo je skutočne dôležité.“ Ďalšími motívmi, ktoré film Cez palubu! vtipne a s nadsádzkou rozohráva, je spolužitie zvierat zavretých v arche, hierarchia medzi druhmi, to, ako páry do archy vyberú, či je dobré, že sú to iba páry samec – samica, a nakoniec aj záhada samotného Noema. Aj keď je veľká potopa a Noemova archa príbehom z Biblie, animované dielo s ním pracuje voľne. „V základných hodnotách, ako je vzájomne si pomáhať, vedieť o vlastných chybách a pracovať s ich dôsledkami či prijať i toho, kto na prvý pohľad nezapadá do nášho spoločenstva, sa to všetko, samozrejme, týka primárnych kresťanských hodnôt. Chceli sme to však brať s nadhľadom, a tak sú naši hrdinovia veľmi potmehúdski a v konaní idú do extrému, čo nám umožnilo flexibilnejšie pracovať so scenárom,“ vysvetľuje Valecká. Pošivač na ňu nadväzuje: „Pre mňa bola vždy dôležitá skôr rovina apokalypticko-ekologická, útek z končiaceho sa sveta a nádej na lepší svet.“

„Našu cieľovú skupinu tvoria deti predškolského veku, teda päť- až sedemročné, s presahom do skupiny ešte mladších detí vo veku tri až päť rokov. Preto sa snažíme, aby mal príbeh viac rovín, zrozumiteľných obom cieľovým skupinám. Ale prioritne sa sústreďujeme na tú prvú, pretože deti v tomto veku už dokážu vnímať rozdelenie dobra a zla, odčítať z tváre grimasy a nálady, pochopiť situačný humor,“ hovorí pre Film.sk Jakub Viktorín zo slovenskej spoločnosti nutprodukcia, ktorá je minoritným koproducentom filmu. Projekt je ich prvým krokom na poli animovanej tvorby. Zo slovenských filmárov spolupracovali na snímke Cez palubu! i strihač Marek Kráľovský, zvukár Tobiáš Potočný, hudobný skladateľ Matúš Široký a mix zvuku spracovávali v štúdiu Dimas. 

Do plánovanej kinodistribúcie na Slovensku zasiahla situácia s koronavírusom, a tak sa plánovaná jarná premiéra presúva na jeseň. Film uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK). „Medzi naše poslania patrí podpora mladých tvorcov i krátkometrážnych filmov. Snímku Cez palubu! sme sa rozhodli distribuovať aj preto, že svojím obsahom, spracovaním a zacielením zapadala do koncepcie nášho projektu Filmový kabinet deťom, ktorého cieľom je začať so vzdelávaním už od tých najmenších a ktorý ponúka deťom do systému výchovy všeobecný kultúrny prehľad, lásku k umeniu a predovšetkým k filmu,“ uviedla pre Film.skLucia Mandincová z ASFK. „Čo sa týka pokračovania projektu, ambíciou je vytvoriť animovaný seriál, avšak pri jeho koncepte sme v štádiu vývoja. Práve preto je pre nás dôležitá kinodistribúcia pilotu a reakcia divákov, ktorá ukáže, do akej miery si kivi a chameleón dokážu získať medzi deťmi priaznivcov. Aktuálne s autormi pracujeme na celovečernom animovanom bábkovom filme s pracovným názvom Tonda, Slávka & Génius, ktorý začíname nakrúcať tento rok a budeme ho pripravovať ešte viac ako dva roky, takže seriál bude mať teraz pauzu,“ uzavrel Jakub Viktorín s tým, že ambíciou je distribuovať ho online. 

Cez palubu! (r. Filip Pošivač, Barbora Valecká, Česko/Slovensko, 2020)
CELKOVÝ ROZPOČET: 106 400 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 15 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP, Blu-ray/mp44 PLÁNOVANÁ PREMIÉRA 15. 10. 2020

Zuzana Sotáková
foto: nutprodukcia