Zlatá zem ukazuje, že ozvať sa má zmysel

Dlhometrážny debut Dominika Jursu Zlatá zem sa napriek zatvoreným kinám a zrušeným festivalom dostal k prvým divákom. Televíznu verziu uviedla RTVS koncom marca a 1. mája bola na portáli DAFilms.sk na niekoľko hodín prístupná jeho kinoverzia. V kinách ju diváci uvidia na jeseň. Plánované sú aj ďalšie alternatívne uvedenia filmu, spojené s diskusiami.

Dokumentárny film Zlatá zem sleduje boj obyvateľov troch malých obcí na východe Slovenska s veľkou americkou ropnou spoločnosťou. Zachytáva hodnotovú zrážku dvoch pohľadov na krajinu: pre obyvateľov obcí predstavuje krajina domov, útočisko, hodnotu, ktorú chcú zachovať pre seba a svoje deti, kým predstavitelia ropnej spoločnosti vidia hodnotu zeme v jej nerastnom bohatstve, ktoré treba vyťažiť. „Vo filme sa stretajú dva uhly pohľadu na to, ako sa správať ku krajine. Na jednej strane je tu túžba po naturalizme – žití v nedotknutej prírode, v pokoji a tichu. Na opačnej je takisto ľudsky pochopiteľná snaha po zisku, na ktorej nemusí byť a priori nič zlé, ak je to v rozumnej miere, ktorú by mal regulovať štát,“ vysvetľuje pre Film.sk režisér Dominik Jursa. „Vo svojom filme som nechcel pátrať po pravde jednej či druhej strany. Snažil som sa vykresliť osudy ľudí, ktorí sa ocitli v situácii, keď pre svoje vnútorné presvedčenie jednoducho museli konať,“ dopĺňa filmár, ktorého zaujala aj environmentálna stránka veci. „Dnes verejnosť veľmi sleduje situáciu týkajúcu sa životného prostredia, a to nielen z globálneho, ale aj z regionálneho hľadiska – drancovanie lesov a podobne,“hovorí režisér a dodáva, že svoju zvedavosť nesmeroval primárne na ekologické dôsledky. Tie prirodzene vyplynuli z podstaty hodnotového sporu medzi protagonistami filmu. 

V centre pozornosti Zlatej zeme je aj to, ako sa z človeka stáva aktivista. „Vo filme je hlavnou téma aktivizmu, aj keď je to aktivizmus trochu viac reakčný. Lebo ľudia sa nezačali aktivizovať za niečo, ale začali sa brániť niečomu, čo vtrhlo do ich života,“ objasňuje režisér. „Vždy som obdivoval, ako aktivisti veria tomu, čo robia, a s akým nasadením to robia. Som veľmi rád, že žijem v spoločnosti, kde jedinec s dostatočným odhodlaním a vierou vo svoju pravdu má šancu uspieť aj v nerovnom súboji. Mám radosť, že občianska spoločnosť kvitne aj v tých najzabudnutejších kútoch našej krajiny,“ hovorí filmár, ktorý sledoval vývoj témy takmer od začiatku a natáčaniu na východe Slovenska sa venoval viac ako štyri roky.

Téma občianskej spoločnosti, zvyšovania občianskeho povedomia a občianska aktivita prameniaca zo vzťahu človeka k prostrediu, v ktorom žije, je pre spoločnosť veľmi dôležitá, či už ide o environmentálne, alebo iné aktuálne kultúrno-spoločenské problémy. Doterajšia krátkometrážna a študentská tvorba Dominika Jursu takéto problémy reflektuje. Problematiku extrémizmu a nenávisti k rómskemu etniku spracoval v študentskom filme Požiar rómskeho pôvodu. Vizuálny smog v Bratislave sa stal témou školského filmu Každý potrebuje reklamu a vo filme Toto nie je hra sarežisér pozrel na dobrovoľníkov z organizácie Slovenskí branci.

Jursov dlhometrážny debut Zlatá zem začal vznikať takisto na pôde VŠMU ako magisterský projekt, s ktorým školu absolvoval. „Už vtedy som vedel, že si film bude vyžadovať oveľa viac času ako rok na škole a že kauzu budem ďalej sledovať,“ vysvetľuje Jursa. „Začali sme ho robiť v pevnej zostave troch ľudí – ja, produkčný Filip Fleischer a zvukár Tomáš Košiar. V tejto zostave sme v priebehu prvého roka vycestovali na východ asi 25-krát. Brali sme to s nadšením, pretože pre nás bolo určitým spôsobom zaujímavé spoznávať ľudí v opačnom kúte našej krajiny,“ spomína režisér, ktorý je aj autorom námetu, scenára a jedným z kameramanov. Na finálnej podobe filmu sa okrem neho kameramansky podieľali Peter Važan, Maxim Kľujev, Michal Furda, Boris Gomolčák, Martin Tokár, Radka Šišuláková, Jozef Čábo a Pavol Wolf. Film strihala Lucia Kopačková a hudbu zložil Martin Barabáš. Dramaturgičkami filmu sú Ingrid Mayerová za VŠMU a Vlasta Ruppeldtová za RTVS.

„Natáčanie bolo časovo náročné, pretože od začiatku som sa snažil film rozprávať najmä cez situácie – observačne zachytené. Pamätám si napríklad, ako sme dva dni od rána do večera stáli na ceste v mrznúcom daždi spolu s aktivistami, ktorí cestu blokovali a čakali, či sa objavia ,ropáciʻ a čo sa bude diať. Keď sme sa nakoniec na polhodinu odišli zohriať na krátky obed, práve vtedy sa strhla šarvátka s bezpečnostnou službou, ktorú sa podarilo zachytiť aspoň na mobil jedného z aktivistov. Neskôr sa tam ukázal aj jeden z majiteľov prieskumnej spoločnosti, ku ktorému sme sa inak nemohli dostať, a postavil sa zoči-voči jednému z aktivistov. Tento materiál sa pre film ukázal ako dôležitý,“opisuje pre Film.sk režisér a dodáva: „Po škole sme na film nemali peniaze, no napriek tomu sme sa snažili chodiť na východ tak často, ako sa dalo. Zároveň sme čakali, ako celá situácia vyústi.“

Neskôr do projektu vstúpila producentka Barbara Janišová Feglová zo spoločnosti HITCHHIKER Cinema. „Vypracovali sme nový treatment a získali peniaze na dokončenie filmu,“ vysvetľuje Jursa. Koproducentmi filmu sú FLEISCHER production, FTF VŠMU a Rozhlas a televízia Slovenska.

„Film distribuujeme v spolupráci s platformou Film Expanded, ktorej portfólio sa výrazne profiluje cez autorský angažovaný film a vychádzajúce talenty súčasných dokumentaristov. Okrem distribúcie v klubových kinách sa sústredíme na eventové premietania, spojené s diskusiami, v regiónoch a komunitách, ktoré sa s témou filmu prelínajú,“ poodhaľuje pre Film.sk distribučnú stratégiu producentka Barbara Janišová Feglová. „Okrem toho vnímame hrozbu, že filmová jeseň môže byť presýtená, a nechceme sa spoliehať na to, že si diváci náš film nájdu. Je pre nás výzvou priniesť Zlatú zem bližšie k divákom, a to najmä tam, kde sa s premietaniami bežne nepočíta. Pripravujeme aj špecifický modul premietaní pre školy, z nášho pohľadu veľmi účinný nástroj priamej spätnej väzby pre tvorcov, producenta a v neposlednom rade aj pre médiá,“ ozrejmuje producentka filmu, ktorý podľa tvorcov ukazuje, že občianska spoločnosť funguje na celom Slovensku, a že aj keď to často nie je jednoduché, bojovať a ozývať sa má zmysel.

Zlatá zem (r. Dominik Jursa, Slovensko, 2020)
CELKOVÝ ROZPOČET: 118 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 10 000 eur, podpora z RTVS: 23 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP, mp4

Jaroslava Jelchová
foto: HITCHHIKER Cinema