Vláda sľubuje podporu audiovizuálnemu dedičstvu aj priemyslu

„Audiovizuálne dedičstvo ako súčasť kultúrneho dedičstva predstavuje reflexiu spoločnosti a bohatý zdroj poznania o nej. Vláda SR preto bude pokračovať v projekte systematickej obnovy audiovizuálneho dedičstva Slovenskej republiky, ktorý realizuje Slovenský filmový ústav,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády Igora Matoviča. Parlament ho schválil 30. apríla. Venuje sa aj potenciálu audiovizuálneho priemyslu a vyjadruje sa v ňom vôľa, aby Slovensko bolo atraktívnou filmovou krajinou s vhodnými podmienkami a produkčnými stimulmi. Vyjadruje sa v ňom podpora cezhraničnej spolupráci, ale aj koprodukciám nezávislých producentov s televíziami. Medzi cieľmi nechýba väčší podiel súkromných financií v kultúre. Podľa rezortnej ministerky Natálie Milanovej (OĽANO) je ambíciou prijať sponzorský zákon, po ktorom volá kultúrna obec už roky. Systém a štandard fondov na podporu kultúry (AVF, FPU, KULTMINOR) pritom zostane zachovaný, ale vláda prehodnotí fungovanie umeleckých fondov (literárny, hudobný a výtvarný). Zvýšená pozornosť patrí podľa dokumentu kultúrnej infraštruktúre, ako sú kiná, knižnice a multikultúrne centrá. V programe na roky 2020 až 2023 sa ďalej hovorí o podpore distribúcie domácich audiovizuálnych diel a o podpore výskumu a sprístupňovania obsahov audiovizuálneho dedičstva. Pozornosť vláda nasmeruje aj na audiovizuálnu výchovu a vzdelávaciu funkciu kultúry všeobecne. Audiovizuálne mediálne služby a elektronické médiá čaká v súlade s EÚ úprava regulačného rámca. V súvislosti s finančnou poddimenzovanosťou RTVS sa vo vyhlásení sľubuje úprava zákonov a stabilizácia, ktorá by sa mala odraziť v oblasti vlastnej tvorby aj prieniku do nových mediálnych služieb. Úvahy o zmene modelu financovania RTVS a novom mechanizme voľby generálneho riaditeľa by sa podľa dokumentu nemali dotknúť verejnoprávnosti a nezávislosti RTVS.

mak

Legislatívne zmeny v audiovízii

V súvislosti s koronakrízou schválil parlament zákon č. 129/2020 Z.z., ktorý platí od 21. 5. a rieši aj niektoré akútne problémy. Dotkne sa tiež fungovania Audiovizuálneho fondu. Upravuje niektoré termíny a lehoty. Po novom môže fond prerušiť lehotu platnosti osvedčenia o registrácii filmového projektu. Ak žiadateľ z objektívnych dôvodov prerušil jeho realizáciu, môže písomne požiadať AVF o stopnutie lehoty.  Najviac na 18 mesiacov.  Zákon rozširuje aj výnimky z časového limitu pre reklamu v televízii a rozhlase v rámci oznamov vo verejnom záujme. Budú nimi aj prezentácia a prístup k audiovizuálnemu dedičstvu, čo podľa AVF výrazne pomôže propagácii slovenskej kultúry a umenia vrátane distribučných premiér nových slovenských filmov v kinách. 

mak

Zomrel Milan Dubovský

Milan Dubovský

(20. 6. 1940 – 25. 4. 1920)

Hudobný skladateľ Milan Dubovský, ktorého hudba znie v desiatkach animovaných filmov, zomrel vo veku nedožitých 80 rokov. Spolupracoval s Vladimírom Pikalíkom (JožinkoDvaja a pesNáš lesUtieračik), Rudolfom Urcom (Dada a DodoMajster Kristián) či Helenou Slavíkovou-Rabarovou (Vodník Rybka a figliar Šupka).

Dubovský podľa encyklopédie 100 slovenských skladateľov preukázal ako žiak Jána Cikkera a absolvent jeho kompozičnej triedy kvalifikované ambície v klasických formách v niekoľkých koncertných inštrumentálnych skladbách. „Praktické okolnosti uplatnenia skladateľskej profesie ho však priviedli k širokému spektru hudobných foriem, druhov a žánrov, v ktorých mohol uplatniť svoju všestrannú invenciu i pohotovosť. Z nich sa mu najvlastnejšou formou skladateľskej realizácie stala najmä tvorba scénickej a filmovej hudby, kde mohol uplatniť rôznorodosť výrazových prostriedkov,“ uvádza sa v encyklopédii.

Dubovský, ktorý dvanásť rokov viedol Armádny umelecký súbor, pôsobil ako koncertný klavirista, korepetítor a pedagóg na bratislavskom konzervatóriu. Skomponoval štyri opery, z toho dve detské (Veľká doktorská rozprávkaTajomný klúč). Okrem toho sa venoval aj inštruktívnej tvorbe pre deti, je autorom rozsiahlej koncertnej orchestrálnej i komornej tvorby aj scénických kompozícií do divadelných predstavení a muzikálov. 

mak

Slovenské klasiky za (online) polárnym kruhom

Fínsky festival Midnight Sun, ktorého 35. ročník sa bude konať od 10. do 14. 6. v online podobe, uvedie vo svojom programe aj štyri slovenské filmové klasiky, ktoré vznikli koncom 60. rokov. Do programu ich vybral uznávaný filmový teoretik a kurátor Olaf Möller, ktorý k nim bude mať masterclass. Slovenský filmový ústav pripravil snímky podľa špeciálnych technických požiadaviek festivalu. Midnight Sun uvedie Zmluvu s diablom (r. Jozef Zachar, 1967), Sladký čas Kalimagdory (r. Leopold Lahola, 1968), Vtáčkov, siroty a bláznov (r. Juraj Jakubisko, 1969) a Slávnosť v botanickej záhrade (r. Elo Havetta, 1969). Midnight Sun uvedie aj novinku Agnieszky Holland Šarlatán, ktorá vznikla v minoritnej slovenskej koprodukcii.

Festival vo svojom programe kombinuje novinky s klasickými filmami. Založili ho v roku 1986 fínski filmári, medzi nimi napríklad bratia Kaurismäkiovci. Koná sa v Laponsku, asi 120 kilometrov za polárnym kruhom, kde slnko v lete nezapadá. A keďže svieti celý deň rovnako, premieta sa 24 hodín denne. 

Slovenská kinematografia sa na festivale predstavila už pred piatimi rokmi. Aj vtedy filmy Štefana Uhra, Petra Solana, Eduarda Grečnera, Ela Havettu a Dušana Hanáka vyberal Olaf Möller. „Keď niekto hovorí o československej novej vlne, obyčajne má na mysli len českých režisérov (...) Pritom zmeny v kinematografii, ktoré priniesla nová vlna (...), sa v Československu začali v slovenskom filme. Prelomovým dielom bolo Slnko v sieti Štefana Uhra z roku 1963, ktoré je ešte aj dnes za hranicami Slovenska pomerne neznáme. A neprávom, pretože prvky v slovenskej novej vlne boli oveľa fascinujúcejšie a inšpiratívnejšie ako v českej,“ povedal pri tej príležitosti expert na českú i slovenskú kinematografiu. 

mak

Európske filmy za euro

Tradičný letný projekt Európske filmy za euro sa v bratislavskom Kine Lumière začne v pondelok 15. júna a potrvá celé leto. Divákom ponúkne až do 31. augusta tridsať súčasných filmov za symbolické vstupné jedno euro. Snímky v kolekcii sú filmami, ktoré zbierali ceny na medzinárodných festivaloch a/alebo si získali divácku priazeň. Medzi také patrí napríklad francúzska komédia Kým nás svadba nerozdelí režisérskeho tandemu Eric Toledano a Olivier Nakache či cestovateľské dobrodružstvá Dana Přibáňa v dokumente Trabantem tam a zase zpátky. K snímkam, ktoré divákov polarizujú, patrí zase posledný film Larsa von Triera Jack stavia dom. Jedným z najtalentovanejších súčasných škandinávskych filmárov je aj Joachim Trier. Projekt Európske filmy za euro uvedie jeho uhrančivý triler o temných túžbach a zakázanej láske Thelma. Premietať sa bude aj sexom nabitá dráma Love, ktorú nakrútil francúzsky režisér Gaspar Noé. Oceňovaná talianska režisérka Alica Rohrwacher aktuálne spolupracuje na seriáli Geniálna priateľka podľa knižnej predlohy Eleny Ferrante. V kolekcii ju zastupujú oceňované tituly Zázraky Šťastný Lazzaro. Premietať sa bude aj provokatívny portrét Silvia Berlusconiho Oni a Silvio, ktorý nakrútil Paolo Sorrentino, či filmy britského režiséra Petra Stricklanda Také krásne šaty a Motýle. Projekt, ktorý organizujú Slovenský filmový ústav a Asociácia slovenských filmových klubov, uvedie aj diela klasikov ako Andrzej Wajda (Walesa, človek z nádejeOdrazy), Michael Haneke (Happy End) či Aki Kaurismäki (Bohémsky život). Nechýbajú ani animované filmy, medzi nimi univerzálny príbeh z tropického ostrova a prvý koprodukčný projekt japonského štúdia Ghibli s Európou Červená korytnačka, francúzska trojica zvieratkovských príbehov Veľký zlý lišiak a iné príhody a rotoskopický pohľad na život v súčasnom Iráne Teheránske tabu

mak

Creative Europe Desk Slovensko informuje

Výsledky výzvy EACEA/17/2019, Podpora vývoja jednotlivých projektov, s uzávierkou 13. novembra 2019 sú už známe. V jej rámci prišlo celkovo 278 žiadostí (37 na animované filmy, 71 na kreatívne dokumenty a 170 na hrané filmy), z ktorých podporili 64 projektov (9 animovaných, 17 dokumentárnych a 38 hraných). Celková suma podpory je 2 705 000 eur. Pokiaľ ide o úspešnosť projektov z krajín s nízkou audiovizuálnou kapacitou, získali celkovo 815 000 eur, t. j. 30,13 percenta celkových alokovaných prostriedkov, čo je viac než minimálne garantovaných 27 percent. Nás, samozrejme, zaujímajú slovenské tituly – zo šiestich predložených projektov hraných filmov získal podporu vo výške 50 000 eur film Mäso (The Flesh – A True Eastern) spoločnosti KFS production. Srdečne gratulujeme. 

V júni bude mať uzávierku jediná výzva programu Kreatívna Európa – MEDIA, EACEA/21/2019, Selektívna podpora kinodistribúcie, uzávierka je 16. júna. 

Pandemická situácia a jej dôsledky pre audiovizuálne prostredie sú, samozrejme, v centre pozornosti Európskej komisie i Európskeho parlamentu, o niektorých konkrétnych opatreniach sme už informovali v predchádzajúcom dvojčísle. Komisia pracuje veľmi intenzívne na ďalších krokoch, ktoré budú predstavovať bezprostrednú finančnú pomoc, sanáciu strát a investície v rámci rekonštrukcie celého sektora. 

Londýnska spoločnosť MUSO, s ktorou sme spolupracovali na analýze pirátstva v audiovizuálnom sektore na Slovensku pred dvomi rokmi, zverejnila informáciu o náraste počtu nelegálne sťahovaného obsahu počas pandémie. Čísla nie sú prekvapujúce, ale alarmujúce: v mesiacoch marec a apríl sa pirátstvo celosvetovo zvýšilo o 33 percent. Inými slovami, prvými víťazmi súčasnej krízy sú stránky s nelegálnym obsahom. 

vs

Cineama v nových termínoch

Aj do priebehu 28. ročníka celoštátnej postupovej súťaže a prehliadky amatérskej filmovej tvorby Cineama zasiahol COVID-19. Tento rok sa väčšina regionálnych kôl uskutočnila online alebo formou iného výberu. Krajské kolá sa presunuli, rovnako ako celoštátna prehliadka, ktorá bude namiesto začiatku júna 18. – 20. 9. v Bardejovských Kúpeľoch. Cineama patrí medzi najstaršie súťažné prehliadky amatérskeho filmu na Slovensku, nie je tematicky zameraná ani žánrovo vymedzená a koná sa každý rok. Súťaží sa v troch vekových skupinách (do 16, do 21 a nad 21 rokov).Vyhlasovateľom a odborným garantom súťaže je Národné osvetové centrum, organizátormi sú krajské a regionálne osvetové a kultúrne strediská, mestské kultúrne strediská a ďalšie kultúrne subjekty. Najlepšie ocenené diela sa dostanú do výberu, z ktorého porota vytvorí kolekciu na českú národnú súťaž Český videosalón, ktorá je plánovaná v novom termíne 23. – 25. 10. a na svetovú súťaž amatérskych filmov UNICA. Kolekciu uvedie aj festival neprofesionálneho umenia TVOR.BA 2020, ktorý sa má uskutočniť 8. – 10. 10. v Bratislave.

jj

Edisonline ponúka festivalové filmy aj televíziu

Spoločnosť Film Europe spustila koncom apríla novú česko-slovenskú videotéku Edisonline. Za cenu 6 eur získa dnes používateľ portálu prístup k desiatkam filmov online. Pri spustení mala služba v základnom balíčku 50 filmov, najmä európskych, ktoré ocenili napríklad na festivaloch v Berlíne, Benátkach a Cannes, a 12 filmov pre deti. Ambíciou je pravidelne aktualizovať zostavu titulov na portáli: každý mesiac ich má v Edisonline pribudnúť 30. Do mája 2021 sa tak má rozšíriť ponuka videí pre predplatiteľov základného balíka na vyše 400 titulov. Súčasťou predplatného je okrem SVoD ponuky aj online vysielanie  filmových kanálov Film Europe, Be2Can a Československo. Videotéka je zameraná na festivalové filmy. V aktuálnej ponuke sú napríklad tituly, ktoré iba nedávno vstúpili do slovenskej distribúcie, napríklad aktuálny dánsky film roka a víťazná snímka diváckeho hlasovania festivalu Sundance Srdcová kráľovná režisérky May el-Toukhy, francúzsky film roka, ktorým sa tak v hlasovaní akademikov, ako aj divákov stali Bedári a ktorého režisér Ladj Ly získal za svoj debut aj Cenu poroty v Cannes, či nemecký film roka ocenený aj na festivale v Berlíne Narušiteľ systému (r. Nora Fingscheidt). Diváci tu nájdu aj ďalšie festivalové hity posledných rokov, ako nemecký Toni Erdmann (r. Maren Ade) či švédsky Štvorec (r. Ruben Östlund), ktorým len o vlások unikol cudzojazyčný Oscar. Vtedy, v roku 2018, ho získala Fantastická žena (r. Sebastian Lelio), ktorú diváci takisto nájdu v ponuke Edisonline.sk. Súčasťou knižnice budú aj úplne nové premiérové filmy a bonusy v podobe diskusných platforiem či pravidelných programov. „VOD je posledným kúskom v hybridnom distribučnom modeli, v ktorom chce Film Europe uvádzať svoje filmové akvizície na slovenský, ale aj európsky filmový trh a previesť tak snímky celým ich životným cyklom od kinopremiéry cez uvedenia v online priestore až po reprízy v televízii, pričom časové okná medzi týmito platformami budú skrátené na nevyhnutné minimum,“ povedal k spusteniu projektu šéf spoločnosti Ivan Hronec.

mak

ASFK oživila svoju online ponuku

Asociácia slovenských filmových klubov oprášila svoj projekt s online sprístupňovaním filmov a vybrané tituly ponúka divákom na adrese vimeo.com/asfk/vod_pages. Snímky pribúdajú postupne, koncom mája ich bolo zhruba 20. Do rozhodovania o výbere snímok zapája asociácia na sociálnych sieťach aj divákov. K najnovším prírastkom videotéky patrí príbeh o rodičoch a deťoch Mama Brasil(r. Gustavo Pizzi), ktorý získal na festivale Sundance Veľkú cenu poroty, nevšedná, snová i vtipná Realita Quentina Dupieuxa či Ma Ma španielskeho režiséra Julia Medema. Do hlavnej úlohy obsadil Penélope Cruz, ktorá sa v ponuke objavuje aj po boku Javiera Bardema ako protagonistka psychologického trileru Všetci to vedia oscarového iránskeho režiséra Asghara Farhadiho. Medzi dvadsiatkou filmov v aktuálnej ponuke sú aj oscarové snímky Parazit (r. Joon Ho Bong) a Moonlight(r. Barry Jenkins), zatiaľ posledný film Michaela Hanekeho Happy End s Isabelle Huppert, so Jeanom-Louisom Trintignantom a s Mathieuom Kassovitzom, animovaná Pieseň mora (r. Tomm Moore) vo verzii s dabingom aj s titulkami. Cena za film sa pohybuje v rozmedzí od 2 po 3 eurá a od momentu zakúpenia si ho možno pozrieť aj opakovane počas 48 hodín.

mak

Spolu sami v kine

Kino Film Europe v Pistoriho paláci v Bratislave je od júna opäť otvorené. Aktuálne obmedzenia ho priviedli k projektu, ktorý zaštítilo heslom #spolusami. „Pretože nepočítame s masovým prílevom divákov do kín, rozhodli sme sa od 1. júna spustiť platformu pre súkromné projekcie s maximálnym počtom 15 osôb. Samozrejme, pri dodržaní všetkých doteraz známych protipandemických nariadení a dôslednej dezinfekcii priestorov kina,“ uviedol PR manažér distribučnej spoločnosti Film Europe Marek Suchitra. Rodina či partia priateľov si podľa neho môže rezervovať termín a vybrať film z ich aktuálneho portfólia a rezervovať si kino pre seba. Kapacita projekcií je 15 ľudí, celková cena 75 eur a v čase našej uzávierky ponúkalo kino na svojich stránkach termíny do 14. júna.

mak

Fellini a sladký život Talianska v Považskej galérii umenia

Výstava v Považskej galérii umenia v Žiline priblíži zlatú éru talianskeho filmu prostredníctvom filmových plagátov, letákov, fotosiek a niekoľkých diel vizuálnych umelcov Mila Manaru a Mimma Rotellu. Koná sa v rámci festivalu Dolce vitaj a potrvá do 12. júla. Potom sa presunie do priestorov Slovenského národného múzea v Bratislave. „So zberateľom Enricom Minisinim sme sa pri príležitosti stého výročia narodenia Federica Felliniho rozhodli pripraviť výstavu, ktorá by okrem filmových plagátov s dôrazom na Felliniho tvorbu zachytila aj atmosféru doby, v ktorej talianska kinematografia dominovala, a ponúkla aj pohľad na Felliniho v širších súvislostiach. A tak je Minisiniho zbierka rozšírená o jedenásť originálnych československých plagátov k Felliniho filmom, 18 grafických listov Mila Manaru a tri vzácne dekoláže Mimma Rotellu,“ povedal Marco Gerbi z Talianskeho kultúrneho inštitútu. 

mak

Aktuálne uzávierky

Cinematik
Uzávierka: 15. 6.

Pätnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa uskutoční 10. – 15. 9. v Piešťanoch. Do súťažnej sekcie Cinematik.doc sa môžu prihlásiť nové celovečerné slovenské dokumentárne filmy, ktoré vznikli v rokoch 2019 a 2020. Cinematik je otvorený záujmu filmárov uviesť ich film na festivale aj v nesúťažných informatívnych sekciách, ak sa bude hodiť do programovej koncepcie aktuálneho ročníka.
Viac na: www.cinematik.sk


CinEast
Uzávierka: 30. 6.

Trinásty ročník Medzinárodného festivalu filmov strednej a východnej Európy CinEast sa uskutoční 8. – 25. 10. v Luxemburgu (Luxembursko). Do súťaže sa môžu prihlásiť hrané, dokumentárne aj animované snímky.
Viac na www.cineast.lu.