Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
kolektív autorov:
Jánošík a 100 rokov slovenskej filmovej kultúry
(SFÚ, Bratislava v spolupráci so Štátnym komorným orchestrom Žilina, 2021, 104 strán)
Sto rokov od premiéry Jánošíka (r. Jaroslav Siakeľ, 1921), prvého slovenského celovečrného filmu, pripomína zborník textov s rôznorodými pohľadmi nielen na Siakeľovu snímku č na ďalšie filmy s Jánošíkom, ale tiež na celý jánošíkovský mýtus a zbojnícku tematiku v umení, ktorú autori predstavujú i v širšom filmovom a kultúrnom kontexte. Autorkou úvodnej historickej štúdie je Renáta Šmatláková zo SFÚ a na publikácii sa podieľalo aj ďalších 10 autorov, ktorých texty od apríla každý mesiac vychádzajú aj vo Film.sk v rubrike Jánošík pohľadom... Prispeli do nej estetik a filmový teoretik Juraj Oniščnko, herec a humorista Milan Lasica, etnograf a muzeológ Peter Maráky, etnologiča Hana Hlôšková, dramatik a režisér Stanislav Štepka, režisérky a scenáristky Eva Borušovičvá a Mariana Čengel Solčnská, filmová historiča Petra Hanáková, teoretik popkultúry Juraj Malíčk a filmový kritik a riaditeľ Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák. Publikácia bohato ilustrovaná fotografiami a dobovými archiváliami v nápaditej grafickej úprave vyšla s podporou Ministerstva kultúry SR.
Kino-Ikon 1/21
(ASFK, SFÚ v spolupráci s VŠMU, Bratislava, 2021, 205 strán)
Treba robiť filmy v podstate „namierené proti filmu“, tvrdí francúzsky režisér Olivier Assayas. Esej o aktuálnom stave kinematografie preložila Mária Ferenčhová a otvára aktuálne číslo 25. ročíka čsopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon. Kunsthistoriča Gabriela Kisová sa vo svojej štúdii venuje mediálnemu obrazu slovenských výtvarníkov v socialistickom dokumentárnom filme a konvenciám ich zobrazovania. Ilustrujú ich príklady snímok o Martinovi Benkovi, Ľudovítovi Fullovi, Márii Medveckej č Jánovi Kulichovi. Filmová historiča Petra Hanáková rekonštruuje z archívnych fragmentov históriu nedokončnej snímky Martina Hollého st. Hanka sa vydáva a jej text dopĺňa reprint archívnych spomienok Hollého sestry Eleny Holéczyovej. Zvukový majster Tobiáš Potočý predstavuje v čísle mladú disciplínu digitálneho reštaurovania zvukovej stopy. Knihu Experimentálny film a fotochemické praktiky predstavuje filmový teoretik Tomáš Hudák v obsiahlejšom úvode k rozhovoru s jej autorkou Kim Knowles. Rozprávajú sa aj o estetike kontaktu. Rubrika Dvojdotyk sa pohľadmi filmárov Milana Černáka a Rudolfa Urca sústreďuje na zlomové obdobie roku 1968 v spravodajskom a dokumentárnom filme. Vplyv paleontológa Josefa Augustu a maliara Zdeňka Buriana na Cestu do praveku Karla Zemana je témou textu Jana Kopeckého, ktorý otvára rubriku Literárne a filmové reflexie s príspevkami autorov ako Jaroslav Hochel, Franz Milec, Peter Michalovič Marian Zervan a ďalších.
mak