Jonatan Pastirčák

hudobný skladateľ a producent

Medzi moje najobľúbenejšie a najzásadnejšie filmy vôbec, nielen slovenské, patrí Obchod na korze. Je vynikajúco natočený, nádherne zahraný a má v sebe trpký humor, ktorý je v kontraste s trýznivou realitou. Zasiahol ma silou emócie, ktorú vo mne zanechal.

Pamätám si aj pocity z filmov Slávnosť v botanickej záhrade a Drak sa vracia – ten je zaujímavý aj nápaditou hudbou Ilju Zeljenku. Tá vytvára veľmi špecifickú atmosféru, ktorá určuje jeho charakter, zároveň film neprebíja, ale veľmi citlivo dopĺňa. Obidva tieto filmy – a zaradil by som k nim aj obrazovo nádherný dokument Obrazy starého sveta od Dušana Hanáka – veľmi autenticky zachytávajú niečo, čo je špecifické pre Slovensko ako krajinu a jeho kultúru. Nesnažia sa nič napodobňovať a myslím si, že by nemohli vzniknúť nikde inde. To platí aj o Zeljenkovej hudbe.

V Karlových Varoch ma oslovil nový film Mira Rema Láska pod kapotou. Nenásilným, tragikomickým spôsobom otvára tému radikalizácie spoločnosti a toho, k čomu môže viesť dlhodobá frustrácia človeka. Oceňujem, ako režisér pracuje so žánrom dokumentárneho filmu, ktorý môže vo výsledku pôsobiť ako veľmi autentický hraný film, i výber protagonistov. Táto snímka odráža nielen zhodu šťastných okolností, ale aj Mirove filmárske schopnosti.

Spomenul by som aj film Špina, na ktorom som spolupracoval s Terezou Nvotovou. Neskutočne sa teším na to, keď príde do kín jej nový film Svetlonoc. Mal som už možnosť pozrieť si ho a to, kam sa ním ako filmárka posunula, ma veľmi pozitívne prekvapilo.