Čiary majú hlavnú cenu Ji.hlavy, festival ocenil aj Očistu

Najvýraznejším svetovým dokumentárnym filmom 25. ročníka Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava sa stal debut slovenskej režisérky Barbory Sliepkovej Čiary. Snímka, ktorú produkčne zastrešila spoločnosť Hitchhiker Cinema a producentka Barbara Janišová Feglová, príde do slovenských kín už v novembri. V Jihlave sa opakoval scenár z minulého roka, keď v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum zvíťazil iný slovenský film Biela na bielejrežisérky Viery Čákanyovej. Čiary porota ocenila za „Za nevšedný spôsob, v ktorom sú koncepty, ako je krása, intimita a priestor vzájomne prepojené pomocou špecifického filmového rámca, ktorý nás jednomyseľne prinútil k reflexii vizuálneho vyjadrenia spoločenských a ekonomických rozporov a vzťahov vo vnútri mestskej spoločnosti.“ Film Barbory Sliepkovej, ktorého premiéru posunula pandémia, si z MFDF Ji.hlava odniesol aj cenu za najlepší debut („za dosiahnutie komplexného a dokonale remeselne spracovaného diela“) a takisto ocenenie za zvukový design („za spôsob kombinácie zvuku a hudby, ktorý odhaľuje túto mestskú symfóniu“).

V súťažnej sekcii českých filmov Česká radost mala svetovú premiéru Očista Zuzany Piussi. Snímke, ktorej témou je spravodlivosť na Slovensku a zaznamenáva snahu o očistu justície udelil festival zvláštne uznanie. Zuzana Piussi je podľa poroty „kladným Darthom Vaderom československej dokumentaristiky“ a ukazuje, že angažovaná kinematografia má zmysel. V súťaži Česká radost uviedli aj  debut Very Lackovej Ako som sa stala partizánkou. O všetkých troch filmoch sa viac dočítate v rubrike Novinky. Cenu za zvuk si zo súťaže Česká radost odniesol česko-slovenský študentský film režisérky Diany Cam Van Nguyen Milý tati. Najlepším českým dokumentom tohtoročnej prehliadky sa stal film Bratstvo. Mikrokozmos rodiny bosnianskych pastierov v ňom podľa poroty prekvapivo otvára témy, ktoré sa dotýkajú každého z nás a film je navyše nakrútený bez doslovnosti a bez najmenších kompromisov v audiovizuálnom vyjadrení. Bratstvo je česko-talianskou koprodukciou a nakrútil ho pôvodom taliansky režisér Francesco Montagner, ktorý študoval dokument na pražskej FAMU. Film predtým získal Zlatého leoparda v súťaži debutov a druhých filmov v Locarne.

Čestnú cenu za prínos svetovej kinematografii získala tento rok v Ji.hlave režisérka Jana Ševčíková. Medzi viacerými snímkami ocenenými v kategórii Svedectvá je aj dokument Vitalija Manského Gorbačov. Raj, ktorý je aktuálne v slovenských kinách. 

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Ji.hlava sa konal od 26. do 31. 10. V súťaži Fascinace: Exprmntl.cz tu uviedli krátky film Courier’s rig slovenských umelcov pôsobiacich v Česku Tomáša Kocku Juska a Alexa Selmeciho. Zuzana Piussi predstavila na festivale aj pilotnú časť dokumentárneho projektu Na hrane diplomacie, ktorý pripravuje s Vítom Janečkom. Bývalý český minister zahraničných vecí Cyril Svoboda v ňom predstavuje zákulisie sveta diplomacie. Ji.hlava premietala aj Lásku pod kapotou Mira Rema a v prestížnom výbere výnimočných snímok z iných festivalov uviedli film The Sailor Lucie Kašovej. Veľkú retrospektívu venoval festival slovensko-českému fotografovi a filmárovi Karolovi Plickovi a do programu zaradil jeho 15 krátkych aj celovečerných dokumentov, medzi nimi Po horách, po dolách (1929), Za Slovákmi od New Yorku po Mississippi (1937) či Zem spieva (1933). Ji.hlave sa vo Film.sk budeme venovať viac v decembrovom vydaní.

mak

Kandidátom na Oscara je Cenzorka, za Česko beží Zátopek

Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA) posiela do oscarového súboja film Petra Kerekesa Cenzorka. V Amerike sa bude uchádzať o sošku, ktorú udeľuje americká Akadémia filmových vied a umení, v kategórii najlepší zahraničný celovečerný film. „Veľmi si vážime odvahu členov SFTA, že vybrali náš film o sile materstva za múrmi ukrajinského väzenia a dokázali podporiť rozrastanie našej kinematografie za mentálne hranice našich lokálnych tém,“ reagovali na národnú nomináciu režisér Peter Kerekes a producent Ivan Ostrochovský. Spoločne sa podpísali aj pod scenár filmu. Práve zaň získala Cenzorka ako prvý slovenský film v ére samostatnosti cenu na festivale v Benátkach – v sekcii Horizonty. Slovenská premiéra filmu, nakrúteného v koprodukcii s Ukrajinou a Českom, bola na festivale Cinematik v Piešťanoch. (Viac o Cenzorke čítajte v recenzii na strane 34.) Kerekesovmu hranému debutu konkurovalo v hlasovaní SFTA päť prihlásených filmov. S výnimkou Muža so zajačími ušami režiséra Martina Šulíka išlo o dokumenty – Na značky! Márie Pinčíkovej, Biela na bielej Viery Čákanyovej, Láska pod kapotou Mira Rema a Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej.

Svojho oscarového kandidáta vybralo aj Česko. Do Ameriky posiela životopisnú športovú drámu Zátopek režiséra Davida Ondříčka, ktorá vznikla v koprodukcii so Slovenskom a podieľali sa na nej AZYL Productions a RTVS. Česká akadémia vyberala oscarového kandidáta spomedzi trinástich hraných, dokumentárnych a animovaných filmov. Do prvej trojky v hlasovaní sa dostali (bez poradia) hraný Atlas vtákov režiséra Olma Omerza a animovaný film Myši patria do neba Denisy Grimmovej a Jana Bubeníčka. Oba vznikli takisto v slovenskej koprodukcii: pod prvý sa podpísal Ivan Ostrochovský so spoločnosťou Punkchart Films, pod druhý Marek Jeníček a Tomáš Janísek zo CinemArt.sk.

Užší predvýber zahraničných oscarových kandidátov zverejnia 21. decembra, päticu nominovaných vyhlásia 8. februára a výsledky budú známe 27. marca 2022. Kerekesovi a Ondříčkovi bude v oscarovom súboji konkurovať napríklad držiteľka Zlatej palmy z Cannes Julia Ducournau a jej Titán(Francúzsko). Filmy ocenené v Cannes vyslali na Oscara aj Irán (Asghar Farhadi – Hrdina), Kolumbia (thajský režisér Apichatpong Weerasethakul s medzinárodným projektom Memoria s Tildou Swinton v hlavnej úlohe), Fínsko (Juho Kuosmanen – Kupé č. 6), Rakúsko (Sebastian Meise – Veľká sloboda) či Japonsko. To zastupuje Rjúsuke Hamaguči a film Drajv máj kár. Hamagučiho ocenili tento rok okrem Cannes aj v Berlíne, kde získal s antológiou Koleso šťastia a fantázie Veľkú cenu poroty. Zlatého medveďa si odniesol Radu Jude a snímka Smolný pich aneb pitomý porno, ktorá na Oscaroch zastúpi Rumunsko. Nemecko posiela film Marie Schrader Miluj svojho robota, ocenený v Berlíne za výkon Maren Eggert v hlavnej úlohe.

mak

Creative Europe Desk Slovensko informuje

Sedemnásteho novembra má uzávierku jediná výzva podprogramu MEDIA, CREA-MEDIA-2021-CODEV, Vývoj európskych koprodukčných projektov s rozpočtom 5 miliónov eur. 

Schéma je určená pre nezávislé produkčné spoločnosti, žiadosť môže predložiť konzorcium najmenej dvoch spoločností z dvoch rôznych krajín (koordinátor projektu/manažér a partner). Jeden z členov konzorcia musí mať na podávaný projekt väčšinové práva, ale nemusí to byť spoločnosť, ktorá žiadosť podáva. Členovia konzorcia musia mať medzi sebou uzatvorenú zmluvu, ktorá definuje spoločný vývoj projektu.

Ďalšie podmienky sú rovnaké alebo podobné ako pri predchádzajúcich výzvach na podporu vývoja balíkov a minibalíkov projektov. Prípustnými žiadateľmi sú nezávislé európske produkčné spoločnosti registrované v jednej z krajín MEDIA, vlastnené občanmi EÚ, ktoré musia preukázať referenčné dielo distribuované komerčne v najmenej troch iných krajinách. 

Prípustné sú projekty určené pre kiná (minimálna dĺžka 60 minút), televízie (hrané diela 90 minút, dokumenty 50 minút, animované filmy 24 minút) alebo digitálne platformy (bez limitu).

Rozdiel je vo financovaní: v tomto prípade ide o fixnú sumu založenú na predkladanom rozpočte vývoja projektu, limit je 50 % z rozpočtu, maximálna suma je 60 000 – eur na každého člena konzorcia.

Ospalky dostali zelenú na ceste za študentským Oscarom

Po svetovej premiére na festivale v Karlových Varoch a uvedení na festivale v San Sebastiáne sa bakalársky film Ospalky poslucháčky bratislavskej Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Kateřiny Hroníkovej dostal do programu 37. filmového festivalu vo Varšave (8. – 17. 10.). Ide už o tretí významný festival, ktorý túto vzťahovú tragikomédiu zaradil do svojho programu alebo dokonca do svojej súťažnej sekcie, čím Ospalky splnili nominačné podmienky na súťaž o študentského Oscara. V centre Hroníkovej krátkeho filmu je dvojica manželov, ktorí sa rokmi navzájom odcudzili a fungujú už viac-menej iba na princípe zotrvačnosti. Črtá sa však nádej na oživenie ich vzťahu.

jj

Stopy začiatkov v Krpáčove

Jubilejný, 20. ročník česko-slovenskej filmologickej konferencie sa konal v Krpáčove od 21. do 24. októbra 2021. Počas štyroch dní prednieslo svoj príspevok takmer 30 známych českých a slovenských filmových historikov a teoretikov z rôznych centier filmových štúdií v oboch krajinách, medzi nimi Miroslav Haľák, Josef Fulka, Marian Zervan, Petr Mareš, Jana Dudková či Martin Kaňuch, šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon a jeden z organizátorov konferencie, ktorú organizačne zabezpečuje Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom, s Katedrou vied o umení FTF VŠMU a Katedrou estetiky FiF UK. O konferencii, ktorá sa konala v čase uzávierky Film.sk, sa viac dočítate v nasledujúcom vydaní časopisu. 

red

Podcast SFTA sa na film pozrie Zblízka

Slovenská filmová a televízna akadémia spustila vlastný podcast nazvaný Zblízka. „So slovenskými filmármi sa v ňom budeme rozprávať o ich láske k remeslu – filmu a kinu. O kariérnych vzostupoch i pádoch, ale aj výzvach a inšpiráciách, ktoré ich poháňajú vpred,“ povedala prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Wanda Adamík Hrycová. Ambíciou podcastu je nielen priblížiť divákovi jednotlivé filmové profesie a proces nakrúcania, ale tiež nazrieť do tých zákutí filmového sveta, ktoré divák bežne nevidí. S hosťami podcastu sa bude raz do týždňa zhovárať novinárka Andrea Gažová. Jej prvým hosťom bol režisér a zároveň bývalý prezident SFTA Martin Šulík. Ďalšími hosťami podcastu dostupného www.sfta.sk, Spotify, Deezer, Google Podcasts, Podbean Podcasts App. budú herečka Emília Vášaryová, dramaturgička a scenáristka Zuzana Gindl-Tatárová a režisérka Lucia Kašová. 

red

Slovenská filmová žatva v Amerike bude online

Druhý ročník prezentácie slovenskej kinematografie Slovak Film Harvest 2021 (Slovenská filmová žatva – pozn. red.) sa uskutoční od 15. 11. do 15. 12. a podľa organizátorov z občianskeho združenia Film Institute, producenta Petra Neveďala a dramaturga prehliadky Martina Palúcha z Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV pôjde o „počtom najrozsiahlejšiu prehliadku slovenského  filmu v USA a Kanade v online forme“. Prehliadka uvedie výber najúspešnejších titulov, ktoré v súčasnosti a v nedávnej minulosti reprezentovali alebo reprezentujú slovenský film na prestížnych zahraničných i domácich festivaloch. Slovak Film Harvest sprístupní kolekciu vyše štyridsiatich pôvodných titulov, medzi ktorými nechýbajú ani študentské filmy z bratislavskej FTF VŠMU a z Akadémie umení v Banskej Bystrici. Storočnicu slovenského filmu pripomenú štyri klasické tituly zo zbierkového fondu Slovenského filmového ústavu – Vtáčkovia, siroty a blázni (r. Juraj Jakubisko, 1969), Ľalie poľné (r. Elo Havetta, 1972), Ružové sny (r. Dušan Hanák, 1976) a Noční jazdci (r. Martin Hollý, 1981).

red

Azyl 2021 pozná víťazov

Medzinárodný festival krátkeho filmu Azyl sa konal od 7. do 9. 10. v Banskej Bystrici aj online. V kategórii minútových filmov ocenili snímku Stena láskavosti iránskeho režiséra Hamidrezu Hidajiho a najlepším päťminútovým filmom sa stala snímka Danzamatta švajčiarskeho režiséra Vanju Tognolu. Pieseň Vlci slovinskej kapely Koala Voice ocenili za klip srbskej režisérky Mariny Uzelac. Porotu tvorili filmová dramaturgička, scenáristka a pedagogička Zuzana Gindl-Tatárová, maďarský režisér Csaba Bollok, riaditeľ festivalov ELBE DOCK a Young Film Fest Filip Kršiak a Krzysztof Sienkiewicz z kultúrneho centra Białystoku. Študentskú cenu si odnieslo Mačacie otepľovanieúčastníčky workshopu na pôde banskobystrickej Akadémie umení Amálie Kotrádyovej. Festival uviedol aj krátke filmy zo zbierok NFA SFÚ, ktoré uviedli filmový historik a kritik Martin Kaňuch a riaditeľ NFA SFÚ Marián Hausner.

jj

Správa aj Známi neznámi zaujali divákov

Trpká komédia Známi neznámi Zuzany Mariankovej, ktorá je adaptáciou scenára talianskeho filmu Úplní cudzinci Paola Genoveseho, sa zaradila medzi najnavštevovanejšie filmy od začiatku pandémie. Návštevnosť filmu, ktorý v kinách 5. 8. premiérovala spoločnosť Itafilm, prekročila koncom septembra 100 000 divákov. Vojnová dráma Petra Bebjaka Správa, ktorú priniesol do kín Continental film 23. 9. mala zase v kinách najúspešnejší prvý víkend, videlo ju 13 098 divákov. Celkovo ju do 21. 10. videlo 37 418 divákov. 

jj