Ostrým nožom chcú filmári zasiahnuť slabiny justície

Na začiatku novembra 2005 prišli rodičia Daniela Tupého o svojho 21-ročného syna. Na Tyršovom nábreží v Bratislave ho vtedy dobodala skupinka maskovaných mužov. Dnes ešte stále nie je vražda vysokoškolského študenta vyšetrená. O zlyhaní slovenskej justície a zodpovedných orgánov hovorí pripravovaný hraný film Teodora Kuhna Ostrým nožom, voľne inšpirovaný touto tragickou udalosťou.

„Dotklo sa nás to, pretože keď sa incident udial, boli sme s kamarátmi v podobnom veku ako Daniel Tupý. Vnímali sme to tak, že sa to mohlo stať aj nám,“ hovorí Teodor Kuhn, keď sa začiatkom jesene prichádzam pozrieť na nakrúcanie jeho celovečerného debutu do auly Právnickej fakulty Univerzity Komenského. Minimalistická, ale priestranná miestnosť, obložená drevom, zhora strážená štyrmi guľovými lampami a vpredu štátnym znakom Slovenskej republiky, je nateraz súdnou sieňou. Stane sa miestom najhromadnejšej scény filmu Ostrým nožom, na pľaci bude asi 50 komparzistov a v priebehu 48 hodín sa nakrúti okolo 80 záberov.

Bratislava je mesto, kde zabili Daniela Tupého a žije v ňom aj Teodor Kuhn, ktorý ako skejtbordista neraz jazdil v Sade Janka Kráľa, susediacom s miestom činu. Vo filme zaznie hlas jednej generácie, ktorá sa nechce pozerať na to, ako štát systémovo zlyháva. „Chceli sme urobiť archetypálny príbeh o nespravodlivosti, aby sme divákov scitlivovali vo vzťahu k tomu, že na Slovensku naozaj žijú ľudia, s ktorými štát zametá. Celú tú mieru nespravodlivosti sme sa snažili sústrediť do nášho filmu,“ vysvetľuje režisér a pokračuje: „To znamená, že sme si akoby požičiavali aj špecifiká z iných káuz. Napríklad z tej, keď policajti strieľali na auto so študentmi a potom povedali, že videonahrávku zo zásahu nemôžu použiť, lebo zariadenie bolo v testovacej prevádzke.“ Podľa Kuhna sú vo filme verne zachytené dve situácie, ktoré sa naozaj stali, a mnoho ďalších je silne inšpirovaných skutočnosťou.

Teodor Kuhn si so scenáristom Jakubom Medveckým urobil relatívne rozsiahly výskum. „Na základe neho sme potom použili prvky, ktoré sú symptomatické symptomatické pre stav justície na Slovensku a vsadili ich do všeobecnejšej roviny. Film nie je príbehom Daniela Tupého. Je o vražde nevinného chlapca. A o jeho otcovi, ktorý čelí súdnej mašinérii, zabraňujúcej vyšetreniu prípadu. Ten film je rovnako súdnou aj osobnou drámou,“ podotýka režisér a podčiarkuje, že osobná línia príbehu je celá vyfabulovaná. Približuje otca, ktorý po smrti syna zisťuje, že ho vlastne nepoznal a nebol mu dobrým otcom. Čím viac sa synovou smrťou trápi, tým viac sa snaží vniesť do prípadu spravodlivosť. „Naša fabulácia súvisí s dramatickými potrebami filmu. Aby lepšie držal pokope, vložili sme doň osobný konflikt dvoch postáv. Hoci rodina Tupých mala v skutočnosti vyrovnané vzťahy,“ ozrejmuje Kuhn. O tom, ako bude film vystavaný, sa tvorcovia rozprávali aj s rodičmi Daniela Tupého.

„Tento projekt som začal písať sám, ale nešlo mi to. A potom som videl jeden študentský film, ktorý bol taký dobrý, že som kontaktoval jeho scenáristu Jakuba Medveckého. Zavolal som mu s tým, že sa síce nepoznáme, ale že spolu napíšeme celovečerný scenár. Začali sme s príbehom o policajtovi, čo bola obrovská chyba. Dej bol síce akčný a napínavý, ale neponúkal priestor na empatiu. Smrť chlapca v ňom bola skoro až banálna,“ vracia sa k počiatkom režisér. Progres nastal, keď do projektu vstúpil český dramaturg Rudolf Suchánek, ktorý predtým robil napríklad na filme Domácí péče. „Povedal nám, že jadro príbehu je inde. My sme to celý čas cítili, ale bolo ťažké uvedomiť si, že píšeme o nesprávnej postave. Ruda nám navrhol, aby sme si radšej predstavili situáciu, keď rodič príde o dieťa.“ Kuhn a Medvecký teda vymenili hlavné postavy príbehu a scenár potom vyvíjali dva roky, už aj s pomocou Štěpána Hulíka (Hořící keř, Pustina).

Kameramanka, skriptka, režisér a vlastne každý, kto vo filme nehrá, sa ešte pred obedom presunie na opačný koniec miestnosti. Nakrúcať sa bude s Janou Oľhovou, ktorá stvárňuje prokurátorku v čierno-fialovom talári. Keď je všetko nastavené podľa predstáv kameramanky Denisy Buranovej, začína sa výsluch svedka v snahe zistiť, kto zabil mladíka (vo filme sa volá Dávid Benko). Na záver obrazu venuje prokurátorka veľavravný pohľad otcovi obete. Toho hrá Roman Luknár. A hneď vidieť, že spolupráca s ním je trochu iná ako s ostatnými. „Keď vstupoval do projektu, povedal mi, že scenáre nečíta. Spýtal som sa ho, ako teda pracuje. Odpovedal, že príde na pľac, ja mu poviem, čo chcem, a on mi to dá. Ja mu na to, že to je poriadna blbosť. Ale on odvetil, že to tak robí tridsať rokov a vždy to funguje. Teraz v polovici natáčania môžem povedať, že neklamal,“ hovorí režisér. Skutočne, uvoľnenosť a dôvera v režiséra i štáb sa ukážu hneď, ako Luknár vkročí do miestnosti. Najprv príde iba v krátkych nohaviciach pozdraviť na pľac, prehodí pár vtipov, povie jednu-dve historky a všetkým naokolo sa tváre vyhladia do úsmevov. Okrem neho a Oľhovej obsadili tvorcovia do filmu napríklad aj Elu Lehotskú či Miroslava Krobota. Popri nich sa ako obvinení neonacisti predstavia viacerí poprední domáci raperi na čele s Momom a Molochom.

Popri hereckom obsadení zohráva dôležitú úlohu scénografia a predovšetkým kamera Denisy Buranovej, ktorá debutovala vizuálne pôsobivou drámou Piata loď. „Chcel som točiť ručnou kamerou a dynamicky, trochu v štýle Dogmy 95. Denisa si zavolala scénografa Michala Lošonského a obaja sa postavili proti tomu. Tou metódou pracovali na predošlých filmoch a už toho mali dosť. Takže sa pohybujem v neznámych vodách, lebo robím hollywoodskym spôsobom záberovania, nakrúcam zo statívov a používam jazdy. Nebola to moja šálka kávy, ale keď vidím tie zábery, som rád, že som sa dal prevalcovať,” prezrádza Kuhn.

Nakrúcanie, ktoré malo dokopy 30 dní, prebiehalo v Bratislave a sústredilo sa na kvalitnú slovenskú architektúru (robilo sa napríklad v budovách televízie a rozhlasu a v Istropolise).

Má podľa Teodora Kuhna film Ostrým nožom otvoriť celospoločenskú debatu? „Tento prípad je v skutočnosti veľmi komplikovaný. Vyšetrovanie je pozastavené, možno do nekonečna. Niektorí z obvinených sú vo výkone trestu, ale za iné veci. Ak teda máme nejakú ambíciu, je ňou otvorenie debaty o stave spravodlivosti na Slovensku. Po dopozeraní filmu by som bol rád, keby si ľudia uvedomili, že niekde medzi nami žije človek, ktorému zavraždili syna, a nám je to jedno.“

Premiéra filmu Ostrým nožom je plánovaná na budúci rok.

Zuzana Sotáková
FOTO:
Šimon Lupták