Únos
(Magic Box Slovakia)

Dlhé roky sa domáca kinematografia venovala viac sociálnym drámam než reflexii vlastnej histórie. Tohto roku sa hneď dva filmy vracajú k udalostiam po roku 1989, ktoré významne ovplyvnili vývoj situácie na Slovensku a vnímanie našej krajiny v zahraničí: Únos Mariany Čengel Solčanskej a dokument Terezy Nvotovej Mečiar. Tomu prvému sa podarilo niečo, čo je asi snom každého tvorcu – prilákal do kín 280 000 divákov a mal vplyv na návrh ústavného zákona o zrušení tzv. Mečiarových amnestií. Lebo napriek tomu, že vo filmovom deji, ktorý sa začína v posledný deň prvého roku mladej Slovenskej republiky, vystupujú len Prezident, Predseda, Predsedov chalanisko či Efendi, každému je jasné, o koho ide v prípade príprav a uskutočnenia únosu prezidentovho syna do zahraničia. Film však rozpráva aj o ľuďoch, ktorí nezostali ľahostajní voči systému a zaplatili za svoje konanie vysokú cenu. Je dobre, že tento film vznikol, pretože mnohí už zabudli, v čom sme tu v 90. rokoch žili, a mladá generácia to ani len netuší. Film je na DVD so zvukom DD5.1 a DD2.0 a s voliteľnými anglickými titulkami. Ako bonusy na ňom nájdete štyri teasery, kinotrailer a videoklip Kali – Pravda je len jedna.

Baba z ľadu
(Bontonfilm)

Český režisér Bohdan Sláma ja známy doma i v zahraničí vďaka svojim filmom Divoké včely, Štěstí alebo Venkovský učitel. Na ich úspechy nadviazal svojím ostatným filmom Baba z ľadu (2017), ktorý vznikol v česko-francúzsko-slovenskej koprodukcii. Jeho protagonistkou je Hana, ktorá po smrti manžela žije sama v rodinnej vile. Jej dvaja synovia ju navštevujú so svojimi rodinami, no tieto stretnutia sa často končia hádkami. Keď sa Hana zoznámi s otužilcom Broňom, otvorí sa jej nový svet. Broňovi kolegovia z oddielu ju vezmú medzi seba a Hana sa postupne naučí prekonávať strach z ľadovej vody. Jej vzťah s Broňom prerastie do lásky. Príbeh rozkrývajúci neľahké vzťahy medzi tromi generáciami prináša nádej, že život môžete vziať do vlastných rúk v akomkoľvek veku. Hanu stvárnila Zuzana Kronerová a za túto úlohu získala v zahraničí už niekoľko ocenení. Snímku zároveň vybrala ČFTA ako českú národnú nomináciu na Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov a Európska filmová akadémia ju zaradila do užšieho výberu kandidátov na Európske filmové ceny. Film je na DVD s obrazom vo formáte 16 : 9, so zvukom DD5.1 a DD2.0 a s voliteľnými českými a anglickými titulkami a s českými titulkami pre nepočujúcich. Ako bonusy sú tu trailer a rozhovor s režisérom.

Cez kosti mŕtvych
(Bontonfilm)

Ostatný filmový počin režisérky Agnieszky Holland (na ktorom spolupracovala s Kasiou Adamik) by pokojne mohol slúžiť ako vizuálna definícia ambivalentnosti. Variácia na Psycho v „béčkovom“ podaní sa tu kríži s pokusom o akcentovanie ambicióznej a vážnej témy. Čiernohumorná multižánrová štylizácia výrazne kontrastuje s okrajovo načrtnutými negatívnymi spoločenskými javmi. Postavy a ich drobnokresba podliehajú značnej hyperbolizácii a záverečná pointa môže byť varovne zdvihnutým prstom, apelujúcim na základné morálne princípy aj drsným satirickým výsmechom do tváre všetkých idealistov. Ambivalentnosť odráža i formálna stránka diela, ktorá prirodzene dynamický a divácky príťažlivý námet rozmieňa na demonštratívne samoúčelný sled ležérne idylických a expresívno-lyrických sekvencií. Samotná Agnieszka Holland túto koprodukciu (Poľsko/Česko/Slovensko/Nemecko/Švédsko) charakterizovala ako feministicko-ekologicko-anarchistický triler s prvkami čiernej komédie. DVD vydanie je „kaloricky podvyživené“. Popri originálnom znení a českých titulkoch ponúka totiž sekcia Bonusy iba náhľad plagátu, zopár fotografií a trailer. No a na DVD sa tentoraz nenachádza ani obligátny český dabing.

Miro Ulman, Jaroslav Procházka