Creative Europe Desk Slovensko informuje

EACEA zverejnila dlhoočakávané výsledky výziev s uzávierkami v roku 2021, pre slovenských žiadateľov sú pozitívne. Predovšetkým sme zaznamenali výborné výsledky v rámci novej výzvy Podpora vývoja minibalíkov európskych projektov (CREA-MEDIA-2021-DEVMINISLATE), určenej pre subjekty z krajín s nízkou audiovizuálnou kapacitou, ako je Slovensko. Podporu získali KFS Production (100 000 eur), PubRes (130 000 eur) a Silverart (100 000 eur). V ďalších výzvach získali podporu slovenskí partneri. V rámci výzvy pre tréningy (CREA-MEDIA-2021-TRAINING) uspel český žiadateľ MIDPOINT Institute s projektom Feature Launch and TV Launch Programs (59 558,34 eur) a slovenský partner projektu CHARACTER FILM DEVELOPMENT ASSOCIATION (1 858 eur). V rámci podpory pre filmové vzdelávanie (CREA-MEDIA-2021-AUDFILMEDU) získal Institut dokumentárního filmu na projekt KineDok 447 518 eur, slovenský partner projektu FILMTOPIA 29 814 eur. V rámci podpory pre trhy a siete získal projekt konzorcia spoločností (žiadateľ Asociace animovaného filmu) na projekt CEE Animation Support Industry Programme 82 500 eur, slovenský partner Asociácia producentov animovaného filmu 4 500 eur.

vs

Miluješ filmy? Poď ich študovať!

Filmové štúdiá sú popri divadelných a tanečných štúdiách, teórii hudby alebo hudobnej dramaturgii a manažmente jedným zo študijných plánov nového študijného programu teória divadla, filmu a hudby, ktorý Vysoká škola múzických umení v Bratislave ponúka od budúceho školského roka. Snahou programu je prepojiť jednotlivé vedy o umení a rozšíriť (už aj teraz dosť široké) možnosti uplatnenia absolventov v praxi. „Štúdium poskytuje odborný humanitný i praktický základ, ktorý dovoľuje uplatniť sa v mnohých profesiách v širokých priestoroch umenia a kultúry (filmové prehliadky, publicistika, kiná, kultúrne domy, kultúrne festivaly, televízne spoločnosti, produkčné filmové spoločnosti, producentské prostredie, práca s deťmi, vzdelávacie aktivity, štátne, verejné i súkromné kultúrne inštitúcie a iné),“ informuje stránka katedry filmových štúdií a pozýva na prijímacie pohovory. Záujemcovia o štúdium sa môžu prihlásiť do 15. 5. Na bakalárskom stupni budú o ich prijatí rozhodovať len na základe povinných domácich prác, ktoré treba poslať do 15. 6.Prijímacie konanie, ktoré v minulosti pozostávalo z testu všeobecného prehľadu, projekcie filmu, recenzie napísanej priamo na prijímačkách a osobného pohovoru nahrádza motivačný list uchádzača. „Ťažiskovými predmetmi bakalárskeho stupňa štúdia sú dejiny svetového filmu, dejiny slovenskej kinematografie, dejiny filmových teórií, filmová reč,“ ale aj praktické stáže a množstvo voliteľných predmetov, ktoré je možné kombinovať podľa vlastných preferencií. Viac informácií na www.kas.vsmu.sk a www.ftf.vsmu.sk.

jj

Cannes 2022 zverejňuje program

Sedemdesiaty piaty ročník medzinárodného filmového festivalu v Cannes (17. – 28. 5.) zverejnil výber súťažných filmov. V hlavnej súťaži sa objavia nové snímky švédskeho režiséra Rubena Östlunda, bratov Dardennovcov, kanadského režiséra Davida Cronenberga. Otváracím filmom bude novinka francúzskeho tvorcu Michela Hazanaviciusa. A nebudú chýbať ani filmy Park Chan-wooka a Hirokazua Koreedu. Vedenie festivalu začiatkom marca oznámilo, že tento rok vzhľadom na vojnu na Ukrajine zakáže účasť ruským filmovým delegáciám. Výnimkou sú tvorcovia, ktorí sa otvorene a kriticky postavia proti Putinovmu režimu, čo je aj prípad režiséra Kirilla Serebrennikova. Jeho nový film takisto zaradili do súťaže. V sekcii Un certain regard, určenej pre začínajúcich filmárov, uvedú film Butterfly Vision debutujúceho ukrajinského režiséra Maksyma Nakonečného, ​​ktorý vznikol v českej koprodukcii. Zo Slovenska sa na festivale zúčastní mladá autorka Alica Bednáriková, ktorej bakalársky film Chlieb náš každodenný vybrali do programu Cinéfondation La Cinef pre nové talenty z filmových škôl. Na programe Cinéfondation LʼAtelier sa zúčastní český projekt Les Tomáša Weinreba a Petra Kazdu, na ktorom koprodukčne spolupracuje slovenský producent Jakub Viktorín. Ten bol zároveň vybratý aj do programu Producers on the Move. V rámci trhových projekcií sa bude premietať film Čiapka Slobodana Maksimovića, na ktorom sa koprodukčne podieľala slovenská spoločnosť objectif.

jj

Pop Up Film Residency Visegrad so slovenskou účasťou

V júni sa v Budapešti uskutoční 2. ročník programu Pop Up Film Residency Visegrad. Partnerom programu je tento rok popri MFF Karlove Vary, MFF Nowe Horyzonty a MFKF Friss Hús Budapešť aj Slovenský filmový ústav ako spoluorganizátor Bratislava Industry Days Febiofestu Bratislava. Vďaka tomuto partnerstvu sa na programe spolu s filmármi z Česka, Poľska a Maďarska zúčastní aj slovenský režisér Gregor Valentovič s projektom svojho celovečerného debutu Dvadsaťsedem. Počas trojtýždňového rezidenčného pobytu bude mať možnosť konzultovať projekt so svojím mentorom, ako aj vymieňať si skúsenosti s ostatnými účastníkmi programu. Projekt Dvadsaťsedem vychádza z Valentovičovho krátkeho filmu Kid, ktorý mal premiéru v sekcii Prvé podanie v Karlových Varoch v roku 2019. Ide o príbeh dvadsaťsedemročného geja Davida, ktorý si uvedomuje, že je už dospelý a že kamarátstva z detstva ani život celkovo už nebudú také ako predtým. Producentkou pripravovaného filmu je Zora Jaurová z MPhilms.

ka